Změny IMES v. leden 2018

Změny IMES v. leden 2018. 1

1.     Úvod  1

2.      Kontrolní režim.. 1

3.      Obecné  2

4.      GDPR – ochrana osobních údajů. 5

5.      Účtování 5

6.      Partneři 5

7.      Kniha faktur 6

8.      Banka  6

9.      Pokladna. 7

10.   Obecné účtování 7

11.   Převodní příkazy. 7

12.   Hlavní kniha. 7

13.   DPH  8

14.   Penalizace. 9

15.   Saldokonto. 9

16.   Zásoby – obchod. 9

17.   Objednávky. 11

18.   Schvalování dokladů. 11

19.   Zelená nafta – pro RV a ŽV. 11

20.   Eshop  11

21.   Modul Manažer (MN) 12

22.   Bezpečnost dat v informačním systému IS IMES. 12

23.   Reinstalace. 12

24.   Číselníky. 12

 

1.  Úvod 

·           Předkládáme Vám novou programovou verzi podnikového informačního systému IMES, která přináší řadu nových funkčností, optimalizací původních a samozřejmě i opravy chybných stavů. Ve verzi je připravena návaznost na legislativu platnou od ledna 2018. Z novinek verze vybíráme např.:

-       Dopracován interaktivní kontrolní systém správnosti dat

-       Vylepšené filtrování a doplnění grafů v přehledech uložených dat

-       GDPR a bezpečnost dat, monitorování přístupů

-       Dopracovaná problematika EET

-       Zapracovaná problematika zelené nafty (živočišná výroba)

-       Nový modul E-Shop

-       Univerzální příjem pachtovného

-       Nová úloha „Schvalování dokladů“

-       Legislativní změny pro rok 2018  a další

2.  Kontrolní režim

2.1.1.  Interaktivní semafor v modulech

·         Nově do modulů doplněn interaktivní semafor zobrazující aktuální počet chyb v daném modulu.

·           Pokud je počet chyb 0, tak je ikona zelená a číslo 0. Pokud je chyb více než nula, tak je ikona červená a číslo zobrazuje počet chyb.

·           Chyby se aktualizují interaktivně plánovačem (defaultně nastaveno 1* h) a nebo odmáčknutím ikony.

·           Na každé řádce je i popis s návrhem řešení chyby. Doporučujeme udržovat počet chyb na nule, zvláště v modulech jako je např. saldo.

·           Podrobnější popis kontrolního režimu zde

2.2.       Kontrolní sestavy před přiznáním DPH

·           Nově se při odmáčknutí volby zpracování výkazu (přiznání DPH) spustí automaticky na pozadí kontrolní sestavy. Pokud jsou prázdné, tak se uživateli nezobrazí. Pokud jsou zaznamenány chyby, tak se uživateli zobrazí na obrazovce.

3.  Obecné

3.1.       Plánovač úloh v IS IMES – Imes služba

·           Vlastní plánovač úloh, kde lze pouštět různé úlohy v pravidelných intervalech. Služba je instalována jako Windows služba a instaluje se automaticky s IS IMES.

·           Úloha běží nezávisle na IS IMES, buď na serveru nebo na stanici.

·           V první fázi přes ní pojedou např. tyto úlohy: backupování, importy, automatické odesílání a přijímání e-mailů, kontrolní režim, automatické odesílání EET, reinstalace a další.

·           Každá nadefinovaná úloha je spouštěna přes vlákno a tím je zajištěna její samostatnost

·           Zde tabulka se současnými úlohami na demu

·           Podrobný popis v dokumentaci zde

3.2.       Exporty a importy

3.2.1.  Export faktur do formátu ISDOC

·           Standardní formát výrobců informačních systémů.

·           Export definován pro  doklady modulu KF – vystavená fa v CZK i cizí měně, vystavená zálohová fa (nedaňový doklad), daňový doklad k zálohové fa, opravný daňový doklad k fa, opravný daňový doklad k daňové záloze.

·           Automaticky se přikládá k odeslané faktuře emailem. Toto je možno vypnout v menu Údržba\Nastavení\Nastavení Imes\Email-SMTP.

3.2.2.  Dávka pro auditory

·           Do dávek pro auditory přidán soubor pohledávek a závazků.

3.2.3.  Import nájmů (pachtovného) z externích aplikací nájemného

·           Do IMESu doplněny dávky pro příjem nájemného z externích systémů za účelem evidence předpisu nájemného, jeho zaúčtování a provedení plateb.

·           V IMESu vytvořena univerzální úloha pro kontrolu externích dat. Data při příjmu projdou kontrolami stejně jako při pořízení. Je možné je opravovat, doplňovat, mazat….

·           Z importovaných dat do IMESu se v modulu KF vytvoří došlé faktury dle partnerů. Doklady aktualizují saldo a nabízejí se do převodních příkazů k provedení úhrady nájemného.

·           Doplněny 2 dávky pro příjem nájemného:

·         Importní dávka M_T60KFRZPRAC4 – příjem z programu Clever Assets

·         Importní dávka M_T60KFRZPRAC5 – univerzální příjem – zjednodušený textový importní soubor

·           Pokud by uživatel IMESu chtěl tento příjem nájemného využít, tak buď používá na nájemné program Clever Assets. Potom z něj vyexportuje soubor export_plateb.xlsx, který přijme dávkou M_T60KFRZPRAC4, nebo používá jiný libovolný program nájemného a poté se buď přizpůsobí jednomu z formátů viz. bod 1.2., nebo požádá autory IMESu o vytvoření dalšího formátu pro příjem.

·           Podrobný popis příjmu v dokumentaci zde.

3.3.       Dokumenty - záložka

·           Možno uložit libovolný dokument k dokladu, položce, partnerovi, osobě a nově ke stroji a zakázce.

·           Nově dobudován odkaz na externí úložiště a www stránky.

·           Ukládání je možno provádět jednotlivě nebo hromadně.

3.4.       Přehledy pořízených dat

3.4.1.  Grafy nad jednotlivými přehledy

·           Nad každým přehledem pořízených dat lze zobrazit interaktivní graf. Defaultně do každého prohlížeče nastaven jeden vzorový systémový graf. Lze jednoduše doplňovat vlastní uživatelské grafy. Možnosti, sestavení, uložení, export a tisk najdete v tomto dokumentu.

·           Videonávod na nastavení grafů naleznete zde

3.4.2.  Úprava a rozšíření možností filtrování

Nastavení možností filtrování na sloupcových filtrech. Textové sloupce mají nově automaticky přednastaven typ filtrování dle řetězce (definuje označení abc), číselné sloupce mají přednastaveno dle hodnoty (definuje označení =). Typ filtrování lze změnit – vybrat z výběru jiný typ filtru např. je větší  nebo je menší atd. – viz. obrázek.

3.4.3.  Ostatní

·           Možnost označit barvou jednotlivé řádky v přehledech dat. Např. akce u zboží, položky se stavem apod.

·           Možnost sloučení skupin - tato nová vlastnost přehledu slouží k tomu, aby nerostl zbytečně stromeček při skupinování. Využije se například při skupinování sloupců položka + název položky.

·           Zobrazení součtů na skupinách.

·           Možnost formátování sloupců – např. oddělení tisíců u částek.

·           Fulltextové vyhledávání ve výběru filtru.

·           Kompletní popis funkčnosti přehledů najdete zde

3.5.       Práva

·           Do uživatelských práv doplněny 2 další dimenze nastavení práv a to:

·         středisko - využití  např. v rozborech, výkazech – bude možné nastavit k zobrazení uživateli jen některá střediska

·         partner – využití v partnerech (GDPR) – je možno uživateli znemožnit přístup až k jednotlivým partnerům

 

3.6.       Další obecné změny

·           Doplněn nový vlastní PDF editor. IMES již tedy nezobrazuje pdf dokumenty v externím programu. Vyřešilo to problémy s občasným nesprávným zobrazením (např. široký obrázek při odesílání faktur emailem).

·           V detailu dokladu lze již v řádkovém přehledu nastavit šířku sloupců i u dvouřádkového formuláře.

4.  GDPR – ochrana osobních údajů

·             GDPR (General Data Protection Regulation) je nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů a vztahuje se na každou firmu v EU ale i na státní organizace. Norma je právně platná již dnes a účinná začne být 25. 5. 2018. Cílem tohoto nařízení je hájit práva občanů proti neoprávněnému zacházení s jejich citlivými daty a osobními údaji.

Vaše společnost v souvislosti s GDPR musí:

·         Zajistit ohlašovací povinnost v případě zjištění úniku dat.

·         Důsledně chránit osobní data a zabezpečit osobní data před neoprávněnými osobami.

·         Poskytnout subjektům údajů právo na výpis shromážděných údajů o jeho osobě, a případně o výmaz jeho osobních údajů.

·         Ustavit v některých případech pověřence pro ochranu osobních údajů (DPO).

·         V některých případech zajistit svobodný, informovaný souhlas. Žádost o souhlas musíte formulovat srozumitelně a jednoduše.

·         Do IS jsme zabudovali nově problematiku bezpečnosti a GDPR ve formě nového modulu.

·         Podrobný popis zpracování problematiky v IS IMES najdete na tomto odkazu

5.  Účtování

5.1.       Dávkové účtování

·           Ošetřeno zrychlení výběru dat dle zadaného filtru (např. čas výběru 15 min. zkrácen na čas do 1 min. – výběr 150 dokladů jednoho období stálých plateb)

·           Opravena funkce na pravé tlačítko Vygenerování dokladů dle řádků a i dle řádku na zvolené období – jen základ hromadně – nepřegenerovala se dle řádků doplňková operace nebo vznikly operace základu a doplňková duplicitně

·           Ošetřeno účtování v případě, že se importem do VS dostaly i jiné znaky než čísla

6.  Partneři

·           Kontrolní režim – interaktivní ikona. Doplněny tyto kontroly:

·         IČ nenalezeno v registru ARES (bez kontroly u typu osoby N - nepodnikatel).

·         Kontrola na chybné IČ není prováděna u typu osoby N - nepodnikatel

·         DIC nenalezeno v registru FÚ při kontrole "Nespolehlivý plátce".

·         DIC nezačíná CZ.

·         Duplicita v zadání údaje Osoba.

·         Duplicita v IČ u různých čísel partnerů (bez kontroly u shodných čísel partnerů a různých doplňků). 

·         Duplicita je vyhodnocena pouze u rozdílných čísel partnera. Při shodném číslu partnera a rozdílném doplňku není duplicita vyhodnocována, protože je záměrně zadána        

·         Duplicita v Názvu partnera.

·         Duplicita v DIČ u různých čísel partnerů (bez kontroly u shodných čísel partnerů a různých doplňků).

·         Duplicita je vyhodnocena pouze u rozdílných čísel partnera. Při shodném číslu partnera a rozdílném doplňku není duplicita vyhodnocována.        

·         Chybná aktivita při zadání nesouhlasu s evidencí osobních údajů.

·         U partnera je zadán parametr Aktivni s hodnou 1 – Ano a zároveň je nastaven parametr Souhlas partnera na hodnotu 3 – nesouhlas partnera

 

·           Nově zobrazen údaj Obchodník

·           Oddíl Dodavatel – Obchodník (ZODPOSOBAZASOB)

·           Oddíl Odběratel – Obchodník (ZODPOSOBAPRODEJ)

·         K partnerovi se zadává číselné označení osoby, která je do číselníků partnerů zavedena z důvodu evidence obchodníka, který se stará o přidělený okruh partnerů odběratelů nebo dodavatelů.

·         Za osobu – obchodníka se považuje partner s vyplněným údajem Osoba.

·         Na údaji Obchodník je výběr osob z C0204 - partneři s vyplněným údajem Osoba a zároveň i osoby ze záložky Kontakty (C0205).

·         Na přiřazení obchodníka (osoby) ke konkrétnímu partnerovi navazují sestavy v modulu Za – Nákupy a prodeje dle obchodníků (popis sestav v bodě Zásoby).

·         Hlavní formulář – Osoba – hodnota údaje se automaticky přenáší do záložky Kontakty (C0205).

·           Záložka Slevy – zobrazeny 2 číselníky (pořízení i editace, před změnou pouze číselník C05961).

·         C05964 – Slevy – partner a položka

·         C05961 – Slevy – partner a CS položky

7.  Kniha faktur

·           Opravena funkce Nový doklad dle vzoru u vystavených fa – program nově dosazuje VS dle nastavení u SD, která řídí zda je VS shodný s číslem dokladu a nejde editovat nebo lze editovat

·           Dávkové generování vystavených fa (dávková tvorba hlaviček i řádek) – ukládání parametru EET do hlavičky fa.

·           Nový tisk fa – 066 – doprava podle stazek v EUR – tisk rekapitulace v měně CZK i EUR.

·           Nový tisk – skupina 2FKS – Splátkový kalendář / 02 – Splátkový kalendář z fa – sestava tiskne hodnoty zadané u fa v záložce Kalendář formou, kterou je možné připojit k vytištěné fa a odběratele informovat o domluvených termínech splatnosti.

·           Opravena kontrola v řádku na povolené typy DPH u dokladu DPH=Z – záloha v návaznosti na parametr Zobrazit ve výběru/možnost pořídit (FTYPDPHOBDOBIOD) v C0724 – typy DPH  v hodnotě 0 – vždy ve výběru – v tomto nastavení nešel typ DPH 09000 pořídit.

·           Zrychleno natahování partnera.

·           Storno novým dokladem fa, která je odeslaná do EET, a má vyplněný údaj hotovostní platby (CASTKAUHRP) – vytvořené storno dosadí do částky hotovostní platby správně zápornou hodnotu a  doklad se uloží – opravena chybová hláška, která zabránila uložení dokladu.

·           Tvorba fa generováním řádek – po vygenerování řádek doplněno zobrazení součtů jednotlivých sloupců.

·           Rozšířena funkce na pravé tlačítko – Splatnost, splátkový kalendář – nově Var.symbol, splatnost a splátkový kalendář – nově umožněna oprava i údaje variabilní symbol.

8.  Banka

·           Elektronické bankovnictví UniCredit Bank:

-       pro načtení bankovního výpisu v elektronickém zpracování v modulu BV je využíváno menu Operace / Načtení BV, šablona UN – Unicredit formát MT940 - formát upraven na novou strukturu platnou od 9. 10. 2017 (nově pole: 86, které umožňuje detailnější rozlišení konkrétních typů transakcí).

·           V úloze Operace \ Načtení bankovního výpisu – soubor GPC – zrušena kontrola na zaslanou celkovou částku debet a kredit (jiné systémy neposílají).

·           Ukládání BV ikonkou Další doklad – doklad je uložen a otevře se formulář na pořízení dalšího dokladu.

·           Pořízení daňových dokladů – změněna pravidla naplnění Dokladu KH do kontrolního hlášení

·         obecné pravidlo pro PO, BV a OU je, že přednostně hodnota VS jinak číslo dokladu (PORCISLO)+3 poslední čísla platby (DOKCISLO) bez rozlišení na vstup a výstup

·         udělaná výjimka pro pořízení daňového dokladu k záloze s úhradou 0 – na SD 3D, šablonou X, pořízení v detailu (druh dokladu 9 – daňová záloha a pro výstup - PV doklad=V a moduly mimo KF – ignoruje se vyplněný VS a vždy se dává porcilo+3poslední čísla platby), přiřazuje se tisk sestavy 3F/06 – Fa daňový doklad

·           Nově výjimka na ignoraci VS a přidělení čísla dokladu BV + 3 poslední čísla platby rozšířena i o pořízení přijaté zálohy + daňový doklad – pořízení v gridu na SD 4P, šablonou ZH15, ZH21, do salda se ukládá záloha i daň  se SD 28ZD a číslo dokladu fa od řady záloh a číslo fa je zároveň uložené i ve VS (zde se testuje skupinu dokladu F -SKUPDOKLF s  druhem dokladu 9), je nutné mít přiřazen tisk dokladu 3F/061 – Záloha + daňový doklad.

·           Změněn tisk sestavy 3F/061 – Záloha + daňový doklad – pod číslem daňového dokladu se tiskne číslo dokladu BV + 3 poslední čísla platby, zároveň se do VS tiskne přidělené číslo zálohové fa, která bude odečítána na zúčtovací fa.

9.  Pokladna

·           Nastaveno vzorové pořízení v PO – neúčetní, s rozpisem DPH, ale bez vstupu do daňové evidence, operativa (pořízení řádek s výpočtem částky k úhradě), tisk paragonu (pořízení v MC) nebo tisk stvrzenky (pořízení ve VC) - na demo vzorová šablona 116R.

·           Nová funkce na pravé tlačítko – Editace textů – umožněna editace vybraných údajů na dokladech v uzavřených obdobích i přiznaných v DPH. Je možno opravovat:

·         Údaje na paragonu – název dodávky, název partnera, IČ

·         Záložka Texty – oprava adresy

·         Řádky – oprava názvu dodávky, volný text

·           Pořízení partnera a podpartnera (platí i pro OÚ a BV) – sjednocena pravidla s KF – aut. doplnění podpartnera v případě existence jen jedné možnosti, aut. zastavení na podpartnerovi při více možnostech. 

·           Obnova dat – oprava zobrazování hlášky Obnovit doklad Ano/Ne s potvrzením Ne – zobrazení pouze 1x při prvním vstupu do modulu po nestandardním ukončení pořízení prvotního dokladu (před opravou se hláška zobrazovala i v následných vstupech, i když byla odkliknuta možnost Ne).

·           Následná editace partnera na paragonu – aut. promítnutí do všech řádek paragonu.

·           Tvorba storna do nového dokladu nebo paragonu – změněno kopírování údajů Vytvořil, Vytvořeno, Změněno, Změnil – hodnoty se nepřebírají.

·           Odesílání příjmu úhrady fa mínusem do EET – oprava částky základu a daně – hodnoty nebyly mínusem.

10.              Obecné účtování

·           Možno použít pořízení pro úhrady fa v cizí měně z důvodu vyrovnání valutových obratů při nízkých částkách nedoplatku nebo přeplatku – využití šablony hlavičky 4 – obecné účtování banka a šablony operace F – úhrada vystavené fa - příjem a F1 – úhrada přijaté fa – výdej. Podmínkou správného fungování  je ukládání dokladů pod řadou, která má v C0301 přiřazenou cizí měnu odpovídající měně uhrazovaných fa (demo – řada 1150 – měna EUR, ze salda se pak přebírá do operace do částky platby hodnota valutového obratu a přes dosazený kurz se vypočítává obrat).

11.              Převodní příkazy

·           Nové sestavy – Opis hromadných příkazů – skupina BPSHP:

·         31 – Opis hromad.příkazů – tuzemsko (Faktura, Datum splatnosti, Název partnera, Číslo účtu, VS, Částka k úhradě, Text platby)

·         32 – Opis hromad.příkazů – zahraniční (Faktura, Datum splatnosti, Název partnera, Číslo účtu, VS, Částka k úhradě, Swift, Adresa banky)

12.              Hlavní kniha

·           Menu Operace - přidána úloha Výpočet počátečních stavů obratové předvahy (účtů a NV), zároveň lze tuto úlohu spustit i na původním místě – menu Období.

·           Menu Údržba – z menu Operace přeřazena úloha Aktualizace obratové předvahy.

·           Prohlížeč – dvouúrovňový – Účetní doklady – řádky (2) – doplněna hodnota modul.

13.              DPH

13.1.   Zpracování přiznání DPH

·           Po zpracování přiznání DPH se zobrazují dále uvedené kontrolní sestavy - jen pokud v nich je nějaký chybový zápis (nezobrazují se sestavy prázdné).

·         Kontrolní sestavy

·         01/DK01 – Účtováno – nepřiznáno a přiznáno – nezaúčtováno

·         03/DK03 – Vstupy přiznání na deník DPH

·         031/DK031 – Částka DPH – uložená/výpočtem

o    Automaticky nastavený limit při tvorbě sestavy při zpracování DPH je 1 Kč.  Pokud budete zpracovávat tuto sestavu přes menu Sestavy/Kontrolní sestavy/031, pak můžete vyplnit do filtru jakýkoliv limit. Pokud ho nevyplníte, automaticky se bere za limit hodnota 1.

·         014/DK014 – Daň. doklady bez záznamu DPH

 

13.2.   Nové typy DPH

 

·           Nové typy daní z důvodu vstupu dokladů do Kontrolního hlášení vždy do věty sumární B3 -  přijatá plnění do 10 000,- Kč bez ohledu na výši částky, tzn. i dokladů nad 10 000,- Kč

·           52915 – Nákup tuz.-daň 15% - B3 (bonus)

·           52921 - Nákup tuz.-daň 15% - B3 (bonus)

-       Využití u dokladů za nepřímý bonus, kdy příjemce bonusu neobdrží daňový doklad a tento bonus patří do sekce B.3. i v případě, že jeho částka přesáhne hodnotu 10 tis. Kč včetně daně.

 

·           Připomínka typů daní, které naopak vstupují do Kontrolního hlášení vždy do věty B2 (dle dokladu) – přijatá plnění nad 10 000,- bez ohledu na výši částky, tzn. i dokladů do 10 000,- Kč

-       52321 – Nákup tuz.- 21%-splátka dle kalendáře nad 10tis.celkem

-       52315 – Nákup tuz.- 15%-splátka dle kalendáře nad 10tis.celkem

-       55321 - Došlá zál. daň.dokl.21%-splátka dle kalendáře nad 10tis.celk

-       55315 - Došlá zál. daň.dokl.15%-splátka dle kalendáře nad 10tis.celk

 

·           Nové typy DPH – přenesená daňová povinnost – od 1.7.2017

·           29121, 49121 – 1a – zlato – zprostředkování dodání

·           29321, 49321 – 3a – dodání nemovité věci v nuceném prodeji

·           29415, 29421, 49415, 49421 – 4a – stavební a montážní práce – poskytnutí pracovníků

13.3.   Ostatní

·           Nová sestava do skupiny Přehledy dokladů KH (kontrolního hlášení) – 05 – dle dokladu s názvem partnera.

·           Výchozí prohlížeč modulu DPH – přidán údaj Dodávka.

·           Kontrolní sestava 014 – Daň.doklady bez záznamu DPH – vypisují se daňové doklady, které nemají vyplněnou rekapitulaci DPH – dříve jen dokladů z modulu KF, kontrola rozšířena i na daňové doklady z PO, BV, OÚ (T30KPD) a modul Za (stvrzenky SD S550).

14.              Penalizace

·           Formulář pořízení penalizace (jednotlivá) – v třetí úrovni, která zobrazuje faktury dle datumů úhrad (neuhrazené částky a k tomu počet dní penalizace a úrok penalizace), je možné provést opravy editací:

·         Jeden řádek je možné rozdělit na více řádků a tím celkovou dlužnou částku rozdělit na více dlužných částek se shodným počtem dní penalizace, ale s rozdílným penalizačním úrokem

·         Přepisem dlužné částky se aut. odděluje další řádek se zbývající částkou

·         Povolena editace hodnot sloupců:

·         Datum úhrady a Datum penal.do  – hodnoty datumové – od do, které vyjadřují počet dnů, po dobu kterých probíhá penalizace, u první řádky se Datum úhrady nevyplňuje, protože ho nahrazuje údaj Datum splatnosti 

·         Úhrada – částka úhrady – vyplňuje se částka úhrady, která se vztahuje k datumu vyplněnému v údaji Datum úhrady (při variantě, kdy proběhla částečná úhrada)

·         K penalizaci – vyplňuje se dlužná částka, ze které se počítá zadaný úrok

·         Sazba – vyplňuje se % penalizačního denního úroku

·         Hodnoty nepovolené k editaci: Dni – aut. výpočet počet dnů penalizace, Aktuální úrok – vypočtená částka penalizace (výpočet z částky k penalizaci, počtu dnů a % úrokové sazby)

·           Nové funkce na pravé tlačítko – Kopie řádku, Výmaz řádku.

·           Hromadná penalizace –  opravena funkčnost (dříve: chybný výpočet počtů dnů penalizace, nedoplnění VS, nedoplnění adresy).

15.              Saldokonto

·           Kontrolní prohlížeč – seznam vypisovaných chyb – podrobně viz. Dokumentace / Uzávěrka, Období, Kontrolní režimy/ Doporučené kontrolní režimy/ Účetnictví, saldo……

-       100001 – Chybná skupina dokladů

-       100002 – Různá data splatnosti v rámci jednoho dokladu

-       100003 – Více partnerů v rámci jednoho dokladu

-       100004 – Více VS v rámci jednoho dokladu

-       100005 – Chybné číslo zápisu v saldě (0 a 99)

-       100006 – Chybí skupina dokladu faktury (SKUPDOKLF)

-       100007 – Chybí řada faktury (RADAF)

-       100008 – Chybí číslo faktury (PORCISLOF)

-       100009  - Chybí účet (UCET)

-       100010 – Účet není saldokontní

 

·           Nová úloha na výmaz nesaldokontních účtů ze salda. Spouštění v menu Údržba\Výmaz nesaldokontního účtu ze salda.

o    Ve výběru lze zadat účet od do, období od do ve tvaru MM.RRRR.

o    Lze smazat pouze záznamy s účtem, který je v C0100 nastavený jako nesaldokontní, tj.  v parametru Saldo není zatržítko.

o    Spouštění úlohy je monitorováno v modulu Bezpečnost-GDPR v sestavě – skupina MONU – Monitoring spuštění úloh/ 013 – Monitoring spouštění úloh, uzávěrek apod.

o    Sestava vypisuje uživatele, který výmaz provedl, datum a čas spuštění, jaký byl zadán filtr (účet a období) a kolik záznamů bylo vymazáno.

·           Nová sestava ve skupině 8UU/K – komplet/P- za podnik/ 045 – dle účtů a partnera s volbou SVZ účtu – ve filtru údaj SVZ účet – jeho zadáním lze odfiltrovat pouze pohledávky nebo závazky zaúčtované na konkrétní SVZ účet (např. zadání účtu 042 s analytikou, kam jsou směrovány investice podporovány dotacemi).

·           Nová sestava 8UU/P-pohledávky/P-podnik/ 072 - dle neuhrazené částky za partnera sumárně.

·           Nová sestava 8UU/Z-závazky/P-podnik/ 072 - dle neuhrazené částky za partnera sumárně.

·           Nová sestava 8O – Obchodníci/ 01 – Úhrady fa (pohledávek) dle dnů po splatnosti-dle fa.

·         Sestava slouží k výpisu částek úhrad dle čísel fa za obchodníka, který je zadán v číselníku partnerů (C0204), a za zvolené období

·         Využití pro podklad pro odměňování zaměstnanců, kteří z pozice obchodníka dostanou na starost určitý okruh zákazníků (odběratelů), a jsou finančně zainteresováni na dosažených tržbách a to ještě v závislosti na termínu úhrady odběratelem vzhledem k datumu splatnosti (z včasné platby plyne zaměstnanci vyšší odměna než z platby po datumu splatnosti)

·         Sestava zpracovává ze salda pouze úhrady pohledávek a úhrady vystavených záloh (vstupují pouze úhrady na účty označené v C0100 – účtový rozvrh –  jako pohledávka (311) mimo záloh (314) + zálohy označené jako závazky (324))

·         Za úhradu se považují zápisy 5,6 – úhrada kompenzací, 7,8 – úhrada pokladnou, 9,10 – úhrada bankou, 23 – úhrada pořízená v OÚ (nevstupují zápisy 13, 14 – odečet zálohy – platby vstupují při úhradě zálohy)

·         Úhrady lze rozdělit do 3 pásem dle počtů dnů po splatnosti (implicitně -5000 až 0, 1 až 30, 31 až 9999, hodnoty intervalů z filtru mají přednost před implicitním nastavením)

16.              Zásoby – obchod

16.1.   Přehled pořízených dat

·           Přidán sloupec Pohyb. Nabývá hodnot Příjem, Výdej, Spotřeba, Výroba, Převod. Přidáno z důvodu jednoduchého odfiltrování dat.

·           Doplněn informativní sloupec TržbaVpořádku. Sloupec porovnává cenu skladovou s prodejní a vyhodnocuje, zda prodejní cena je větší než skladová.

16.2.   Přehledy a sestavy dle obchodníků

·           Sestavy a přehledy pracují s hodnotou obchodníka, který je načítán od partnera z C0204, což znamená, že v prvotních dokladech je uložen pouze partner (sestavy za osobu naopak pracují s údajem osoba, která je uložena v datech)

·           Sestavy a prohlížeče dále zohledňují nastavená práva obchodníka, který může být v pozici externího spolupracovníka firmy, a práva má omezená

·           Omezení práv:

·          v oblasti cen – jsou zobrazeny jen fa ceny (bez ceny účetní)

·         každému obchodníkovi se zobrazí jen jemu přiřazení partneři 

16.2.1.   Sestavy dle obchodníků

·           Skupina sestav 6NP – Nákupy a prodeje/6NPH – dle obchodníků/6NPH0 – Za podnik, v hlavičce obchodník, součty za každého obchodníka, obchodník ve filtru

·         031 – Sumárně dle % obratu (bez podpartnera)

·         0311 - Sumárně dle % obratu (bez podpartnera) – jen fa ceny

·         06 – Dle partnerů

·         061 – Dle partnerů – jen fa ceny

·         07 – Dle partnerů (bez podpartnera)

·         071 - Dle partnerů (bez podpartnera) – jen fa ceny

·           Skupina sestav 6NPS0P – Spotřeby, prodeje, nákupy dle období – za podnik/ za obchodníka

·         001 – Cena

·         002 - Množství

·           Skupina sestav 6NP – Nákupy a prodeje/6NPI – dle obchodníků a přístupů/6NPI0 – Za podnik

·         Tato skupina sestav zobrazuje pouze data dle nastavených práv konkrétního obchodníka

·         0312 – Sumárně dle % obratu (bez podpartnera) – jen fa ceny pro obchod

·         062 – Dle partnerů – jen fa ceny pro obchod

·         072 - Dle partnerů (bez podpartnera) – jen fa ceny pro obchod

16.3.   Sestavy ostatní – nové a upravené

 

·           62S/Z1/K/3 Zůstatkové stavy účetní k období/za sklad

·         Nová sestava 061 – jen za položku v množství

·           Nová skupina sestav 6NPS0K Spotřeby, prodeje, nákupy dle období – za sklad

·         Jen sestavy dle položek – v ceně a množství

·         Sestavy rozbor výrobních zakázek  - 70V Kalkulace výroby zakázek

·           Nová skupina - 70VZ jen ze zásob za zakázku 

·         050 sumárně

·         051 položkově

·           Nová skupina 70VZP – z provozu a ze zásob – zde nové sestavy (podrobný popis sestavy viz.dokumentace Zásoby / S. Sestavy – provozní rozbor zakázky)

·         70VZPZ - Dle zakázek 

·         010 Dle zakázky a položky

·         70VZPP - Dle položek

·         020 Dle položky

·         70VZPV - Dle výkonů

·         030 za výkony

·           Nová sestava ve skupině 62N – Zůstatkové stavy neúčetní  - k období/v MJZ stavy různé od 0/ za podnik/ podle položky – 062 – jen za položku s kódem (s tiskem údaje z C05002 JINÉ – volitelný údaj – např. kód položky dodavatele)  

16.4.   Řádek skladového dokladu

·           Nová kontrola spouštěná při použití funkce Výmaz řádky – již nelze vymazat řádek příjmu, který by způsobil mínusový stav (např. pořízení výdeje a následná oprava částky příjmu, která způsobí snížení částky ve stavech na hodnotu nižší, než již bylo výdejem vydáno průměrnou cenou z původního příjmu)

·           Dávková aktualizace – formulář – úprava barvy stavu u položky, která nelze aktualizovat, ale má dostatečný stav – barva žlutá – úroveň D (před opravou byla barva červená, která zůstává pouze u položek do mínusu)

·           Kategorie – nově možno zvolit výběr

·         V05035_D – Kategorie – implicitní výběr (pouze číselník C05035 – Kategorie)

·         V05035_P – Kategorie + ceny – nový výběr, ke kategorii je zobrazena i cena z ceníku (dle systémového data)

·           Položka – opravený výběr:

·         C05002_206 25P – z položek-sortiment (podbarvení řádky s množstvím) – nově jsou řádky s množstvím barevně odlišeny od řádek s položkou, která má množství 0)

·           Položka – nový výběr:

·         C05002_221 22SA – ze stavůZa + neskl.položky(typ=F), cenyMZ i výpoč.vč.DPH a cena Info (kombinace položek pouze ze stavů + neskladové položky bez stavu + podbarvení řádek, které mají převzatou cenu z ceníku označenou akci + pouze platné ceny z ceníku dle systémového data – přednostně akce)

17.              Objednávky

·           Nová sestava tisku objednávky – 011 – jen množství, položka a název  (bez ceny), ve skupině OO

·           Nová skupina sestav 70D – Výpis objednávek – 01 – Dle řady a objednávky – za číslo objednávky se vypisují jen hodnoty zadané na hlavičce objednávky – Partner, Datum zápisu a dodání, VS,  Forma úhrady, Částka objednávky, Měna a Období.

·           Nové přehledy:

·         Objednávky přijaté (doklady,řádky) – aut. se zobrazují jen objednávky přijaté

·         Objednávky vystavené (doklady,řádky) – aut. se zobrazují jen objednávky vystavené

·         Poptávky (doklady, řádky) – aut. se zobrazují pouze poptávky přijaté nebo vystavené

18.              Schvalování dokladů

·           Úloha Schvalování dokladů, Vám umožní provádět schvalování dokladů přímo v systému bez nutnosti papírové komunikace. Může se využít na jakémkoli dokladu v IMESU. Umožňuje definovat schvalovací předpisy, které jsou připojeny k jednotlivým řadám dokladů.  Tyto předpisy definují, které osoby a na jaké úrovni schvalují a do jaké částky mají na schválení pravomoci. Schvalovatel s nejnižší nastavenou úrovní schvalování schvaluje doklad jako první, schvalovatel s nejvyšší úrovní jako poslední. V případě neschválení dokumentu je možné dokument vrátit na předchozí schvalovací úroveň.

·           Podrobně zde

19.              Zelená nafta – pro RV a ŽV

·           Úloha upravena ve vazbě na změny legislativy platné od 1. 7. 2017 - je zabudována i zelená nafta na ŽV.

·           Podrobný popis změn zde

20.              Eshop

·           Nejen k Imesu si je nově možno objednat E-Shop.

·           Popis E-shop systému a jeho funkce jsou popsány na webu zalozit-eshop.cz

21.              Modul Manažer (MN)

·           Modul manažer uzpůsoben pro bezpečný přístup i externích pracovníků – podrobný popis v dokumentaci  zde

·           Využití je pro externí přístupy nebo přístupy s bezpečnostním rizikem.

·           Je možno nastavit jednotlivě (řízeně) přístupy k jednotlivým sestavám, prohlížečům, rozborům atd.

·           Uživatel se nedostane k žádným nechtěným datům.

·           Modul manažer nemá přístup do hlavního okna IMESu, ani k žádným systémovým nastavením. Jsou tedy zakryty volby uživatelský prohlížeč, nastavení, sql editor, zálohování a další.

·           Pro tento přístup je možné nastavit uživatele, který nebude mít práva ani na SQL serveru, tedy nepřihlásí se např. přes Management studio.

·           Doplněno nastavení manažera hromadně podle profilů.

22.              Bezpečnost dat v informačním systému IS IMES

·           Podrobný popis v dokumentaci zde

·           Za hlavní nástroje je považováno:

·         správné nastavení zálohování databáze,

·         zabezpečení proti neoprávněnému externímu vstupu na server a do sítě společnosti,

·         správné nastavení přístupových práv pracovníků a bezpečných hesel

·         stanovit pravidla vzdáleného přístupu (hlavně u externích pracovníků)

·         provádět monitoring přístupů interních i externích pracovníků

23.              Reinstalace

23.1.   Automatická

·           V C0100 – Účtový rozvrh

·           ve sl. Můstek vymazána hodnota v případě, že je ve sloupci Saldo zatržítko (jde o saldokontní účet (v roční uzávěrce nelze převádět KZ saldokontního účtu na PS nového účtu z důvodu nepřevedení konkrétních fa v saldokontu).

·           C0724 – Typy DPH

·                – upraveno označení snížených sazeb – využití pro modul Kasa (viz. dále číselník C0724.

·           C5068 – Práce

·                – doplnění fiktivních prací pro úlohu Zelená nafta – RVnaft – pro práci v RV, ZVnaft – pro práci v ŽV, NEUPLn – neuplatněn nárok na ZN (C5069 – Skupiny práce – nová skupiny ZNP – Zelená nafta-fiktivní práce)

23.2.   Ruční

·           Uživatelské sestavy tisku paragonů pro modul Kasa – kontrola tisku označení %sazby DPH – nově jsou 2 místa S1 (1.snížená sazba) a S2 (2.snížená sazba)

24.              Číselníky

24.1.   C0100 - Účtový rozvrh

·           Zablokováno doplnění hodnoty do sloupce Můstek (UCETP) v případě, že je ve sloupci Saldo zatržítko (tj. jde o saldokontní účet). Účty existující v tabulce saldokonta se v úloze Operace/Obratová předvaha – počáteční stavy (vč.NV) nemohou transformovat přes hodnotu v C0100 ve sl. Můstek (saldo není možné v této úloze aktualizovat, transformace jen v obratové převaze by znamenala nesouhlas OP na saldo). V případě potřeby je nutné účet převést na jiný v novém učetním roce přes opravy salda v modulu Obecné účtování.

·           Nový parametr NV  (nedokončená výroba) Ano/Ne (zatržítko) – označení konkrétního účtu NV, současně zůstalo i označení i v C0101P – zákonný účtový rozvrh (jen syntetické účty), přednostně se přebírá účet pro NV z C0101P (z C0100 jen pokud se nenajde v C0101P).

24.2.   Úloha Stroje

·           Doplnění záložky - Dokumenty

·           Opraveno použití klávesy šipka dolů na první úrovni – již se kurzor nepřesune do otevřené 2.úrovně (stroj –výkon,středisko), ale přesouvá se jen v 1.úrovni – po řádcích strojů

·           Editace sl. Výkon a Středisko

-       Zablokování editace v případě, že ke stroji je povoleno v C0646 více středisek nebo v C0647 více výkonů (sl. zbarven šedě). Změna je možná jen přes záložku Číselník stroj – výkon, středisko (nebo přes pravé tlačítko – přímo editace číselníků C0646 a C0647).

-       V hlavním formuláři se zobrazuje výkon nebo středisko z C0646 nebo C0647 s hodnotou kódu 1 ve sl. Doplnění (v dokladech automatické doplnění od stroje). Hodnoty střediska a výkonu s kódem 0 se nezobrazují, i když jsou v číselníku zadány a povoleny pořídit. Nové hodnoty střediska a výkonu se promítnou do C0646 či C0647 (původní hodnota se přepíše na novou).

24.3.   Ostatní číselníky

·           C05542 Skupiny položek

-       rozšířeny možnosti v údaji Druh skupiny (FPOZEMEK) – 6 – suroviny základní pro výrobu, 7 – ost. spotřebované zásoby pro výrobu,  9 – práce pro výrobu (využití v nových sestavách modulu Za – skupina 70V Kalkulace výroby ze zakázek/70VZP – z provozu a ze zásob)

·           C0003 Zakázky

·                – k zakázce umožněno pořízení položky výrobku (SKZAKAZEK) a skupinu skladu (SSKLADU) – využití pro sestavy 70V/70VZP Kalkulace za položku (položka odvozená od zakázky)

·           C0724 Typy DPH

·                 – upraveno označení snížených sazeb z důvodu možnosti využití i druhé snížené sazby v modulu Kasa

-       údaj Kasa/Označení – nové kódy pro sníženou sazbu (S1 - 1. snížená sazba – 15 %,  S2 – 2. snížená sazba  - 10%)

·           C05001 – sklady – nový údaj Sklad/import (SKLADIMPORT)

·           C0613 – stroje – nové parametry v návaznosti na zelenou naftu

·           Zelená nafta/

·           deník stroje (FZNPRACE) – 0 – bez rozpisu prací, 2 – s rozpisem prací

·           %RV (RVPRACUPLAT) – zadává se % spotřeby PHM připadající na RV

·           %ŽV (ŽVPRACUPLAT) - zadává se % spotřeby PHM připadající na ŽV

·           místo spotřeby (ZNZVMISTOSPOTREBY) – zadává se místo spotřeby PHM pro práce ŽV

·           C5068 – práce (modul HM, ME, komplet) – nové parametry v návaznosti na zelenou naftu

·           Zelená nafta/ pro ŽV A/N (ZELENANAFTAZV) – 0 – práce mimo ŽV, 2 – práce pro ŽV (implicitní doplnění – 0)

·           Zelená nafta/ místo spotřeby (ZNZVMISTOSPOTREBY) – zadává se místo spotřeby PHM pro práce ŽV