1. Legislativa
2018 – dopady do číselníků
1.2. Daňové zvýhodnění na vyživované děti (C5490P)
1.3. Nezdanitelné částky základu daně pro roční zúčtování
daně za rok 2017
1.4. Změny v zákonu o nemocenském pojištění
1.5. Změna ve výpočtu daně z příjmů při nepodepsaném
prohlášení
1.6. ZMĚNY V ZÁKONU 435/2004 Sb. O ZAMĚSTNANOSTI -
PPPZ
2. IMES –
ZMĚNY VERZE V ROCE 2017
2.1. Modul MS Osoby a personalistika_změny a nové
funkčnosti
2.2. Modul MZ Mzdy_změny a nové funkčnosti
3.1. Sestavy modulu MS – Osoby a personalistika
4.1. Nový přehled pro práci s ELDP
5.2. Nemoc po ukončení podpůrčí doby – ev. stav 910
6.3. Možnosti pořízení školení
6.4. Práce s tabulkou T50ODBEVK a T50ODBEVN,
filtrování
7.1. Trexima – 2 nové údaje ve výkaze ISPV
7.2. Výkaz P1-04 – nové údaje v roce 2017
8.2. C5105 (Název stupnic platových tarifů) a C5106 (Mzdové
zařazení)
9.1. Týká se GDPR vlastních zaměstnanců ?
· Nové hodnoty v číselnících Roční parametrické údaje (C0989P), Měsíční parametrické údaje (C0997P), Minimální mzda (C5107I), Daňové zvýhodnění na vyživované děti žijící ve spol. domácnosti (C5490P), Období agend (C0996U), Odvody a jejich tvorba (C5411)
Změny v údajích |
2017 |
2018 |
Minimální mzda
v měsíci |
11.000,-Kč |
12.200,-Kč |
Maximální
roční příjem pro výpočet solidární daně |
1.355.136,-Kč |
1.438.992,-Kč |
Částka, od
které se počítá solidární daň v měsíci |
112.928,-Kč |
119.916,- |
Maximální
roční vyměřovací základ pro odvod sociálního pojištění |
1.355.136,-Kč |
1.438.992,-Kč |
Hranice příjmu
pro výpočet ND na den (sociálka) 1.
Hranice 2.
Hranice 3.
Hranice |
942,-Kč 1.412,-Kč 2.824,-Kč |
1.000,-Kč 1.499,-Kč 2.998,-Kč |
Redukční
hranice pro výpočet náhrady mzdy za prvních 14 kalendářních dnů pracovní
neschopnosti 1. Redukční hranice 2. Redukční hranice 3. Redukční hranice |
164,85 Kč 247,10 Kč 494,20 Kč |
175,-Kč 262,33Kč 524,65Kč |
Hodnoty pro
výpočet exekucí ·
částka,
nad kterou se strhne bez omezení ·
nezabavitelná
částka na osobu ·
nezabav.
částka na vyživovanou osobu ·
maximální
výše 1/3 |
9.232,-Kč 6.154,67Kč 1.538,67Kč 3.077,-Kč |
9.338,-Kč 6.225,33Kč 1.556,33Kč 3.112,-Kč |
Odvod ZP na
podnicích, které zaměstnávají více jak 50% invalidů |
6.814,-Kč |
7177,-
Kč |
Daňové
zvýhodnění na vyživované děti: 1. dítě 2. dítě (změna ve výpl. za 07.2017) 3. dítě (změna ve výpl. za 07.2017) |
1117,-Kč 1617,-Kč (z
1417Kč) 2017,-Kč (z
1717Kč) |
1267,-Kč 1617,-Kč 2017,-Kč |
·
Pro
účely výpočtu náhrady mzdy za prvních 14 dnů pracovní neschopnosti, se průměrný
výdělek zaměstnance (jedná se o průměrný výdělek používaný pro pracovněprávní
účely, tj. pro dovolenou nebo náhradu mzdy) upraví tak, že do částky první
redukční hranice se počítá 90 %, z částky nad první redukční hranici do
druhé redukční hranice se počítá 60 %, z částky nad druhou redukční
hranici do třetí redukční hranice se počítá 30 % a k částce nad třetí
redukční hranici se nepřihlíží. Z toho vyplývá, že při výpočtu náhrady
mzdy se průměrný hodinový výdělek do výše 175Kč započte 90%, tj. maximálně 157,50
Kč.
·
Z toho vyplývá, že při výpočtu náhrady mzdy
se průměrný hodinový výdělek:
- do výše 175 Kč započte 90%, tj. maximálně 157,50
Kč.
-
v pásmu 175 Kč až 262,33 Kč se započte 60%, tj. maximálně 52,40
Kč.
-
ve třetím pásmu mezi 262,33 až 524,65 Kč se započte 30%, tj. maximálně 78,70
Kč.
·
Minimální měsíční mzda se od 1.1.2018
zvyšuje ze současných 11.000,-Kč na
12.200,-Kč
· U zaměstnanců s hodinovou mzdou se minimální mzda zvyšuje na 73,20 Kč (dosud 66,00 Kč). Tato částka je platná pro týdenní pracovní dobu 40 hodin. Pokud bude týdenní pracovní doba v organizaci kratší, je třeba hodinovou minimální mzdu přepočíst. Sazby pro jiné délky týdenní pracovní doby v organizaci jsou uvedeny v tabulce:
týdenní pracovní doba |
minimální mzda na hodinu |
40 |
73,20 |
38,75 |
75,60 |
37,50 |
78,10 |
· Rovněž se zvyšuje nejnižší úroveň zaručené mzdy. Hodinové sazby zaručené mzdy platí při 40 hodinové týdenní pracovní době a měsíční sazby při jakékoliv týdenní pracovní době v organizaci.
SKUPINA PRACÍ |
Nejnižší úroveň zaručené mzdy za hodinu |
Nejnižší úroveň zaručené mzdy za měsíc |
1 |
73,20 |
12 200 |
2 |
80,80 |
13 500 |
3 |
89,20 |
14 900 |
4 |
98,50 |
16 400 |
5 |
108,80 |
18 100 |
6 |
120,10 |
20 000 |
7 |
132,60 |
22 100 |
8 |
146,40 |
24 400 |
· Jelikož v této tabulce je stanovená nejnižší úroveň zaručené mzdy pro 40-ti hodinovou týdenní pracovní dobu, je třeba v případě jiné délky týdenní pracovní doby přepočíst nejnižší úroveň zaručené mzdy na jednu hodinu takto:
SKUPINA PRACÍ |
Nejnižší úroveň |
Nejnižší úroveň |
Nejnižší úroveň |
1 |
73,20 |
75,60 |
78,10 |
2 |
80,80 |
83,50 |
86,20 |
3 |
89,20 |
92,10 |
95,20 |
4 |
98,50 |
101,70 |
105,10 |
5 |
108,80 |
112,40 |
116,10 |
6 |
120,10 |
124,00 |
128,20 |
7 |
132,60 |
136,90 |
141,50 |
8 |
146,40 |
151,20 |
156,20 |
Výpočty jsou vždy zaokrouhlovány směrem nahoru.
· Sazba minimální mzdy a sazby nejnižších úrovní zaručené mzdy platí i pro zaměstnance, kteří pobírají invalidní důchod (§ 4 NV 567/2006 Sb. od 1. 1. 2017) a zdravotně znevýhodněné.
· Minimální mzda se dále používá u zdravotního pojištění v případech, kdy vyměřovací základ zaměstnance je nižší než minimální vyměřovací základ (§ 3 odst. 10 zákona 592/1992 Sb. o VZP). V tomto případě je zaměstnanec povinen doplatit zdravotní pojišťovně prostřednictvím svého zaměstnavatele pojistné ve výši 13,5% z rozdílu těchto základů.
Např.:
1) pokud bude mít zaměstnanec v měsíci lednu 2017 pět dnů neplaceného volna a jeho vyměřovací základ pro veřejné zdravotní pojištění bude v tomto měsíci jen 11250 Kč, musí si zaměstnanec doplatit prostřednictvím svého zaměstnavatele 13,5% z částky 12200-11250, tj. 129 Kč.
2) V případě, že by neplacené volno nebo neomluvená absence trvaly po celý kalendářní měsíc, měl by si tento zaměstnanec zaplatit prostřednictvím svého zaměstnavatele pojistné ve výši 1647 Kč (12200x0,135).
· Podle § 25 odst. 3 nebrání zařazení a vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání výkon činnosti na základě pracovního poměru nebo na základě dohody o pracovní činnosti, pokud měsíční výdělek (nebo měsíční odměna z dohody) nepřesáhne polovinu minimální mzdy. Tzn., že od ledna 2018 si bude moci uchazeč o zaměstnání přivydělat částku 6100 Kč, aniž by byl vyřazen z okruhu uchazečů o zaměstnání (podpora mu sice za tento měsíc nenáleží, ale podpůrčí doba se o tento měsíc prodlouží).
POZOR: od 29. 7. 2017 se již za „nekolidující zaměstnání“ nepovažuje výkon práce na základě dohody o provedení práce. V případě výkonu této činnosti je uchazeč o zaměstnání vyřazen z evidence uchazečů a musí si sám za příslušný měsíc zaplatit zdravotní pojištění.
· Zvýšení minimální mzdy na 12200 Kč bude mít za následek, že nárok na měsíční daňový bonus bude mít zaměstnanec, který dosáhne v roce 2018 měsíčního příjmu alespoň 6100 Kč nebo vyššího. Nárok na daňový bonus v rámci ročního zúčtování záloh nebo daňového přiznání vznikne zaměstnanci, který v roce 2018 dosáhne příjmu alespoň ve výši šestinásobku minimální mzdy, tj. 73200 Kč (6x12200). Díky zvýšení minimální mzdy tak pravděpodobně někteří zaměstnanci, kteří pracují na zkrácený úvazek, nedosáhnou příjmu potřebného pro vznik nároku na daňový bonus.
V zákonu o daních z příjmů se minimální mzda používá i pro výpočet slevy na dani za umístění dítěte podle § 35ba odst. 1 písm. g). Podle § 35bb odst. 4 lze za každé vyživované dítě uplatnit slevu maximálně do výše minimální mzdy, tj. za rok 2018 bude možno odečíst částku až 12200 Kč za každé vyživované dítě (za rok 2017 je to 11000 Kč).
· Výše příplatku podle § 117 ZP činí nejméně 10% základní sazby minimální mzdy, tj, nejméně 7,32 Kč (73,20 x 0,1) při 40 hodinové týdenní pracovní době, 7,56 Kč (75,60x0,1) při 38,75 hodinové týdenní pracovní době nebo 7,81 Kč (78,10x0,1) při 37,5 hodinové týdenní pracovní době, a to za každou odpracovanou hodinu ve ztíženém pracovním prostředí.
Výše příplatku podle § 128 ZP (státní sféra) činí nejméně 5% částky základní sazby minimální mzdy za měsíc, tj. nejméně 610 Kč (12200x0,05). Zde by měla vláda změnit NV 564/2006 Sb., protože v § 7 odst. 1 je zatím stále stanovena spodní hranice rozpětí tohoto příplatku ve výši 400 Kč ale až do výše 1400 Kč.
· Od 1.1.2018 změna výše daňového zvýhodnění na první dítě z částky 13404 Kč na částku 15204 Kč. Tzn., že daňové zvýhodnění na první dítě bude od 1. ledna 2018 ve výši 1267 Kč měsíčně (dosud 1117 Kč), tj. navýšení o 150 Kč.
· Výše daňového zvýhodnění od 1. ledna 2018 bude tato:
·
první dítě – 15204 Kč (měsíčně 1267 Kč)
·
druhé dítě – 19404 Kč (měsíčně 1617 Kč)
·
třetí a každé další dítě – 24204 Kč (měsíčně 2017 Kč)
· V případě, že by se jednalo o dítě s průkazem ZTP/P částka daňového zvýhodnění by byla ve dvojnásobné výši.
· Hodnota bezúplatného plnění (zák. 586/1992Sb., §145 odst.1 zákona):
- zvyšuje se ocenění jednoho odběru bezpříspěvkového dárce krve ze 2000 Kč na 3000 Kč
-
zavádí se ocenění jednoho
odběru krvetvorných buněk částkou 20000 Kč.
· Příspěvky na penzijní připojištění (zák. 586/1992Sb., §145 odst.5 zákona):
- Penzijní společnosti budou potvrzovat zaměstnancům na penzijní připojištění se státním příspěvkem nebo na doplňkové penzijní spoření částky, které v jednotlivých měsících přesáhly výši, ke které náleží maximální státní příspěvek.
- Částku potvrzenou na potvrzení budeme uplatňovat jako nezdanitelnou částku v plné výši stejně jako u životního pojištění. Penzijní společnost potvrzuje jen to, co si zaměstnanec zaplatil nad 1000Kč měsíčně (tj. nad 12000Kč za rok). Již se nebude programem odečítat 12.000,-Kč.
·
Nové sloupce v číselníku C0989P:
Fyzický
název sloupce |
Vysvětlení |
RZDCastkaPPMax |
maximální
nezdanitelná částka z příspěvku na PenPřip. |
RZDCastkaZPMax |
maximální
nezdanitelná částka ze životního pojištění |
RZDCastkaDarMin |
minimální částka
daru |
RZDProcDarMin |
minimální
procento pro výpočet částky z daňového základu, kterou částka daru musí
překročit (platí RZDCastkaDarMin nebo toto procento, podle toho, která částka
je nižší) |
RZDProcDarMax |
maximální
procento pro výpočet částky z daňového základu, kterou částka daru nesmí
překročit |
RDANCID |
platná částka
slevy pro invaliditu 1-2stupně |
RDANPID |
platná částka
slevy pro invaliditu 3. Stupně |
RDANZTP |
platná čásrka
slevy pro osobu se ZTP/P |
RDANSTUDENT |
platná částka
slevy pro studenta |
· Nastaveno hlídání slev na invaliditu, studenta, výši daru, příspěvku na PP a ŽP
- Zákonem 148/2017 Sb. se mění zákon 187/2006 Sb. o
nemocenském pojištění. Nejdůležitější změnou je zavedení nové dávky otcovské
poporodní péče tzv. „otcovské“( § 4).
- Nastoupit na otcovskou lze v období 6 týdnů ode
dne narození dítěte nebo převzetí dítěte do péče nahrazující péči rodičů.
Otcovká náleží na dítě narozené nejdříve 21.12.2017 a později. Potom vychází
nástup na otcovkou 1.2.2018, od kdy platí změna v zákoně o nemocenském pojištění.
-
Otcovská náleží po dobu jednoho týdne. Výplata otcovské se nepřerušuje
(čerpá se vcelku).
- Výše otcovské činí 70% denního vyměřovacího základu.
- pojištěnec nemá
nárok na otcovskou, pokud ve stejné době vykonával práci. Tzn.,
že pokud půjde otec v době čerpání otcovské pracovat, nedostane za tento
den otcovskou (§16).
- doplněno, že pro výpočet otcovské se bude denní
vyměřovací základ upravovat stejně jako pro výpočet peněžité pomoci
v mateřství (tj. do první redukční hranice se započte 100% - § 21 odst. 1
písm. b))
-
Mezi vyloučené doby se doplnily i kalendářní
dny otcovské (§ 18 odst. 7
písm. c).
-
Uplatňování nároku: na tiskopise Žádost o dávku otcovské poporodní péče
(otcovskou), který si pojištěnec vyzvedne na OSSZ nebo stáhne z www.cssz.cz
Nemocenské pojištění/tiskopisy. Vyplněný tiskopis předá zaměstnavateli , který
odesílá žádost až po skončení týdne, v němž byla otcovská čerpána, aby na
ni mohl doplnit údaje o výkonu zaměstnání v době čerpání otcovské.
-
Otcovská
má přednost před nemocenským, ošetřovným, a dlouhodobým ošetřovným.
· Číselník Druhy mezd (C05006) –založili jsme nový DM – 6550 Otcovská
· Číselník Nemocenské dávky (C05565) – nový záznam 6550
Šablona nemocenských dávek 655000 – Otcovská, - tabulka V2016NMH
Šablona hlavičky 700 a 701 –
přiřazení šablony řádku
· Systémový číselník Druhy mezd (C05006P) – modul MH, sloupec SDZ 515650
· Systémový číselník SD-systémová sk. DZ – DM (C0316P) – modul MH, název skupiny dokladů – Nemocenské dávky, skupina DZ/DM - 515650
· Systémový číselník Povinnosti a výpočty účetní ceny (C5060P) – Skupina výpočtu 505
· Zákonem 259/2017 Sb., kterým se mění zákon 589/1992 Sb. o pojistném na SZ a některé další související zákony, se mění i zákon 187/2006 Sb. o nemocenském pojištění. § 29 zákona o NP se s účinností od 1. ledna 2018 mění % denního vyměřovacího základu v závislosti na době trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo nařízení karantény:
Výše nemocenského za kalendářní den činí
a) 60 % denního vyměřovacího základu do 30. kalendářního dne trvání
nemoci
b) 66 % denního vyměřovacího základu od 31. do 60. kalendářního dne
trvání nemoci
c) 72 % denního vyměřovacího základu od 61. kalendářního dne trvání
nemoci.
Z této změny vyplývá, že v případě dlouhodobých
pracovních neschopností bude zaměstnanci náležet vyšší výše nemocenského…
· Změna platí i pro nemoci, kde nárok na nemocenské vznikl před 1.1.2018 a dále trvá.
Nově vložený par.15a. Nemocenské a peněžitá pomoc v mateřství u
zaměstnání malého rozsahu a DPP bude náležet i tehdy, pokud nebyl dosažen
započitatelný příjem na pojištění v měsíci vzniku nároku, ale
v bezprostředně předcházejících třech měsících před sociální událostí byl
účasten nemocenského pojištění.
Par.18, odst.5 Nově
se bude posuzovat vyměřovací základ při vzniku sociální události v měsíci
vzniku pojištění zaměstnance. Za denní vyměřovací základ se bude považovat
jedna třicetina započitatelného příjmu, kterého by pravděpodobně dosáhl
v tomto měsíci. U DPP a zaměstnání malého rozsahu bude vyměřovacím
základem jedna třicetina dosaženého příjmu, pokud činí alespoň 2500 Kč nebo
10001 Kč u DPP
Par.18, odst.6 K posouzení
rozhodného příjmu musí být za předchozích
12 měsíců (par.18, odst.3) nalezeno alespoň 30 kalendářních dnů (bývalo
7). nenajde-li se 30 kalendářních dnů,
pak DVZ =1/30 započitatelného příjmu, kterého by dosáhl v kalendářním měsíci
vzniku sociální události.
Par.19,odst.6 Nenalezne-li
se v rozhodném období minimálně 30 kalendářních dnů jimiž se dělí
vyměřovací základ, pak se denní vyměřovací základ stanoví jako jedna třicetina
započitatelného příjmu kterého by zaměstnanec dosáhl v kalendářním měsíci
vzniku sociální události
· změna v § 6 odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), účinnou od 1. 1. 2018, která se použije poprvé při zdanění příjmů ze závislé činnosti plynoucích za kalendářní měsíc leden 2018.
·
V § 6 odst. 4 zákona jsou stanoveny podmínky pro
vznik 2 samostatných základů daně na sobě zcela nezávislých pod písmenem
a) pro příjmy z dohody o provedení práce (dále jen „DPP“) s úhrnným limitem ve výši 10 000 Kč a pod písmenem
b) pro „ostatní“ příjmy ze závislé činnosti s úhrnným limitem ve výši 2 500 Kč], a to včetně samostatného zaokrouhlování obou základů daně resp. vypočtené daně.
Z výkladu k novému znění § 6 odst. 4 zákona tak vyplývá, že oba limity se posuzují samostatně s tím, že tyto limity nelze navzájem kompenzovat a vznik jednoho samostatného základu daně nevylučuje vznik druhého samostatného základu daně, přičemž ve vztahu k limitu pod písm. b) pro posouzení úhrnné výše příjmů se nikdy nepřihlíží k příjmům plynoucím na základě DPP.
Změny
se týkají číselníků C5500 – Pracovní poměry a C5499P –Výpočet daně. Jsou
popsány v bodu 8.3
· Níže jsou uvedeny vzorové příklady na možnosti zdanění, které mohou nastat při stanovení samostatného základu daně v případě souběhu příjmů od téhož zaměstnavatele u poplatníka bez učiněného (tj. „nepodepsaného“) prohlášení k dani podle § 38k zákona:
Příklad I.
Budou-li poplatníkovi plynout od téhož plátce daně např. příjmy z DPP
nepřesahující v úhrnu za kalendářní měsíc částku 10 000 Kč
/příjem pod písm. a) cit. ustanovení/ a souběžně příjem
z dohody o pracovní činnosti (dále jen „DPČ“) nepřesahující částku
2 500 Kč za kalendářní měsíc /příjem pod písm. b) cit. ustanovení/
Příklad II.
Bude-li poplatníkovi plynout od téhož plátce daně např. příjem
z DPP ve výši 15 000 Kč za kalendářní měsíc a souběžně
příjem z DPČ ve výši 2 000 Kč za kalendářní měsíc /příjem pod písm. b) cit. ustanovení/
Za předpokladu, že poplatník s příjmy ze závislé činnosti bude
nerezident ČR bez učiněného prohlášení k dani podle § 38k zákona, kterému
bude plynout odměna člena orgánu právnické osoby souběžně s jiným příjmem ze
závislé činnosti (např. z DPČ), bude nutné pro stanovení daňového
režimu u příjmu uvedeného pod písm. b) - oba příjmy sečíst, a to
bez ohledu na skutečnost, že při samotném zdanění odměny člena orgánu právnické
osoby nerezidenta ČR bude v souladu s § 22 odst. 1
písm. g) bodem 6 zákona vždy srážena daň vybíraná srážkou podle
zvláštní sazby daně podle § 36 odst. 1 písm. a) nebo c)
zákona a není ani rozhodující, zda se jedná o poplatníka, který
učinil nebo neučinil u plátce daně prohlášení k dani.
Příklad III.
Bude-li poplatníkovi – nerezidentovi ČR plynout od téhož plátce daně
odměna člena orgánu právnické osoby např. ve výši 1 000 Kč za
kalendářní měsíc a souběžně i další příjem např. na základě DPČ
ve výši 2 000 Kč měsíčně bez učiněného prohlášení k dani podle
§ 38k zákona, nebude možné v uvedeném případě na příjem z DPČ
aplikovat daň vybíranou srážkou podle zvláštní sazby daně, a to
z důvodu, že v úhrnu jeho příjmy ze závislé činnosti podle § 6
odst. 1 ZDP přesáhly částku ve výši 2 500 Kč, tzn. limit
uvedený v § 6 odst. 4 písm. b) zákona. Z toho je
zřejmé, že z odměny člena orgánu právnické osoby ve výši
1 000 Kč bude sražena vždy daň vybíraná srážkou podle zvláštní sazby
daně a v uvedeném případě bude příjem z DPČ ve výši
2 000 Kč zdaněn zálohou na daň podle § 38h zákona.
· změna provedená v § 81 odst. 3 zákona, kde se snižuje možnost fakturace odebraných výrobků nebo služeb od zaměstnavatelů zaměstnávajících více než 50% osob se zdravotním postižením ze 36 násobku na 28 násobek průměrné mzdy v NH za první až třetí čtvrtletí předchozího kalendářního roku za každého přepočteného zaměstnance se zdravotním postižením zaměstnaného v předchozím kalendářním roce.
· Z této změny vyplývá, že zaměstnavatel s více než 50% osob se ZP nebude moci na jednu osobu se ZP vyfakturovat více než 28 násobek průměrné mzdy, čímž může odběratelům naplnit pouze 4 osoby (na naplnění jedné osoby se ZP tzv. „náhradním plněním je třeba odebrat výrobky ve výši 7násobku průměrné mzdy). Dosud byl v zákonu 36 násobek průměrné mzdy, čímž bylo možno naplnit 5,14 zaměstnanců se ZP.
· Účinnost této novely je od 1. 1. 2018, takže zpřísnění v oblasti plnění povinného podílu se bude týkat až roku 2018. Za rok 2017 mohou zaměstnavatelé s více než 50% osob se ZP vyfakturovat na jednu zaměstnanou osobu výrobky nebo služby ve výši 36 násobku průměrné mzdy.
· Podrobněji PPPZ v dokumentaci zde
· změna v zákonu 435/2004 Sb. o zaměstnanosti, která se týkala plnění povinného podílu náhradním plněním (tj. odběrem výrobků nebo služeb od zaměstnavatelů s více 50% osob se ZP). Z nově vloženého § 84 vyplývá, že dodavatelé tohoto náhradního plnění jsou povinni zadávat do evidence vedené MPSV veškeré údaje o provedených dodávkách.
· Podle přechodného ustanovení č. 6 zákona 206/2017 Sb. musí tito dodavatelé do 60 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona vložit do evidence údaje o dodávkách uskutečněných za období od 1.ledna do 30.září 2017. Účinnost tohoto bodu zákona je totiž od 1.10.2017. Realizované dodávky od 1.10. je třeba již hlásit do evidence průběžně a odběratel si ji bude moci započíst, pokud tam bude vložena do 30 kal. dnů od jejího zaplacení.
CO TEDY Z TĚCHTO ZMĚN VYPLÝVÁ?
·
Pro plnění povinného podílu za rok 2017 nebude již zaměstnavatel
vyplňovat přílohu č. 1 o provedených odběrech náhradního plnění.
·
Pokud dodavatel nenahlásí do evidence některé dodávky, nebude si
je moci zaměstnavatel (odběratel) započíst na plnění povinného podílu.
·
Údaj o výši limitu a průběžném stavu jeho plnění u dodavatelů si
bude možno zkontrolovat, protože by měl být veřejně přístupný. Bohužel
v současné době není tento údaj přístupný a podle stránek MPSV bude přístupný
koncem roku…
DOPORUČENÍ ZAMĚSTNAVATELŮM?
·
Nechat si vystavit od dodavatele, že zadal veškeré dodávky za
období do 30.9.2017 do evidence. V případě, že je nezadal a odběrateli
poté při kontrole ÚP vyměřil odvod do státního rozpočtu, bude odběratel vymáhat
škodu po dodavateli.
·
Do budoucna si zajistit, aby zaměstnavateli byla posílána
informace o řádně uložených dodávkách do evidence (využít emailovou zprávu
apod.).
Český statistický úřad vyhlásil dne 4. 12. 2017 průměrnou mzdu za I. až III. 2017 ve výši 28761 Kč. Z této částky se vypočítají hodnoty pro plnění povinného podílu osob se zdravotním postižením za rok 2017. K naplnění jedné osoby se ZP tzv. „náhradním plněním" je třeba odebrat výrobky nebo služby v objemu 201.327,- Kč bez DPH (28761x7). Odvod do státního rozpočtu by za jednu celou nenaplněnou osobu se ZP činil 71.902,50-Kč (28761x2,5) , po zaokrouhlení na celé Kč nahoru= 71.903 Kč
· Dle legislativy zákoníku práce nesmí být u žádného pracovního poměru průměr nižší než minimální mzda na hodinu.
· Záleží na typu mzdy: měsíční x hodinová mzda.
Hodinová mzda
· Pokud vyjde při výpočtu průměrů průměr nižší, doplní se automaticky průměr podle zařazení do stupnice tarifů a nastaveného základního kalendáře minimální hodinová mzda.
· Podmínkou pro přepočet na základní pracovní dobu, u pracovního poměru na zkrácenou pracovní dobu je v C5101 Plánovací kalendáře zaškrtnutí ve sloupci pracovní doba zkrácená (POZOZKRPD) u přiděleného kalendáře.
Měsíční mzda
· Musí být vždy spočten průměr alespoň z min. 11.000,-Kč
· V sestavě průměrů MZTO/020 v posledním sloupci „Vyp“ u pracovních poměrů s dopočtem do minimální hodinové mzdy je znak 90 až 97 Průměr na náhrady=minimální mzda
·
Částky
daňového zvýhodnění na děti
byly v roce 2017 stanoveny následovně:
2016 |
2017 dle daňového
balíčku |
|
na prvé dítě |
13
404 Kč rok / 1 117 Kč měsíc |
|
na druhé dítě |
17 004 Kč rok / 1
417 Kč měsíc |
19 404 Kč rok / 1
617 Kč měsíc |
na třetí a další
dítě |
20 604 Kč rok / 1
717 Kč měsíc |
24 204 Kč rok / 2
017 Kč měsíc |
·
Kvůli
účinnosti daňového balíčku od
1.7.2017 se vyšší částky daňového zvýhodnění na druhé (1.617 Kč
místo 1.417 Kč) či třetí a další dítě (2.017 Kč místo 1.717 Kč) poprvé
uplatnily při výpočtu zálohy na daň z červencových mezd (tedy v srpnu).
·
V měsíci
červen 2017 byly nové hodnoty nahrány automatickou reinstalací.
·
V rámci
ročního zúčtování se osobám dopočte sleva za měsíce 01.-06.2017.
·
nový
údaj Daňový rezident-Stát. Vstupuje
do sestav mzdového listu a potvrzení o zdanitelném příjmu srážková daň (podle
zákona o dani z příjmu - náležitosti mzdového listu)
·
Při
zakládání nové osoby si obsluha musí zkontrolovat správnost doplnění kódu pro
daňového rezidenta, především u cizinců. Kód daňového rezidenta se automaticky
doplňuje, dle vyplněné příslušnosti osoby. Příslušnost je většinou shodná
s kódem daňového rezidenta, u cizinců, ne vždy.
·
Upozorňujeme
na správné posouzení údaje o rezidenci (podmínka bydliště v ČR, pobyt
alespoň 183 dní ..), neboť pokud je poplatník daňovým nerezidentem (má daňovou
povinnost v jiném státu než je ČR), zaměstnavatel zohlední pouze zálohu na
základní slevu na dani na poplatníka a slevu na vlastní studium. Daňové
zvýhodnění na děti může zaměstnanec uplatnit až v daňovém přiznání,
nikoliv v průběhu roku.
·
Nový
údaj Souhlas, popsaný níže
v kapitole o GDPR. Znamená souhlas se zpracováním osobních údajů.
·
T50OSPPS – e-mail pro VL na PP: doděláno
heslování, tzn. vyplněním hesla se ošetří rozbalení VL ze souboru pdf. zvýší se
tak bezpečnost používání této funkčnosti.
·
T50ADRESY
- nový sloupec – Bydliště: Zatrhávátko
(Sloupec BBYDLISTE). Původně nesprávně používaný sloupec „bydliště“ přejmenován
na „obec“. Obsluha zatrhne tu adresu, kde osoba skutečně bydlí. Lze jen u jedné
adresy (nejedná se vždy o trvalou adresu, může být zatrženo např. u kontaktní
adresy). Tato adresa se načte do mzdového listu do údaje „Bydliště“.
·
Přesný
postup nastavení naleznete zde
· Legislativa od 1.1.2017 upravuje výši min. mzdy i pro DPP a DPČ. Z tohoto důvodu došlo k úpravě v programu při výpočtu čisté mzdy u DPP a DPČ. Je nastavena kontrola číselníku C05006M a případné doplnění u DM 5320 „Minimální mzda - automatický výpočet v ČM“ – ve sloupci „5.Aktivní“ N(Nabízet). Nyní je zaškrtnuto.
· Dopočet do minimální mzdy se nastavuje u pracovních poměrů v C5500 a v C0999I Účetní roky systému ve sloupci DopMinMzdy je-li hodnota=1
· Pokud by se měla dopočítávat zaručená mzda je v C0999i nastavena 2, a v c5006M u DZ 5370 musí být ve sloupci 5 N zaškrtnuto.
· Je důležité mít u DPP a DPČ v modulu Osoby na záložce PP_mzda správně vyplněn údaj „typ mzdy“. Je-li mzda hodinová (hodnota 0), musí být správně nastaven „plánovací kalendář“. Ten většinou neodpovídá 8-mi hodinové pracovní době ale kalendáři, který má zkrácenou pracovní dobu (v C5101 je u kalendáře zaškrtnuta zkrácená pracovní doba).
Pokud nebudou tyto parametry správně nastaveny, dojde k dopočtu do min. mzdy.
Při výpočtu čistých mezd se nově
zobrazí na sestavě 5POMC_031 Možné chyby čistých a hrubých mezd
„Upozornění na dopočet minimální (zaručené) mzdy“ u osob, kde se min. mzda
dopočetla. Stačí si tyto 2 údaje u osoby změnit a zkontrolovat v C5101,
zda mají nastavený zkrácený plánovací kalendář a opět přepočítat čisté mzdy.
· Kód srážky 1 nebo 800001, původní název Výživné, stálá částka – nový název Výživné dohodou (ne exekucí), použije se v případě, že se manželé domluví mezi s sebou na srážce ze mzdy (nejedná se o exekuci)
· Kód srážky 500 nebo 800002, původní název Výživné, vypočtené z ČM – nový název Výživné, na základě exekuce, vypočítává se v ČM, vstupuje do celkového výpočtu spolu s exekucí
· Se zvýšením minimální mzdy na hodnotu 11 000 Kč chceme upozornit na možnou situaci, která dříve u DPP nemohla nastat
Pokud zaměstnanec na dohodu o provedení práce:
-
nemá souběžný
pracovní poměr
-
není sám
přihlášený na ZP
-
jeho měsíční
odměna přesáhne 10 000 Kč
je povinnost odvést ZP z minimálního základu 11 000 Kč.
· Odvod zajistíte tak, že na první záložce Všeob zatrhnete Hlídat minimální základ u pojištění. Poté bude program dopočítávat odvod ZP z 11 000 Kč a z rozdílu do 11 000 hradí vše zaměstnanec.
· Dopočet proběhne při výpočtu čistých mezd – vytvoří se DM 94XX/30 - Odvod XX - Dop. min. mzdy (% Osoba) - XX je příslušná pojišťovna.
·
Nový DM
5800_1 - Odstupné, sazba násobku 40h, 38,75h, 37,5h automaticky, pro
automatický výpočet odstupného v číselníku Druhů mezd (C05006M)
·
Program
automaticky vypočítá hodnotu odstupného, do údaje množství zadá obsluha jen
násobek odstupného – tj. 1x, 2x, 3x nebo 24x.
·
Vnitřní
výpočet měsíční sazby je hodinový průměr na náhrady*týdenní pracovní doba*4,348
·
DM
automaticky doplněn uživatelům reinstalací
·
Nastavení DM
5800_1 v C05006M
Sloupec 1.
Identifikace Název: Odstupné, sazba násobku 40h, 38,75h, 37,5h automaticky
Sloupec 6.
Šablona zastavování: 0012 – DM, množství (uživatel doplní jen násobek
odstupného do údaje množství)
Sloupec 8.
Množství mzdy ZP: hodnota 1 – bez doplnění
Sloupec 8.
Množství mzdy Edit: hodnota 2 – lze editovat
Sloupec 9.
Výpočet mzdy: hodnota 5 = sazba*koef*množství
Sloupec 9.
Výpočet mzdy Edit: hodnota 2 – lze editovat
Sloupec 11.
Jednotková cena účetní/sazba mzdy doplnění, Měsíční: hodnota 4=denní průměr na
náhrady
Sloupec 11.
Jednotková cena účetní/sazba mzdy doplnění, Základní: hodnota 4= denní průměr
na náhrady z MS (T50OSPP*HodPrNahr*DPD)
Sloupec 15.
Koeficient Hodnota: 21,74 = předvyplněná hodnota pro automatický výpočet
odstupného pro 40h,38,75h a 37,5h plánovací kalendář.
·
MS/MZPZ/MZPZL/002 - Potvrzení o zaměstnání (zápočtový list) - do oddílu srážek přidán údaj, kdo rozhodnutí vydal
·
MS/MZPZ/MZPZL/007 - Potvrzení o zaměstnání s druhem PP - do oddílu srážek přidán údaj, kdo rozhodnutí vydal
·
MS/MZPZ/MZPZL/102 - Potvrzení o zaměstnání (zápočtový list) bez RČ - do oddílu srážek přidán údaj, kdo rozhodnutí vydal
·
MS/MZPZ/MZPZL/107 - Potvrzení o zaměstnání s druhem PP bez RČ - do oddílu srážek přidán údaj, kdo rozhodnutí vydal
·
MS/5PN9/5PN92/003 - Oznámení o
provádění srážek ze mzdy - do oddílu
srážek přidán údaj, kdo rozhodnutí vydal
· MZ/5POCM/030 a 031 – Možné chyby čistých a HM
Upozornění na dopočet
minimální (zaručené) mzdy je vložené do sestavy po výpočtu ČM.
· MZ/5POCM/030 a 031 - Možné chyby čistých a HM
Upozornění na rozdílný
hodinový průměr na náhrady od pořízené sazby u pořízených DM mimo nemocenské
· MZ/5POCM/030 a 031 - Možné chyby čistých a HM
Upozornění na rozdílný
hodinový průměr na náhrady od pořízené sazby u pořízené nemocenské
· MZ/5POCM/030 a 031 - Možné chyby čistých a HM
Upozornění na osoby,
které by měla mzdová účetní přihlásit/odhlásit na ZP. Jedná se zejména o osoby,
které mají DPP s výdělkem nad 10000,- Kč v jednom měsíci a ve druhém
měsíci do 10000,- Kč.
· MZ/5ML Mzdový list/5MLO/03 roční - velká hlavička – nové údaje, dle platné legislativy
V nové verzi (od 07.2017) jsou na mzdovém listu následující nové údaje:
-
Země
daňového rezidenta,
-
DIČ
daňového nerezidenta
-
Kdo
vydal OP a stát, který doklad vydal
-
Kdo
vydal PAS a stát, který doklad vydal
-
Údaje
o výpočtu daně a provedeném ročním zúčtování záloh , tedy všechny potřebné
údaje pro výpočet daně u konkrétního poplatníka za příslušné zdaňovací
období.
· “Přehled o provedeném výpočtu RZD" se tiskne jen na základním PP. To znamená jen na PP kde je na záložce “PP Mzda“ zaškrtnutý sloupec “Základní”.
·
V případě,
že o RZD osoba nepožádala, tak se místo přehledu vytiskne: “Roční zúčtování daně za minulý rok nebylo provedeno“.
·
Na ML
upraven údaj „Bydliště“ a „Trvalý pobyt“. Do údaje „Bydliště“ vstupuje ta
adresa, kde osoba skutečně bydlí. Obsluha označí v modulu Osoby, na
záložce Osobní, v adresách (T50ADRESY) zaškrtávátkem. Do údaje „Trvalý
pobyt“ se načte adresa trvalého pobytu zadaná v modulu Osoby, na záložce
Osobní, v adresách (T50ADRESY)
Ukázka mzdového listu:
·
V modulu
Osoby-matriční soubor/Přehledy/ELDP je nový přehled pro práci
s evidenčními listy
·
Při
vstupu do přehledu se zobrazí filtr pro výběr některého z následujících
údajů: Rok, období, osoba, pořadí PP,Typ, kód exportu
·
V hlavičce
přehledu lze s daty pracovat, různě filtrovat, třídit. V MS přes horní
menu Export-Import lze přehled exportovat nebo si udělat „opis listu“
·
Umožnění
udělat ELDP i osobě, která v příslušném roce neměla žádný započitatelný
příjem.
·
Podmínka:
Ve filtru pro výběr osob se musí rovnat:
OsobaOd=OsobaDo a zároveň musí být vyplněno
PořadíPPOd=PořadíPPDo
· Na webových stránkách ČSSZ se objevila nová služba eNeschopenka
ü „Nová služba České
správy sociálního zabezpečení umožňuje lékařům předávat OSSZ (v Praze PSSZ, v
Brně MSSZ) elektronicky:
I. díl Rozhodnutí o dočasné pracovní
neschopnosti – Hlášení OSSZ o vzniku dočasné pracovní neschopnosti,
II.
díl Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti – Průkaz práce neschopného
pojištěnce a hlášení OSSZ o ukončení dočasné pracovní neschopnosti a Hlášení
ošetřujícího lékaře ve smyslu § 61 zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském
pojištění.
ü Tato služba, primárně
určená lékařům a zdravotnickým zařízením, je nazývána e - Podání Hlášení
pracovní neschopnosti (dále jen „e - Podání HPN“).1 Služba je součástí
komplexního řešení nazývaného eNeschopenka.“
·
Protože se tato služba začíná hojně využívat,
upozorňujeme:
Při zadávání čísla neschopenky do IMES, nezadávat znak pomlčku.
· Přes F11 upraven rozpis, aby byla legitimace správně.
· Ev. stav pro dlouhodobě nemocného zaměstnance, déle než 380 dní – lze nastavit v IMES, např. kvůli sledování dlouhodobé nemocnosti na podniku
· Doba, po kterou se nemocenská vyplácí, trvá 380 dní a začíná dnem vzniku pracovní neschopnosti. Plná výše 380 kalendářních dní platí pouze tehdy, pokud zaměstnanec před nástupem na aktuální nemocenskou nepobíral v posledních 190 dnech stejné dávky. Jestliže nemocenskou v tomto období čerpal, pak se mu oněch 380 dní podpůrčí doby krátí o tu dobu, kterou na nemocenské strávil v minulých 380 dnech.
· Po uplynutí 380 dní nemá zaměstnanec nárok na nemocenskou, je ale stále práce neschopným.
· Pojištěnec musí podat žádost o prodloužení nemocenské na místně příslušnou správu sociálního zabezpečení.
Nemocenská
může být i nadále vyplácena při splnění dvou podmínek:
· Lékař posudkové služby uzná, že pojištěnec je nadále nezpůsobilý vykonávat pracovní činnost.
· Lékař dále konstatuje, že pojištěnec v dohledné době (maximum je dalších 350 dní) nabude pracovní schopnost. Nezkoumá se, zda pojištěnec zvládne své předchozí zaměstnání ale zvládne jinou méně náročnou.
·
Není-li nemocenská prodloužena je možnost
požádat lékaře o potvrzení nezpůsobilosti zdravotního stavu. Potvrzení je nutno
následně včas doručit zaměstnavateli. Na výplatu nemocenské už nebude existovat
žádný nárok.
· V dokumentaci IMES naleznete zde
·
V modulu MS osoby, na záložce „školení“ program
automaticky zobrazuje datum následujících školení.
·
Interval pro opakování školení se zadává počtem
měsíců a je přiřazený ke skupině školení (nastavuje se v číselníku Věk a
odborná kvalifikace (C5636K)).
·
Datum následujícího školení program vypočte
takto:
datum
předchozího školení + perioda (počet měsíců) z C5636K, která je nastavena
u každého školení ve sloupci „opakovat po měsících“
·
Školení lze zadávat jednotlivě přes modul Osoby
nebo hromadně přes číselník T50ODBEVK(popř. T50ODBEVN).
·
Pořizovat školení mohou i zaměstnanci nemající
přístup do mezd. Využívají omezeného přístupu do IMES.
· Dle kontrolních sestav pro školení si obsluha zobrazí osoby a pořízené školení. Dále si zobrazí sestavu dle data obnovy, ze které vyplývá na jaké školení je třeba poslat své zaměstnance a do kdy.
· Umístěné v Modulu „Číselníky“ C5 – Mzdy, Zdravotní prohlídky a odbornosti osob
Uživatelské číselníky/Odbornosti, ostatní evidence (školení)
Matriční soubory/Odbornosti, ostatní evidence (školení)
· T50OSEVK Přiřazení osob do skupin
· T50ODBEVK Odbornosti, ostatní evidence (školení ...)
· T50ODBEVN pro nové záznamy - Odbornosti, ostatní evidence (školení ...)
· VT50ODBEVK Termíny školení za všechny skupiny (T50OSEV, C5636)
1. C5642 Skupiny školení na průkaz
·
V číselníku jsou uvedeny skupiny, které
může obsluha přiřadit k průkazu osoby (např. svářeči mají skupiny
E1,G1,M1,…).
·
Číselník je předvyplněný pro svářečské kurzy
·
Podnik, který neeviduje průkazy ho nebude
využívat
2. C5634K Skupiny odborností (školení)
·
Nastaví se jednotlivé skupiny školení ve sloupci
„Skupina“.
· Mohou být totožné se samotnými jednotlivými školeními nebo lze v rámci jedné skupiny evidovat různá školení (př. Skupina bude „Požární ochrana“/ jednotlivá školení budou Požární ochrana – administrativa, požární ochrana – dělnické profese, nebo Skupina bude „Sváření“/jednotlivá školení budou Sváření E1,G1,M1, Sváření plastů…).
· V číselníku je sloupec „Odpovědná osoba“, kam se může nastavit, kdo je za absolvování školení odpovědný.
· V MS na záložce „školení“ se zobrazují v pravé horní části obrazovky v tabulce Skupiny školení (T50OSEV), podle kterých může obsluha pořizovat jednotlivá školení.
3. C5643 Přiřazení k osobě průkazy školení
· Nastavují se zde všechny průkazy osob
· Pokud je správně nastaveno, automaticky se průkaz nabídne při pořizování školení na záložce „školení“nebo při pořízení přes matriční číselník T50ODBEVK(T50ODBEVN)
4. C5633K Školitelé - možnost zadat si pro evidenci školitele příslušného školení
5. C5635K Druhy odborností (školení)
· Číselník zobrazuje všechna nastavená školení ve sloupci „Odbornost“
· Ve sloupci „Druh“ je kód školení, který bude přes výběr pořizovat obsluha v tabulce Školení (T50ODBEV (1) ) na záložce „školení“ v modulu MS Osoby nebo v modulu Číselníky přes matriční číselník T50ODBEVK (T50ODBEVN).
· Ve sloupci „Název“ se zobrazuje název školení, který se automaticky dotahuje při pořizování školení v tabulce Školení (T50ODBEV (1) ) na záložce „školení“ v MS Osoby nebo v modulu Číselníky přes matriční číselník T50ODBEVK (T50ODBEVN).
· Každé školení lze přiřadit do určité Skupiny školení, viz. výše popsáno u číselníku Skupin školení (C5634K).
· Do tohoto číselníku byl přidaný sloupec „Automatická tvorba sk. školení“ (TVORBASEV1) - když nebude údaj zaškrtnutý, tak se nebude z tohoto druhu školení tvořit automaticky skupina školení. Lze ovlivnit z jakých druhů školení se má tvořit automaticky skupina. Implicitně je sloupec zatržený.
6. C5636K Věk a odborná kvalifikace
· V číselníku je ke všem nastaveným školením ve sloupci „Odborná zkouška“ přiřazen věk a perioda opakování, ze které vyjde další termín tohoto školení
7. C5637K Skupiny pracovních pozic
· Jednotlivým skupinám pr. pozic (např. administrativa), kam jsou zařazeny osoby, jsou přiřazená všechna školení, která mají osoby absolvovat.
· Propojení číselníku C5580 Skupiny pracovních pozic (C5580) s číselníkem Skupiny školení (C5634K) pro automatické dotahování školení do tabulky Skupiny školení (T50OSEV)
· Každá skupina osob na podniku, která je zařazena do Skupiny pracovních pozic (př.provozní zámečník) má díky tomuto číselníku přednastavená školení. Stačí jen na záložce „školení“ spustit volbu „doplnit školení“a osobě se automaticky zobrazí všechna přednastavená školení
· Uskutečněná školení se pořizují každé osobě zvlášť do záložky „Školení“.
· V přehledu osob se zvolí na konkrétní osobě volba „editace“ a myší se obsluha překlikne na záložku „Školení“.
· Pro pořízení školení lze využít na záložce „Školení“ následující tabulky:
·
Tabulka Skupiny pracovních pozic (T50OSOBYPR) |
·
- Využije se na podniku, kde jsou osoby
rozdělené do tzv. Skupin pracovních pozic, např. osoby se stejnou funkcí na
podniku mají stejnou Skupinu pracovních pozic a stejná školení. ·
- Využití funkčnosti je domluveno s aplikátory
před nastavením číselníků, při zpracování analýzy. ·
- Slouží pro zjednodušení pořízení
jednotlivých školení, nemusí být však nastaveno |
·
Tabulka Skupiny školení (T50OSEV) |
·
- Obsluze se vyplní všechny skupiny automaticky, pokud využívá funkčnost
Skupin pracovních pozic ·
- Obsluze se vyplní jednotlivá skupina automaticky, pokud pořídí školení do
Tabulky Školení ·
- Obsluha zadává ručně, pokud chce mít přehled, jaká školení má mít daná osoba
pořízená |
·
Tabulka Školení (T50ODBEV 1) |
·
- Zde se pořizují jednotlivá školení a datumy,
ve kterých se osoby účastnily školení |
·
Termíny školení za všechny skupiny (VT50ODBEV) |
·
- Zde se zobrazí přehledně všechna pořízená
školení s datumy uskutečněného školení, periodou a datumem dalšího
školení |
a)
Pro automatické
doplnění Skupin školení (T50OSEV) obsluha využije tabulku „Skupiny
pracovních pozic“(T50OSOBYPR)
· zaškrtne na záložce „školení“ u osoby v pravé části obrazovky Skupinu pracovních pozic (T50OSOBYPR) do které je osoba přiřazena
· stiskne tlačítko „Doplnit školení“. Pokud obluha změní skupinu do které je osoba přiřazena, stiskne tlačítko „Přepsat školení“.
· všechna nastavená školení/Skupiny školení se objeví v pravé horní tabulce Skupiny školení (T50OSEV). Obluha tak ví, jaká školení má pořizovat.
· tlačítko „Výmaz školení“ vymaže všechna nastavená školení/Skupiny školení.
b)
Ruční
pořízení Skupin školení (T50OSEV) bez využití tabulky „Skupiny pracovních
pozic“(T50OSOBYPR)
· obsluha stiskne tlačítko „Uzavřít pracovní pozice“, uzavře se tak tabulka „Skupiny pracovních pozic“, pokud je bude chtít opět vyvolat, stiskne „Otevřít prac.pozice“
· pokud chce mít obsluha přehled o přiřazených školeních u osoby
1. ručně si pořídí jednotlivá školení/Skupiny do tabulky Skupiny školení (T50OSEV) v pravé horní části přehledu následujícím způsobem:
- vyvolá režim editace přes ikonu lupa (prohlížení) v pravo dole a změní kliknutím na tužku (editace)
- klikne do prázdné tabulky,
- stiskne prázdný sešit pro pořízení nového záznamu v pravé spodní části obrazovky (lze pořídit i přes klávesovou šipku dolů)
- pořídí kód školení přes klávesovou zkratku F4 nebo kliknutím myší do čtverečku údaje kód, údaj stav 2 znamená, že je věta aktivní (0-neaktivní), název se automaticky doplní
- pro výmaz záznamu se použije křížek přes pravé tlačítko myši, křížek na spodní liště nebo klávesová zkratka CTRLDEL.
2. začne pořizovat již absolvovaná školení do tabulky „Školení“ (T50ODBEV1) na záložce v MS nebo přes hromadnou tabulku a automaticky se Název školení přenese do tabulky „Skupin školení“ (T50OSEV)
· Obsluha pořizuje školení v prostřední části obrazovky, v tabulce „Školení“ (T50ODBEV (1)).
· Výchozí šablona pro pořízení je nastavena S1001, je třeba si zkontrolovat, zda šablona vyhovuje. Lze se přepnout na liště vlevo tlačítkem (červený čtverec) na jinou šablonu. Některé údaje jsou z důvodu nepoužívání schované, jiné přístupné. Případně lze nastavit jinou šablonu pro pořízení, dle požadavku. Pokud si obsluha změní šablonu a bude jí chtít mít jako výchozí, musí si přes pravé tlačítko myši údaj „šablona“ uložit šablonu jako výchozí. Po dalším vstupu na záložku „školení“ již uvidí tuto šablonu jako výchozí.
· Je třeba si zkontrolovat, zda je pro pořízení záznamu nastaven režim „editace“, na liště vpravo dole není zobrazená lupa ale tužka
· Stiskne prázdný sešit pro pořízení nového záznamu (lze pořídit i přes klávesovou šipku dolů, pokud obsluha klikne myší do této tabulky)
· Přes klávesovou zkratku F4 nebo kliknutím myší do čtverečku pořizuje některé z následujících údajů, některé se doplní automaticky, jiné jsou schované v šabloně:
„kód“ |
Přes klávesovou
zkratku F4 nebo kliknutím myší do čtverečku se zobrazí výběr školení
z číselníku, kde jsou nastavená všechna požadovaná školení (C5635K) |
„Datum Od- do“ |
Vyplňuje se u
vícedenního školení datum od-do. Pokud bylo jen jednodenní, ponechá se
prázdné. |
„Datum
uskutečnění“ |
Vyplní se datum,
kdy byla osoba na školení. Nejdůležitější a nejvíce používaný údaj. |
„Datum od
školitele“ |
Vyplní se dopředu
známé datum, kdy má jít osoba na školení. Toto datum se automaticky objeví
jako datum příštího školení, jak ve spodní tabulce Termíny školení
(VT50ODBEV), tak i na sestavách, viz. bod Sestavy |
„Školitel kód“ |
Přes klávesovou
zkratku F4 nebo kliknutím myší do čtverečku údaje se zobrazí výběr školitelů
uvedených v číselníku školitelů (C5633K) |
„Odpovědná osoba“ |
Nevyplňuje se,
automaticky se doplní z přednastaveného číselníku |
„Číslo průkazu“ |
Nevyplňuje se,
automaticky se doplní z přednastaveného číselníku. Pokud se jedná o
nový průkaz, obsluha doplní a číslo bude uloženo i pro příští pořízení
školení. |
„Poznámka“ |
Pro případ
potřeby je na konci řádku umístěna poznámka do které lze psát |
·
Pořízený řádek se automaticky uloží přechodem na
nový řádek
· Pokud již obsluha pořizovat další školení nebude a nachází se na novém prázdném řádku, stiskne na klávesnici tlačítko „ESCAPE“ a křížkem v pravo nahoře ukončí práci s tabulkou.
· Ve spodní části přehledu, tabulce Termíny školení za všechny skupiny (VT50ODBEV) se zobrazí přehledně všechna pořízená školení s datumy uskutečněného školení, periodou a datumem dalšího školení
· Přehled zatržítek a jejich funkce
Název u zatržítka |
Význam |
„Aktivní“ |
Je-li zatrženo,
vidíme všechny záznamy se stavem 2. Umístění, vlevo
nahoře. |
„Neaktivní“ |
Je-li zatrženo,
vidíme všechny záznamy se stavem 0. ·
Umístění, vlevo nahoře. |
„Zrušené“ |
·
Je-li zatrženo, vidíme všechny záznamy se
stavem 9. ·
Umístění, vlevo nahoře. |
„Jen
poslední změny“ |
·
není zatrženo = je vidět celá historie již realizovaných školení ·
je zatrženo = zobrazují se naposledy
realizovaná školení ·
Umístění Tabulka „Školení“ uprostřed. |
„Jen
minimální doba“ |
Zobrazí se jen
školení s nejkratší periodou opakování. U tabulky Termíny
školení. |
„Jen
poslední změny“ |
Zobrazí se všechny naposledy generované
Skupiny školení přiřazené dané osobě, dále jejich periody opakování a
data příštích školeních. U tabulky Termíny
školení. |
„Jen za daný
druh“ |
Zatržením se zobrazí jen řádky druhu a
typu školení z řádku, na kterém stojí právě kurzor v tabulce
Školení (T50ODBEV 1). U tabulky Termíny školení. |
·
Přehled tlačítek na záložce školení a jejich
funkce
Název
tlačítka |
Význam |
„Aktivní“ |
·
zobrazuje jen skupiny pracovních pozic, které
jsou zatržené |
„Přepsat školení“ |
·
původní přiřazené školení se vymaže a doplní
nově podle přiřazených Skupin pracovních pozic |
„Doplnit školení“ |
·
původní přiřazené školení se ponechá a nové
doplní podle aktuálního přiřazení Skupin pracovních |
„Výmaz školení“ |
·
vymaže všechna nastavená školení/Skupiny
školení |
„Uzavřít prac. pozice“ |
·
uzavře se tabulka „Skupiny pracovních pozic“ |
„Otevřít prac.pozice“ |
·
otevře se tabulka „Skupiny pracovních pozic“ |
„Vše“ |
·
proklikem se obsluha dostane do hromadné
tabulky pro pořízení školení (T50ODBEVK) |
· Pro rychlejší pořízení školení je možné využít tabulek pro hromadné zadání školení.
Jedná se o tabulku:
T50ODBEVK – jsou zde vidět všechny již pořízené záznamy školení
T50ODBEVN – prázdná tabulka pro pořízení jen nových záznamů. Po skončení práce s tabulkou se všechny záznamy automaticky uloží do hromadné tabulky záznamů T50ODBEVK. Při pořizování školení v T50ODBEVN se tak nepletou již pořízená školení.
Pořízení je umožněno 3 způsoby:
·
přes
Modul MS Osoby/ menu Operace
·
Modul Číselníky
·
Modul
Manažer
1) Modul MS – Osoby, menu Operace/T50ODBEVK – odbornosti (školení)
2) Modul Číselníky/C5-mzdy/Zdravotní prohlídky a odbornosti osob/Matriční soubory/Odbornosti, ostatní evidence (školení)/T50ODBEVK, T50ODBEVN
3)
Pokud obsluha
využívá omezený přístup do IMES bez Modulu MS Osoby (např. bezpečnostní
technici), zobrazí se při vstupu do IMES Modul Manažer ve kterém bude nastaven
přístup jen do vybraných sestav přes MENU SESTAVY a dále jen přístup do
vybraných číselníků přes MENU ČÍSELNÍKY. Obsluha vstoupí do MENU ČÍSELNÍKY, kde
bude připravena tabulka pro pořizování školení (T50ODBEVK, T50ODBEVN).
V tabulce pro hromadné pořízení školení jsou vidět již pořízená školení a
obsluha bude novými řádky přidávat další nebo využije tabulku T50ODBEVN pro
zadání nových školení. Nebudou se tak při pořizování „plést“ již pořízené
záznamy. Při vstupu do MENU SESTAVY, budou připraveny sestavy školení, které
bude obsluha potřebovat.
· Ikony, které se používají při pořizování v tabulkách T50ODBEVK a T50ODBEVN:
a) Pokud je stav obrazovky jen pro „Prohlížení“
b) Pokud je stav obrazovky pro „Editaci“
·
Prázdný sešit |
·
pořízení nové řádky, lze i klávesovou šipkou
dolů |
·
Přeškrtnutý sešit křížem |
·
výmaz řádky, na které je kurzor |
·
Modrá a červená šipka |
·
tzv. refresch, užívá se při aktualizaci
změněných údajů a pro dotažení nově pořízených údajů |
·
Trychtýř |
·
filtr pomocí kterého lze všechny zobrazené
údaje filtrovat |
·
Přeškrtnutý trychtýř |
·
zrušení vybraného filtru |
Znaménka s červenou šipkou |
·
Duplikace údaje „nad“ nebo použití klávesy F9 |
·
Tiskárna |
·
Zobrazí se obrazovka pro tisk |
·
Lupa |
·
Prohlížení |
·
Tužka |
·
Editace |
·
S00001-S99999 |
·
Typ šablony, výběr ze šablon (šablony se všemi
údaji nebo jen s některými údaji), které lze přednastavit. Nezobrazují
se např. některé údaje, které se nevyužívají. |
·
Ikona šablona |
·
Možnosti nastavení šablon, zobrazí se menu pro
založení nové šablony |
· Na zápatí tabulky nebo přes pravé tlačítko myši zvolí obsluha volbu Prohlížení/Editace, uvidí symbol tužky
· Pořídí nový řádek prázdným sešitem nebo klávesovou šipkou dolů a pokračuje vyplněním některých z níže uvedených údajů, jiné se doplní automaticky. Ne všechny údaje jsou v nastavené šabloně používány. Jsou skryté a nastaví se individuelně dle požadavku uživatele.
„Osoba“ |
Je nutné vyplnit číslo osoby, případně
vybrat přes klávesovou zkratku F4 nebo kliknutím myší do čtverečku |
„Klíč“ |
Jedná se o nástup osoby, vyplňuje se
automaticky |
„Jméno a příjmení“ |
Vyplní se
automaticky |
„Odbornost, školení KÓD“ |
Zadá se kód
školení, buď se přímo vypíše nebo přes F4 se vybere |
„Název školení“ |
Doplní se
automaticky |
„Datum od-do“ |
Vícedenní školení od - do |
„Datum Uskutečnění“ |
Jednodenní školení, datum, kdy byla osoba
na školení |
„Datum Od školitele“ |
Pokud
již je znám dopředu další termín školení, program tento den převezme a dosadí
ho do „Datumu Další“ |
„Datum další“ |
Automaticky vypočítané datum obnovy
školení |
„Kód školitele“ |
Pokud chtějí na podniku evidovat školitele
u jednotlivých školeních, zadá se kód školitele. Vypíše se, nebo se vybere
přes F4. Název se automaticky doplní. Není povinný údaj. Je-li u jednoho školení více školitelů,
pak je k dispozici ještě kód 2 a kód 3. Pokud bude tento údaj vyplněn, může se
v sestavách pro školení vyvolat sestava dle školitele, kde bude mít
každý přehledně zobrazené osoby, které bude školit. |
„Odpovědná osoba“ |
Dosadí se
automaticky po opuštění obrazovky |
„Průkaz číslo“ |
Vyplní
automaticky, pokud již je číslo průkazu zadáno v číselníku průkazů
(C5643). Lze vyplnit i ručně. Není povinný údaj. |
„Průkaz SK1-SK6“ |
Označují skupiny
průkazu. Využije se, když se používá jeden průkaz pro více školení. Není
povinný údaj. |
„Popis“ |
Možnost poznámky |
„Stav věty“ |
2 – znamená aktivní, 0 – neaktivní (nedostane se na sestavu), Automaticky se při pořízení vyplní Stav 2
– aktivní. |
„Z MS PP Středisko“ |
Automaticky se
dotahuje středisko osoby, dle Matričního souboru Osob. |
Závěr:
· Povinným údajem je vyplnění čísla osoby, údaj „Osoba“a doplnění školení pomocí údaje „kód“, kterého se osoba zůčastnila (údaj „Odbornost, školení KÓD“).
· Aby měla evidence smysl, tak by mělo být vyplněné datum školení „údaj Datum“, kdy byla osoba na školení. Pro zobrazení různých sestav doporučujeme evidovat školitele, příp. odpovědnou osobu.
· V hlavičce tabulky na řádce, která začíná malým filtříkem je možné filtrovat údaje vepsáním do řádku k údaji, který chci filtrovat.
Např. si obsluha vybere:
· jen číslo osoby (zadá se číslo osoby do řádky k údaji Osoba číslo) – výsledkem jsou zobrazené řádky této osoby, tzn. již realizovaná školení
· jen kód školení (zadá se kód školení) – výsledkem je zobrazení osob, které mají vybrané školení pořízeno
· V hlavičce tabulky je na každém údaji malý filtřík. Kliknutím myši na něj se zobrazí možnosti filtrování.
Např. si obsluha vybere zatržením v rámečku:
· Na „kódu“ školení – jaké školení chce zobrazit. Zobrazí se všechny osoby, které mají dané školení pořízeno.
· Na údaji „školitel jméno“ - vybere školitele. Zobrazí se všechny osoby, které byly školitelem vyškoleny.
· V hlavičce tabulky je možnost třídit si údaje dle vzestupnosti nebo dle abecedy klinutím myši na údaj.
Např. obsluha klikne na údaj
· „Osoba Číslo“ – setřídí se osoby od 1 po nejvyšší
· „Osoba Příjmení“ – setřídí se osoby dle abecedy
· V hlavičce tabulky je údaj „v práci“ – lze si odfiltrovat jen osoby v práci
5S – Školení a odbornosti
5SV – Podklad pro výzvu k obnově
5SV/01 – dle osoby - školení |
Sestava všech
školení zadaných k osobě Údaje: Osoba,
Jméno, Kmen, Středisko, Věk, Kód a Název školení, Datum školení, Počet měsíců
(perioda opakování), Datum Obnovy |
5SV/02 – dle osoby - vše |
Sestava školení
k obnově setříděná dle datumu Údaje: Osoba,
Jméno, Kmen, Středisko, Věk, Kód a Název školení, Datum školení, Počet měsíců
(perioda opakování), Datum Obnovy, Školitel, Odpovědná osoba |
Ukázka sestavy
5SV/01
· Možnosti zadání dat do filtru pro vyvolání sestavy:
· Obsluha nezadá žádný údaj – na sestavě bude vše
· Obsluha si filtruje dle své potřeby zadáním jen některého údaje, za který chce získat sestavu.
Období |
Zobrazení zadaných školení
k určitému období na záložce Školení v MS Osob př. obsluha zadá do filtru období 03/2017
– na zobrazené sestavě je vidět, co má osoba v období 03/2017 zadáno za
školení na záložce Školení. Období není povinné. Když nebude
vyplněné, tak se určí automaticky poslední používané období mezd. |
Skupina
školení |
Zobrazí se Skupiny školení, většinou ve
shodě s Druhem školení. Jednotlivá školení lze skupinovat (výběr
z číselníku C5634K). |
Druh |
Zobrazí se výběr všech předvyplněných
školení, která se na podniku používají (z číselníku C5635K) |
Osoba |
Zadá se do výběru konkrétní číslo osoby
pro zobrazení, jakých školení se účastnil a do kdy se musí školení opakovat |
Skupina
PM |
Lze vybrat pouze zaměstnance zařazené do
určité skupiny pracovních míst, př. Elektrikáři a zobrazit si jen tuto
skupinu zaměstnanců (výběr z číselníku C5580) |
Kmen |
Lze vybrat zaměstnance zařazené do
určitého kmenu (výběr z číselníku Kmen V5051) |
Středisko |
Lze vybrat zaměstnance zařazené do
určitého střediska (výběr ze Středisek C0001) |
Počet
dní do obnovy |
den od 0 = dnešní den, den od 1 = následující den Lze vyvolat sestavu se zaměstnanci, kteří
mají jít od dnešního dne, do Vámi zadaného dne na obnovu školení. |
Datum
uskuteč. Školení |
Zadáním časového úseku od-do se
vygeneruje sestava se zaměstnanci, kteří v tomto termínu absolvovali
školení. |
Datum
příštího školení |
Zadáním konkrétního data od – do lze
zobrazit, kdo musí jít na školení v tomto termínu příklad: chci zjistit, zda musím poslat na školení
elektrikáře v termínu od 1.3.2017 – 31.6.2017, zadáním výběru Skupina PM
elektrikáři (04) se více specifikoval výběr – výsledkem je sestava
elektrikářů, kteří mají jít v zadaném časovém úseku na školení |
Školitelé |
Výběrem školitele se zobrazí sestava
zaměstnanců, které má daný školitel vyškolit a do jakého termínu má školení
proběhnout (výběr z číselníku C5633K). |
· Sestava MZPZ_002 Potvrzení o zaměstnání
- na sestavě se zobrazují všechna školení, která zaměstnanec po dobu svého zaměstnání absolvoval a to v oddíle II – údaje o dosažené kvalifikaci
· Do IMESU se aplikátor přihlásí jako správce
· Zobrazí se následující úlohy
· T50OSOBYPR – skupiny pracovních pozic - úloha nahraje do záložky školení matričního souboru „skupiny pracovních pozic“ z číselníku C5580. Musí být tedy nejprve naplněný tento číselník.
· T50OSEV – skupiny školení (C5634K) - úloha nahraje všechny skupiny školení z číselníku C5634K do T50OSEV podle zatržené skupiny pracovních míst, aby obsluha nemusela ručně u každé osoby klikat na tlačítko „doplnit rizika“.
· Více o výkazech v IMES zde
·
Na
základě Programu statistických zjišťování na rok 2017 vstoupila pro statistické
šetření ISPV v platnost nová struktura vstupních dat S2017.Oproti struktuře
vstupních dat S2016 byly do nové struktury S2017 přidány dvě nové položky, a to
do věty o pracovních poměrech:
1.
Obor
vzdělání (OBORVZD)
2.
Název
pracovní pozice (NAZPOZ)
· Z technických důvodů (SÚ nemá vytvořený číselník pro sledování) nejsou za 1. pololetí 2017 sbírány údaje, kterými by měla být naplněna položka Obor nejvyššího dosaženého vzdělání (OBORVZD). (číselník pro 2.pololetí však není stále k dispozici).
· Název pracovní pozice (NAZPOZ) je textová položka s maximální délkou 254 znaků, která obsahuje název pracovní pozice zaměstnance podle interních směrnic (organizační struktury) ekonomického subjektu.
·
Údaj
OBORVZD: bude prázdný, z výše
uvedeného technického důvodu
·
Údaj
NAZPOZ: se tvoří v následujícím
pořadí, dle toho, jaké údaje podnik používá:
1) Když je vyplněná funkce převezme se
název funkce z číselníku Funkcí (C5620)
2) Když je vyplněné pracovní místo
převezme se název pracovního místa z číselníku Pracovního místa (C5530)
3) Když je vyplněné středisko převezme se
název střediska z číselníku Střediska (C0001)
4) Pokud není vyplněný žádný z výše
uvedených údajů, převezme se název kmene (skladu) z číselníku Sklady
(C05001)
Ukázka náplně výkazu:
· V souboru .xml výkazu P1-04 byly doplněny v 03. a 04.2017 nové údaje pro rok 2017.
· Doplněn číselník Systémová náplň statistického šetření (C5300P) o řádek:
1) R0136 – příplatky uvádějícímu učiteli,
· do číselníku Druhů mezd (C05006M) na DEMO doplněn nový DM 2630 s doplňkem 0, Příplatek uvádějícímu učiteli- částka
· do číselníku C5300, údaje R0136 doplněno načítání DM 2630 do P1-04
· pokud DM 2630 v číselníku C05006M již existuje, je zapotřebí nastavit nový DM, posléze si upravit číselník C5300 a nastavit načítání nového DM do sloupce „ DM od-do“ na řádce R0136
2) R0369 – prům.evid.počet zaměst.
přepočtený - trenéři
3) R0370 – platy zaměstnanců celkem –
trenéři
· v ř. 0369 jsou uvedeni pouze trenéři podle paragrafu 2 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
· dříve patřili trenéři mezi ostatní pedagogy do ř. 0353
· Výkaz o evidenčním počtu zaměstnanců v regionálním školství podle stavu k 30.9.2017, přehled o mzdovém zařazení pedagogů a nepedagogů
· Zpracovává se za tři čtvrtletí příslušného roku společně s výkazem P1-04
·
Úloha
se zpracovává v menu MS/Export-import/P1
– 04 čtvrtletní výkaz pro školství (xml) stejně jako P1-04. Při zpracování
výkazu P1c-01 se navíc zpřístupní na levém zápatí obrazovky nové menu pro
přepínání mezi jednotlivými tabulkami výkazu
· Výkaz má 5 částí, tabulek: viz. odkaz http://www.msmt.cz/file/40131/
1) Tabulka IV. Nepedagogičtí zaměstnanci (jen ze státního rozpočtu) podle platových tříd a platových stupňů
2) Tabulka IVa. Pedagogičtí pracovníci (jen ze státního rozpočtu) podle platových tříd a platových stupňů – přepočtený počet pedagogů lze v tabulce editovat
3) Tabulka VI. Zaměstnanci pobírající vybrané složky platu (jen ze státního rozpočtu). Přehled jednotlivých příplatků pedagog. a nepedagog. pracovníků. Nové řádky 0600,0601, 0602, 0603, 0604, 0607, 0608, 0609, 0610, 0611, 0612.
4) Tabulka IVb. Rozsah přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků (jen ze státního rozpočtu) podle platových tříd a stupňů – hodiny přímé pedagogické činnosti lze v tabulce editovat
Jedná se o přílohu k oddílu IVa. Pedagogičtí pracovníci (jen ze státního rozpočtu) podle platových tříd a platových stupňů
5) Tabulka IVc. Hodiny přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků pevně stanovené nad rámec jejich týdenního rozsahu podle platových tříd a stupňů – přespočetné hodiny pedagogické činnosti lze v tabulce editovat
· Záložka C5340 umožňuje uživateli dostat se proklikem do číselníku Rozsahu pedagogických činností pedagogických pracovníků (C5340), kde si uživatel upraví rozsah přímé pedagogické činnosti a hodiny stanovené nad úvazek dle jednotlivých PP osob
·
Na pravém zápatí
obrazovky jsou níže uvedené symboly.
1)
Křížek
– zruší vytvořenou řádku exportu
2)
Tiskárna
P1-04 – zobrazí se tisk výkazu P1 – 04
3)
Tiskárna
P1c-01 – zobrazí se tisk výkazu P1c-01
4)
XML –
vytvoří se soubor P104 (P104_F) s přepočtenými počty zaměstnanců a
mzdovými hodnotami dle druhu činnosti (MŠ, ZŠ, ŠD, ŠJ,…), uloží se do zobrazené
cesty, dle číselníku C09XMLNASTAVENI, uživatel potvrdí OK
5)
XML 2
(P1C1 za 3. čtvrt.) – vytvoří se soubor P1C01 (P1C01_F) s tabulkou IVa,
IV, VI - uloží se do zobrazené cesty,
dle číselníku C09XMLNASTAVENI, uživatel potvrdí OK
6)
XML 3
(P1C2 za 3. Čtvrt.) – vytvoří se soubor P1C01B, kde jsou uloženy tabulky IVb,
Ivc, uloží se do zobrazené cesty, dle číselníku C09XMLNASTAVENI, uživatel
potvrdí OK
· program přepne na stránky http//sberdat.uiv.cz/login/ (stránky MŠMT), kde obsluha zadá uživatele a heslo, soubor si načte z uložené cesty přes klávesu CTRL + V
· Organizace odešle v elektronické podobě po síti Internet na server určený pokyny MŠMT nejprve výkaz P1-04 a následně odešle nejpozději do 15. 10. příslušného roku i výkaz P1c-01
· Číselník C5106 Mzdové zařazení - naplnění sloupce Zařazení –Kódzappraxe
- Podle délky započitatelné praxe se naplňuje tabulka IVa. U hlavního pracovního poměru se bere doba započitatelná ze součtu doby odborné praxe v záložce Všeob (údaj“odb.praxe“) a doby trvání pracovního poměru ze záložky PP_mzda (údaj „nástup do práce“). U pracovních poměrů, které nejsou hlavní pro danění je doba praxe do výkazu doplněná podle hodnoty Kódzappraxe odpovídající zařazení u pracovního poměru na záložce PP_mzda (údaj „zařazení“)
· Číselníky C5148 –Paušály a C5149 - Sazby.
- číselníky byly doplněny o nové sloupce, z důvodu rozlišení vybraných složek platu do tabulky VI. Nyní jsou číselníky sjednoceny a ve sloupci „Jedná se o příplatek pro statistiku“ jsou stejné zaškrtávací sloupce:
vedení (FVEDENI)
zvláštní (FZVLASTNI)
osobní (FOSOBNI)
specializační (FPRIPL1)
uvádějícímu učiteli (FPRIPL2)
ostatní (FPRIPL9)
Je potřeba správně nasměrovat do výkazu jednotlivé přiznané paušály v číselníku C5148 Paušály a dále nasměrovat jednotlivé příplatky v číselníku C5149 Sazby,viz. obr. níže
Počet přepočtených osob se do řádků 06xx tabulky VI. dostává kromě použití v P1-04 přes DM, a zároveň musí být v číselníku C05006 vyplněný sloupec 13 sazba osoby z MS / Hodinová, Mesíční (SSazbyO resp. SPausal)
Nový sloupec v C5149 Sazby a C5148 Paušály
kvůli správnému načítání údajů do výkazu P1c-01
Propojení řádků výkazů P1-04 a P1c-01 - načítání údajů do
výkazu P1c-01
Ř. P1c-01 |
ř. P1-04 |
v číselnících C5149 Sazby a C5148 Paušály |
Pedagog |
0601 |
0111 |
Osobní |
Ano |
0602 |
0113 |
Vedení |
Ano |
0603 |
0114 |
Zvláštní |
Ano |
0604 |
0117 |
Ostatní |
Ano |
0607 |
0135 |
Specializační |
Ano |
0608 |
0136 |
Uvád.Učiteli |
Ano |
0609 |
0111 |
Osobní |
Ne |
0610 |
0113 |
Vedení |
Ne |
0611 |
0114 |
Zvláštní |
Ne |
0612 |
0117 |
Ostatní |
Ne |
·
Kód záznamu v C5149 Sazby a C5148 Paušály
znamená:
0 – systémový záznam, nelze zrušit
1 – uživatelský záznam
POZOR !!!
Doporučení: Nejdříve si projít číselníky C5148 a
C5149 a příslušné sloupce správně zaškrtnout. Až po správném nastavení
číselníků zpracuje uživatel výkaz P1-04, ten odešle a posléze se mu zpřístupní
editovatelný výkaz P1c-01. Podobně
při dodatečných opravách v datech výkazů P1-04, musí organizace znovu
odeslat i výkaz P1c-01, pokud i v něm došlo ke změně.
· Číselník C5340 Rozsah pedagogických činností pedagogických pracovníků
– zde je možno pedagogickým pracovníkům zadat rozsah přímé pedagogické činnosti a hodiny stanovené nad úvazek dle jednotlivých PP. Naplnění má vliv na tab. IVb a IVc
· V souvislosti s nařízením vlády 564/2006 Sb. o platových poměrech v platném znění od 1.7.2017 se v programu IMES aktualizovaly hodnoty tarifů dle Přílohy č. 1 k nařízení vlády č. 564/2006 Sb. (https://esipa.cz/sbirka/sbsrv.dll/sb?DR=SB&CP=2017s168)
· Jedná se o zaměstnance zaměstnavatele, který je povinnen zpracovávat pololetní výkazy ISP a čtvrtletní výkazy P2-04.
· Číselník Mzdové zařazení (C5106)
U stupnice č.1:
-
jsou ukončené
platné hodnoty tarifů v období 201611 do 201706.
-
nově jsou
přidané řádky s novými hodnotami tarifů od 201707 do 999999
· ukázka nastavení v IMES:
· Číselníky/C5 - Mzdy/Pracovní poměry a evidenční stav/4. MS PP (záložka PP Mzda)/T50OSPP MS PP
· Hromadný číselník vybraných údajů z modulu „Osoby“, záložky PP_mzda
· Lze aktualizovat hromadně název PP, zkratku, řídící údaje – kmen, středisko, výkon, typ mzdy, Zařazení, mzdový tarif a to vždy jen v posledním otevřeném období
· Změna se ukládá přes ikonu „refresh“(modrá a červená šipka) nebo při odchodu z obrazovky
· Všechny změny se zapisují do průběhu zaměstnání s datumem změny: 01.mm.yyyy
· Tímto NV se zvyšují stupnice platových tarifů všem zaměstnancům ve veřejných službách a správě s výjimkou zdravotnických pracovníků a lékařů, u kterých bude zvýšení provedeno až od 1. ledna 2018. Rozšířil se počet stupnic platových tarifů ze šesti na sedm.
· Z důvodu neustálých změn v číslování a názvů stupnic (několikrát i během jednoho roku, např. 2017) v IMES rozšířen číselník C5105 o 2 nové sloupce „období od“ a „období do“ – je tak rozlišeno, ve kterém období stupnice platila, viz. obr. níže
· Od 1.11.2017 změna ve stupnicích:
· první platová stupnice tzv. „univerzální“ bude platit hlavně pro nepedagogické pracovníky ve školství
· druhá platová stupnice (nově zavedená) bude platit pro zaměstnance v zdravotních a sociálních službách, kteří nejsou zdravotnickými pracovníky
· třetí platová stupnice (do 31. 10. druhá stupnice) bude platit hlavně pro zaměstnance obcí, krajů apod.
· čtvrtá platová stupnice (dosud třetí stupnice) bude platit pro většinu nelékařských zdravotních pracovníků (sestry, sanitáři apod.) s výjimkou lékařů
· pátá platová stupnice (dosud třetí a pátá stupnice) bude platit pro většinu sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách vč. zdravotnických pracovníků v zařízení Ministerstva obrany, vnitra nebo ve Vězeňské službě
· šestá platová stupnice (dosud pátá stupnice) bude platit pro všechny lékaře vč. zubařů bez ohledu na to, zda se jedná o poskytovatele zdravotních služeb lůžkové péče či nikoliv
· sedmá platová stupnice (dosud šestá stupnice) bude platit pro pedagogické pracovníky.
· V programu IMES udržujeme od 1.11.2017:
1. Stupnici – nepedagogičtí pracovníci ve
školství a ostatní zaměstnanci ve veřejném sektoru tzv. „univerzální“ stupnice
– číslo stupnice se nemění
7. Stupnici –
pedagogičtí pracovníci – od 201707 – 201710 původně stupnice 6
· Od 01.01.2018 změna ve stupnicích:
· první platová stupnice tzv. „univerzální“ bude platit hlavně pro nepedagogické pracovníky ve školství, Manuální nebo kulturní pracovníci
· druhá platová stupnice - Zaměstnanci obcí, úřadů a kanceláří v civilním poměru
· třetí platová stupnice - Většina zdravotnických pracovníků a sociální pracovníci
· čtvrtá platová stupnice - Lékaři, včetně zubařů
· pátá platová stupnice - Pedagogové ve veřejném školství, kromě akademické sféry
· redukce ze 7 stupnic na 5 stupnic
· IMES ošetřuje automatický přesun pedagogů ze 7 stupnice do 5 stupnice, viz. níže
· 14.11.2017 proběhl automatickou reinstalací skript na úpravu čiselníku C5105 a C5106 dle zákonných změn od 01.11.2017 a 01.01.2018.
Popis: Změna stupnic a zařazení od 1.11.2017 a 1.1.2018
· Ve skriptu se tvoří nové záznamy jen z původních záznamů v databázi, žádný záznam se tam nevkládá natvrdo přímo skriptem. To je hlavně platné pro C5106: Když nebude mít podnik v databázi původní záznamy, které se mají překopírovat do nových zařazení, tak se nové zařazení nevytvoří.
·
Co
je ve skriptu:
1) Úprava stupnic v číselníku C5105, tak aby
odpovídaly daným novým změnám:
-
U
stávajících stupnic 2,3,4 a 6 se vloží Období do = 201710 a tím se ukončí
-
U
stávající stupnice 5 se vloží Období do = 201712 a tím se ukončí
-
Založí
se nová stupnice 2 s obdobím od 201711 do 999999: “Zam.,ve zdrav.
a soc. Službách” pro zaměstnance, kteří nejsou ve stupnici 4,5 ani 6
-
Založí
se nová stupnice 3 s obdobím od 201711 do 999999: “Státní a
civilní zaměstnanci”
-
Založí
se nová stupnice 4 s obdobím od 201711 do 999999: “Pracovníci ve
zdravotnictví”
-
Založí
se nová stupnice 6 s obdobím od 201711 do 999999: “Lékaři v lůžk.a záchr. sl.+dok”
-
Založí
se nová stupnice 7 s obdobím od 201711 do 201712: “Učitelé, vychovatelé, lektoři, s”
-
Založí
se nová stupnice 5 s obdobím od 201801 do 999999: “Učitelé, vychovatelé, lektoři, s”
2)
Úprava
mzdového zařazení v číselníku C5106 (Udržujeme změny jen pro stupnici 1
(základní) a pro učitele, vychovatele,…):
-
Ukončení
mzdových zařazení u stávajících stupnic 1, 5, 6 a 7, Do Období do se
vloží 201710 (nebo nižší)
-
Stávající
stupnice 6 se překopíruje do stupnice 7 s obdobím od 201711 do 201712,
přičemž kód zařazení se změní na 7xxxx, kde xxxx jsou znaky z dřívějšího
kódu zařazení (6xxxx)
-
Stávající
stupnice 1 se nakopíruje s obdobím od 201711 do 999999
-
U
zařazení kde typ podniku je 1 (TypPodZar=1), jedná se o systémový záznam
(Kod=0), kód zařazení začíná 1 nebo 7, období od je 201711 do 201712 resp.
999999 se zapíše nový mzdový tarif platný od 1.11.2017
-
Stupnice
7 s obdobím od 201711 do 201712 se překopíruje do stupnice 5
s obdobím od 201801 do 999999, přičemž kód zařazení se změní
na 5xxxx, kde xxxx jsou znaky z dřívějšího kódu zařazení (7xxxx)
3)
Změna
kódu mzdového zařazení a částky u mzdového tarifu v MS PP (tabulka
T50OSPP):
-
Provede
se jen u typu podniku 1 (TypPodZar=1), za předpokladu, že je otevřené období
201711, v případě, že nový kód zařazení je uložený v C5106 jako
systémový záznam (Kod=0).
-
Změna
zařazení se provede tak, že se hledá stávající kód zařazení, který začíná
znakem 6 a kód zařazení se změní na 7xxxx, kde xxxx jsou znaky
z dřívějšího kódu zařazení (6xxxx).
-
Změna
mzdového tarifu se provede u zařazení jehož kód začíná znakem 1 nebo nově 7 u
všech vybraných záznamů.
-
Tato
změna se provede za období 201711 a vyšší
·
Skriptem
se nahrává změněná procedura SQL pro zakládání nového období v MS, kde je
zajištěné, že při otevření nového období 201711 se provedou výše popsané změny
se mzdovým zařazením a mzdovým tarifem. Dále je zde zajištěné, že při otevření
období 201801 se přečísluje zařazení, které začíná znakem 7 tak, že kód
zařazení se změní na 5xxxx, kde xxxx jsou znaky z dřívějšího kódu zařazení
(7xxxx).
·
Opět
platí, že se tato změna provede jen u zařazení, které je v číselníku C5106
nastaveno jako systémový záznam (Kod=0) s typem podniku 1 (TypPodZar=1).
1)
Skript _201711UpravaC5106PoAR.sql
· Upravuje po automatické reinstalaci u podniků a škol, které mají nastavené Zarazeni jako je na DEMO:
1. U stupnic 1,5,7 se upravi sloupce: Kod=0, PorTarif=0, Dohoda=0 a Kratit=1 dle nastavení v demo
2. Dojde k doplnění chybějících kodu Zarazeni dle DEMA
3. Dojde k prepoctu T50OSPP za obdobi 11.2017 nebo 01.2018 dle nejvyssiho otevreneho obdobi
· Skript lze spustit i vickrat
2)
Skript _ZmenaZarazeni201711a201801.sql
· Pro podniky, které nemají Zarazení nastavené dle DEMA, ale dodržují alespoň, že kód zařazení v dnešní době začíná 6xxxx
· mění v období 201711 a 201801 kód mzdového zařazení v T50OSPP bez ohledu jestli se jedná o Zarazeni systémové nebo uživatelské.
· Skript se spustí když:
Je otevřené období 201711 resp. 201801.
Nesmí být otevřené vyšší období – toto období to nemění.
Když je připravený číselník C5106 – tj. změněné
kódy 6xxxx na 7xxxx resp. 7xxxx na 5xxxx a u nových kódů je
správná výše mzdového tarifu.
· Skript si sám určí období, které má měnit podle nejvyššího otevřeného období.
· V MS T5OSPP provede záměnu zařazení a přepočet mzdového tarifu dle nejvyššího otevřeného období pro 11.2017 nebo 01.2018.
· Automatickou reinstalací doplněny druhy pracovních poměrů pro statutární orgány nerezidenty. Jedná se o PP 1015,2015,2016,2017,2018.U těchto PP bude z odměny statutára vždy srážková 15 % daň.
· Ve sloupci Danit je hodnota 3= odměna statutára nerezidenta a ve sloupci Statutár je zatrženo. U PP pro DPP (7080,7081) Danit=8= daní se podle C5499P – pro DPP.
· Jsou doplněny nové věty platné od roku 2018
· Do částky 2500,-Kč nastavená srážková daň, nad 2500,-Kč nastaven výpočet zálohové daně.
·
Během trvání pracovního poměru zaměstnavatel
zpracovává osobní údaje svých zaměstnanců a prakticky se tomu nemůže vyhnout. V
některých případech je to dokonce jeho povinností (např. pro účely výpočtu mzdy
nebo platu, úhrady zdravotního a důchodového pojištění apod.). V těchto
případech zaměstnavatel ani nepotřebuje výslovný souhlas zaměstnance se
zpracováním jeho osobních údajů.
· Zákoník práce přesně stanoví, že součástí osobního spisu zaměstnance mohou být jen dokumenty a písemnosti, které jsou nezbytné pro výkon práce (např. životopis, pracovní posudek od předchozího zaměstnavatele, pracovní smlouva, mzdový výměr, potvrzení o dosaženém vzdělání, absolvovaných kurzech a školeních, dohoda o hmotné odpovědnosti apod.). Naproti tomu součástí osobního spisu nemohou být informace o těhotenství, sexuální orientaci zaměstnance, jeho původu, národnosti nebo o jeho členství v politických stranách či příslušnosti k církvi.
· Osobní údaje po skončení pracovního poměru může zaměstnavatel uchovávat po dobu, po kterou trvá jeho povinnost uchovávat osobní údaje, nebo po dobu nezbytnou k vypořádání vzájemných práv a povinností zaměstnavatele a zaměstnance. Tyto údaje může zaměstnavatel uchovávat opět bez souhlasu zaměstnance.
· Do Modulu „Osoby“ záložka všeobecná doplněn údaj „souhlas“. Znamená Souhlas se zpracováním osobních údajů, kde si uživatel vybere z nabídky 0 – neřešeno, 2 – Ano, tzn., že osoba podepsala souhlas se zpracováním údajů, 3- NE, osoba nesouhlasila s používáním osobních údajů nad rámec legislativy.
· V modulu „Dokumenty“ přidán vzor souhlas pro zpracování osobních údajů pod šablonou GDPR. Vzor si lze upravit dle potřeby. Postup, jak používat Modul Dokumenty je zde Smlouvy a osobní dokumenty
· Doporučujeme při zahájení pracovního poměru získat informovaný souhlas osoby i s ohledem na další oblasti související s ochranou osobních údajů na pracovišti a tj. , kopírování občanských průkazů, získávání biometrických údajů pro docházkový systém, Kamery na pracovišti, sledování GPS ve vozidlech, sledování soukromé pošty, monitorování aktivity na internetu, fotky zaměstnanců na webu a dalších.