1.      Výpočet evidenčního stavu osob. 1

2.      Parametry pro výpočet 1

2.1.      Matriční soubor 1

2.2.      Číselníky. 1

3.      Roční výkaz - Průměrné přepočtené počty zaměstnanců – PPPZ. 2

3.1.      Změna v roce 2017 v souvislosti s evidencí provedených dodávek. 2

3.2.      PPPZ v IMES. 2

3.2.1.       Kontrolní podkladové sestavy. 2

3.2.2.       Nastavení číselníků a MS pro správné zpracování 4

3.2.3.       Nastavení MS. 6

3.2.4.       Evidence statutárních orgánů ve vztahu k výpočtu PPZ. 8

 

1.  Výpočet evidenčního stavu osob

·         Úloha se spouští v modulu Matriční soubor/operace

·         Evidenční stavy se automaticky počítají za období při jeho uzavření nebo je lze kdykoliv nechat přepočítat v operacích za období od do a osobu od do.

Stop stav: Počet osob, které mají být zařazené do stop stavu podle evidečního stavu a pracovního poměru a alespoň v 1 PP byli v tomto evidenčním stavu zařazené poslední den v měsíci. (Nebo-li počet osob, které poslední den v měsíci byly v evidenčním stavu)

Fyzický stav:Jedná se o průměrný evidenční stav ve fyzických osobách, t.j.: 

·         Měsíční - Součet počtu fyzických osob za jednotlivé dny měsíce (kontrolováno přes evidenční počet a pracovní poměr) děleno počtem kalendářních dnů v měsíci. U nepravidelné výpomoci se sčítají pořízené dny. Jestliže osoba pracovala v pátek (zjišťuje se podle sloupce DatOper) tak se za každý nepořízený volný den připočítává 1.

·         Za období - se vypočítává jako aritmetický průměr počtu osob za jednotlivé měsíce, přičemž se za měsíce kdy podnik ještě (už) neexistoval započítává 0.

Přepočtený stav: Součet vypočtených průměrných fyzických stavů za každý PP vynásobený pracovním úvazkem. Nepravidelná výpomoc se počítá jako podíl součtu odpracovaných hodin v měsíci děleno základním počtem kalendářních hodin.

·         Pracovní úvazek se vypočítává jako podíl skutečné týdenní PD děleno základní týdenní PD osoby.

2.  Parametry pro výpočet

2.1.       Matriční soubor

Druh pracovního poměru

Evidenční stav

Datum nástupu a ukončení pracovního poměru

Kalendář u pracovního poměru

Průběh zaměstnání u druhu pracovního poměru a evidenčního stavu

 

2.2.       Číselníky

C5500 –Pracovní poměry – Stav:Stop, fyzický, přepočtený

C5556 –Evidenční stav –Stav:Stop, fyzický, přepočtený, mateřská dovolená, rodičovská dovolená, kód NeVýp

C5101- plánovací kalendáře – Kalendář základní pro přepočtené stavy

C5103 –PK celkem za měsíc – Hodiny pracovní

C0999I – účetní roky systému –VýpFyzNeprV – nápočet u nepravidelné výpomoci přes pořízené dny , nebo od data nástupu

 

3.  Roční výkaz - Průměrné přepočtené počty zaměstnanců – PPPZ

·         Podnik s více než 25 zaměstnanci vyplňuje tiskopis s průměrným přepočteným počtem zaměstnanců.

·         Vyplněný tiskopis je třeba předložit nejpozději zpravidla do 15. února příslušného roku místně příslušnému Úřadu práce. V případě, že nebyl naplněn povinný podíl zaměstnáním osob se ZP nebo odběrem výrobků a služeb, je třeba provést odvod do státního rozpočtu rovněž nejpozději do 15. února daného roku.

·         Je třeba každým rokem zjistit kolik bude podnik odvádět Kč za každou spočtenou osobu se zdravotním postižením, kterou podnik nezaměstnal jako požadovanou z celkového počtu zaměstnanců. (např. za rok 2015 64 757,50Kč, za rok 2016 67.500Kč, za rok 2017 71.903kč).

·         Dále je třeba zjistit jakou částkou za odběr výrobků nebo služeb je možné nahradit 1 osobu (v roce 2015 181.321,-Kč bez DPH, v roce 2016 189.000,-Kč bez DPH, v roce 2017 201.327,-Kč bez DPH). Limit stanoví, v jakém objemu může dodavatel v daném roce poskytnout výrobky či služby celkem všem odběratelům. Za rok 2017 se ještě jedná o 36násobek průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí předcházejícího kalendářního roku za každého přepočteného zaměstnance se zdravotním postižením zaměstnaného v předchozím kalendářním roce. Za rok 2018 to bude již jen 28násobek. Při odběru výrobků již od roku 2017 není nutné vyplnit přílohu č.1 z důvodu evidence vedené MPSV

3.1.       Změna v roce 2017 v souvislosti s evidencí provedených dodávek

V roce 2017 změna v zákonu 435/2004 Sb. o zaměstnanosti, které se týká plnění povinného podílu náhradním plněním (tj. odběrem výrobků nebo služeb od zaměstnavatelů s více 50% osob se ZP). Z nově vloženého § 84 vyplývá, že dodavatelé tohoto náhradního plnění jsou povinni zadávat do evidence vedené MPSV veškeré údaje o provedených dodávkách.

Podle přechodného ustanovení č. 6 zákona 206/2017 Sb. musí tito dodavatelé do 60 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona vložit do evidence údaje o dodávkách uskutečněných za období od 1. ledna do 30. září 2017. Účinnost tohoto bodu zákona je totiž od 1. 10. 2017. Realizované dodávky od 1. 10. je třeba již hlásit do evidence průběžně a odběratel si je bude moci započíst, pokud tam budou vloženy do 30 kal. dnů od jejich zaplacení.

 

CO TEDY Z TĚCHTO ZMĚN VYPLÝVÁ?

·         Pro plnění povinného podílu za rok 2017 nebude již zaměstnavatel vyplňovat přílohu č. 1 o provedených odběrech náhradního plnění.

·         Pokud dodavatel nenahlásí do evidence některé dodávky, nebude si je moci zaměstnavatel (odběratel) započíst na plnění povinného podílu.

·         Údaj o výši limitu a průběžném stavu jeho plnění u dodavatelů si bude možno zkontrolovat, protože by měl být veřejně přístupný od konce roku 2017.

DOPORUČENÍ ZAMĚSTNAVATELŮM?

·         Nechat si vystavit od dodavatele, že zadal veškeré dodávky za období do 30.9.2017 do evidence. V případě, že je nezadal a odběrateli poté při kontrole ÚP vyměřil odvod do státního rozpočtu, bude odběratel vymáhat škodu po dodavateli.

·         Do budoucna si zajistit, aby zaměstnavateli byla posílána informace o řádně uložených dodávkách do evidence (využít emailovou zprávu apod.).

3.2.       PPPZ v IMES

·         Pro výpočet PPPZ se vychází z nastaveného kalendáře a číselníku Denní pracovní doba (C5100), kde je zatrženo, která pracovní doba je základní.

·         OPERACE/PLÁNOVACÍ KALENDÁŘE/C5101 – sloupec přepočtené stavy u kalendáře základní – zkontrolovat a případně změnit.

3.2.1.  Kontrolní podkladové sestavy

-       5EOU/5EOUP – Hodiny dle osob  = suma hodin za osobu a pracovní poměr – odpracované, dovolená, překážky v práci – ve sloupci PPPZ – zdravotní stav a ZPK –kalendář základní

-       5EOU/5EOUO – Hodiny dle osob a období –vypsané po jednotlivých měsících

-       5EOU/5EOUR – Hodiny dle osob, období a druhu mzdy

-       5EOUV – spočtené hodiny podle  základního kalendáře a seznam osob se zdravotním postižením

-       5EOUF – vyplněný formulář Oznámení za rok. Lze zadat počet osob přepočtených z náhradního plnění. Pro rok 2016 byl odvod za každého nesplněného zaměstnance 67.500,-Kč. Využití odběrů výrobků nebo služeb – přepočet ceny skutečně zaplacené (bez DPH) vydělením sedminásobkem průměrné měsíční mzdy za 1-3 čtvrtletí roku 2016, tj. 189.000,-Kč. Výpočet je na dvě platná desetinná místa, tj. 0,35. Nezaokrouhluje se.

-       . Zaměstnavatel nemá invalidní zaměstnance, počet zam.celkem 115.14 osob:

-       Započtení osoby 7, dle sestavy 5EOUP – odpracované hodiny 1795, dovolená hodiny 187, Celkem 1982/1890 pracovní doba za rok 2016 z C5103 (kalendář 50, základní kalendář na 37,5hod.)= 1,04867. Osoba 7 se podílí na hodnotě 68,28, tzn. na přepočteném počtu zaměstnanců stejného PLK hodnotou 1,04867.

-       Ze sestavy 5EOUV vychází za všechny plánovací kalendáře na podniku rozdíl mezi přepočteným počtem zam. a povinným podílem 4% CELKEM číslo -4,6.

-       Nákup 700.000,-Kč bez DPH výrobků od invalidů v roce 2016.

-       Výpočet: 700.000,-Kč/189.000=3,7

-       Do sestavy 5EOUF, filtru s údajem ZPSVyrobky dosadíme 3,7 a sestava zobrazí kolik musí podnik odvést do státního rozpočtu = 60.750,-Kč

3.2.2.  Nastavení číselníků a MS pro správné zpracování

C5101Kalendář základní – přepočítávají se zkrácené pracovní doby na stanovenou základní pracovní dobu podniku. Před zpracováním je nutno do číselníku ve sloupci Kalendáře základní Přepočtené stavy (ZakPl Kal), doplnit kalendář, který je v podniku nastaven jako základní pro pracovní dobu. ( Důvodem je přepočítání zkrácené pracovní doby na základní pracovní dobu v podniku. Mohou být v podniku, kde je více směnný provoz i 2, případně 3 základní kalendáře)

C5103počet odpracovaných hodin za rok- pokud je daný kalendář jako základní, při výpočtu se dělí suma započtených hodin počtem hodin uvedených v příslušném základním kalendáři

C5604zdravotní stav – údaj PPPZ – kolikrát se započte osoba se změněnou pracovní schopností.

0,1,2 – se započte jedenkrát

3 – se započítává třikrát

Doplnit podle doby platnosti rozhodnutí o osobě zdravotně znevýhodněné a v případě odejmutí důchodu se započítává ještě po dobu 1 roku od odejmutí

 

C5556evidenční stavy- nápočet do stop, fyz. a přep. Stavu

 

C5500pracovní poměry – nápočet stop, fyz. a přep. Stavu

 

C5502pracovní vztah – údaj PPPZ – je-li zaškrtnutý - započítává se do PPPZ. Dohody o prov. Práce a o pracovní činnosti se nezapočítávají.

 

C05006Mdruhy mezd – nápočet PPPZ -0-nezapočítává se, 1 – hodiny odpracované, 2 –hodiny dovolené, 3 – překážky v práci. (DM 4190 – proplacená dovolená = 0). Nemocenské a paragrafy. 9 – odečítá z odpracovaných hodin přesčasy.

C5995práce se sloupci – průběh zaměstnání – nastaveno sledovat u ev. stavu a zdravotního stavu

 

3.2.3.  Nastavení MS

·         Matriční soubor, záložka Všeob

-       Údaj „zdravotní stav“ - Nabízí se z číselníku Zdravotní stav (C5604):

1)    Do PPZ se jednou započítává osoba se zdravotním stavem:

0 – osoba zdravotně znevýhodněná

1 – změn. Pr.schopnost I.st.

2 - změn. Pr.schopnost II.st.

2)    Do PPZ se třikrát započítává osoba se zdravotním stavem:

3 - změn. Pr.schopnost III.st

3)    Do PPZ se nezapočte:

9 – bez omezení pracovní schopnosti

 

·         Matriční soubor, záložka PP_mzda:

-       Údaj „evidenční stav“ – ne všechny ev. stavy se započítávají do PPPZ, výběr řídí číselník C5556 (nezapočítává se např. 919 – rodičovská do 3 let, 920 - PPM, 921 – rodičovská 3-4 roky, 380 – DPČ, 390 – DPP,…)

-       Údaj „ pracovní vztah“ – ne všechny pr.vztahy se započítávají do PPPZ (př. 1211 DPČ, 1212 DPP ), výběr řídí číselník C5502

-       Údaj „kalendář“ - pro správný výpočet PPZ je důležité nastavení, výběr řídí číselník C5101

-       Údaj „druh pracovního poměru“ – ne všechny druhy PP se započítávají do PPZ, výběr řídí číselník C5500 (nezapočte se např. PP 1099 – hlavní PP ukončený, 2040 – vedlejší PP – student, 5010 – žák na provozní praxi, 8010 – člen zastupitelstva uvolněný, …)

 

Nejsou hlášené změny ve zpracování, jen je potřeba si dát pozor u osob zdravotně postižených  (1 a 2. stupeň, 3. stupeň a zdravotně znevýhodněné), mají se započítávat ještě rok po odebrání ivalidity. Program nehlídá.

3.2.4.  Evidence statutárních orgánů ve vztahu k výpočtu PPZ.

Na podnicích jsou ve statutárních orgánech osoby, jež nejsou zaměstnaci, ale pracují na základě smlouvy o výkonu funkce. Abychom toto rozlišili:

·          doplnili jsme do číselníku Pracovní vztah (C5502) druh pracovního vztahu 1131= Smlouva o výkonu funkce jmenovaní a 1132= Smlouva o výkonu funkce volení. U těchto pracovních vztahů není zaškrtnuto ve sloupci PPPZ. Hodiny sledované v tomto vztahu se nezapočítávají do počtu odpracovaných hodin.

·         zavedli jsme do číselníku Druhy mezd (C5006M) nový druh mzdy 5705/0 , Smlouva o výkonu funkce, odměny správních rad. Liší se od DM 5700 ve sloupci 7a Hodiny Edit=0 a ve sloupci PPPZ=0. U DM 5700 je změna: Edit=2 a PPPZ=1.

Oba číselníky byly doplněny automatickou reinstalací.

V matričním souboru pracovních poměrů doporučujeme obsluze u pracovních poměrů založených na základě smlouvy o výkonu funkce a dosud osoby vedené na pracovním vztahu 1121 (Zaměstnanci jmenovaní) a 1122 (Zaměstnanci volení) toto změnit již pro zpracování od počátku roku 2017.Pro pořizování odměn DM 5700 dbát i na pořízení hodin. Popsáno ve změnách 2017 leden - mzdy.