Ústřední evidence prasat – kód 75 (odsun na „Dočasné hospodářství“)

 

 

Vymezení problematiky v rámci legislativního rámce:

 

1.8.2019 nabyla účinnosti vyhláška č. 174/2019 Sb., která zavádí povinnost evidovat odsun na „Dočasné hospodářství“.

 

Dočasné hospodářství je hospodářství, na které jsou prasata přemístěna za účelem domácí porážky a do 7 dnů poražena (§2 vyhláška č. 136/2004 Sb.).  Chovatel prasat, který odsouvá jiné osobě prasata za účelem domácí porážky, která bude provedena do 7 dnů od data odsunu, zaeviduje tuto událost v Registru i v hlášení s kódem události 75 (odsun na dočasné hospodářství). Do záznamu se uvede i pořadové číslo zaevidovaného dočasného hospodářství v příloze k hlášení (viz. kapitola 10.5.).  V případě, že bude domácí porážka provedena déle než za 7 dnů, musí se osoba, která si prasata pořizuje, zaevidovat u pověřené osoby jako chovatel prasat – viz. kapitola 6. v pokynech k registraci chovatelů. V takovém případě je pak odsun zvířat od chovatele zaevidován s kódem události 70 (přemístění na jiné hospodářství) a nově registrovaný chovatel si přísun prasat zaeviduje s kódem události 30 (přemístění z jiného hospodářství).

S detailními informacemi se můžete seznámit v aktualizovaných pokynech pro chovatele k vedení ústřední evidence prasat, kap. 6.3.5. – ke stažení zde.

Nový tiskopis je ke stažení na stránkách ČMSCH zde:

Situace trochu komplikuje skutečností, že systémy ÚE prasat zatím kód 75 neznají a pravděpodobně ještě dojde k drobným úpravám v novém XML souboru. Z MZe však máme příslib, že pro zpracování za 08/2019 již tento kód znám bude, avšak až po 20.9. (zatím pravděpodobně bez možnosti přijímat novou přílohu). I z tohoto důvodu je posunuto hromadné zpracování na 24.9.2019.

 

 

Řešení v IS IMES:

 

V rámci IS IMES jsme proto museli vyřešit 3 zásadní záležitosti – připravit pořízení tak, abyste jako uživatelé mohli podle kódu 75 pořizovat již nyní, tzn. od 1.8.2019. A pak připravit systém tak, že po určitou dobu bude vykazovat kód 75 ještě pod kódem 73 (bez rozpisu na dočasná hospodářství) a v okamžiku, kdy na novou legislativu budou připraveny i státní systémy, tak jednoduše zpracování v IS IMES přepnout na nový kód 75 a pod kódem 73 vykazovat pouze drobné prodeje uskutečněné do 31.7.2019. Samozřejmostí je pak úprava výstupů a příprava nové (třetí) sestavy s rozpisem dočasných hospodářství.

 

Z výše uvedeného vyplývá, že dochází k částečné úpravě stávajícího hlášení (rozšíření o práci s kódem 75) a tvorbě nového XML souboru s detailním rozpisem dočasných hospodářství.

 

Abyste mohli v rámci IS IMES uvedenou problematiku zpracovávat, je potřeba splnit následující předpoklady:

-      Nainstalovat novou verzi s podporou tohoto způsobu zpracování, tzn. ostrou nebo vývojovou verzi vydanou po 9.9.2019

-      Rozšířit číselník C05026 o kód události 75 (doplní reinstalace)

-      Rozšířit číselník druhů změn C05006 o nový DZ 52/75 Maloprodej jatečný v ž. v. - porážka do 7 dnů (doplní reinstalace)

-      Připravit šablonu pro nové pořízení s rozpisem na dočasná hospodářství 45275 (doplní reinstalace) a tu přiřadit používaným šablonám hlaviček pro pořízení – musí si připojit každý uživatel individuálně

 

 

Postup pořízení:

 

Po nainstalování potřebné verze by mělo dojít k automatickému nastavení většiny potřebných parametrů (kromě připojení šablony pořízení řádku k hlavičce). Při pořízení šablonou 45275 budete navíc vyplňovat ČOP (číslo občanského průkazu) a automaticky se bude doplňovat pořadí odsunu na dočasné hospodářství v rámci měsíce a hospodářství (pořadí lze editovat). Klíčové pro pořízení jsou následující údaje (viz. obrázek):

 

A – datum změny

B – druh pohybu (automaticky doplní šablona)

C – partner (doporučujeme používat nějakého skupinového, v šabloně je defaultně nastaven partner 00000000001

D – počet odsouvaných zvířat

E – celková průměrná váha

F – prodejní cena za 1kg

G – zkratka občanského průkazu. V případě, že zatím v číselníku neexistuje, ten se automaticky otevře a umožní editovat následující údaje:

o   Kód dočasného hospodářství (zkratka ČOP)

o   Číslo OP (je důležité, vždy vstupuje do hlášení)

o   Jméno (je důležité, vždy vstupuje do hlášení)

o   Příjmení (je důležité, vždy vstupuje do hlášení)

o   Ulice, číslo popisné, obec, část obce, PSČ (nepovinné údaje, vyplňují se pouze v případě, že se místo porážky neshoduje s adresou trvalého bydliště platnou pro zadané číslo občanského průkazu)

Poznámka 1: pokud např. bude kupující porážet zvířata na 2 místech (doma a na chalupě), je třeba ho mít evidován 2* pod samostatnými kódy, jednou bez rozpisu adresy (pro bydliště dle OP – např. kód 7211) a jednou s vyplněnou adresou odlišnou od adresy uvedené v OP (např. kód 7211B). Případně si jako kód dočasného hlášení zadávejte přímo 9-místné ČOP.

Poznámka 2: předpokládáme, že se prodeje na dočasná hospodářství budou opakovat. Proto jsou všechny tyto údaje uloženy v číselníku C020717 a jsou dostupné i přes pravé tlačítko v detailu pořízení a v číselnících. Při opakovaném prodeji se nejprve doporučujeme podívat do tohoto číselníku a z výběru je vybrat. Teprve pokud zatím v číselníku nejsou, tak si je doplnit.

H – pořadí v rámci období a hospodářství

 

 

Postup hlášení:

 

-      Pro export hlášení do ÚE začněte používat nový export 762 – Export do ÚE prasat - 2019 (doplní reinstalace). Export má nastaven výchozí adresář c:\export a zobrazuje se v menu Export-Import/Odeslání dávek

-      Na e-mailovou adresu nově odesílat oba vygenerované soubory, tzn. KKKKMMRR.TXT i KKKKMMRR.DH, kde KKKK je alfanumerický kód hospodářství, MM je měsíc hlášení, RR je rok hlášení. Soubor s koncovkou TXT obsahuje hlášení o pohybech (je ve formátu TXT) a soubor s koncovkou DH obsahuje seznam dočasných hospodářství (je ve formátu XML)

 

 

Jak teď a jak potom:

 

            Celá problematika kódu 75 je v tuto chvíli ještě poměrně syrová. Z našeho pohledu však doporučujeme nainstalovat verzi již nyní a již za srpen pořizovat odsuny na dočasná hospodářství s rozpisem na tato hospodářství. Hlášení však zatím bude vytvářeno postaru pod kódem 73 tak, abychom předešli stávajícím problémům s centrální evidencí. Až bude centrální systém na kód 75 plně připraven (buď za 09 nebo 10/2019), přepneme vám automatickou dílčí aktualizací pořízení na tento nový kód 75 a pod kódem 73 se budou vykazovat pouze dříve pořízená data.

            Co se týká verze, v informacích jsme zasílali postup, jak si můžete verzi nainstalovat vlastními silami a dle těchto informací byste měli být schopni si i zvířata nastavit bez naší pomoci. Pokud si na to netroufáte, rádi vše provedeme za vás vč. kontrol pořízení a potřebného donastavení systému. Časovou náročnost odhadujeme na 3 hodiny vč. instalace a krátkého zaškolení vzdáleným přístupem. Pokud budete mít o tuto naši součinnost zájem, kontaktujte nás, domluvíme konkrétní postup.

 

Závěr:

 

Uvedené informace se budou v čase vyvíjet a pravděpodobně i aktualizovat. Doporučujeme proto tuto část sledovat a na změny odpovídajícím způsobem reagovat.

 

V každém případě si však pořízení kontrolujte a případné problémy nám hlaste na adresu hotline@softok.cz

 

 

Děkujeme vám.

 

 

V Příbrami dne 10.9.2019

Ing. Ladislav Švejda, Software OK Příbram, s.r.o.