Smartmetering - Upozornění na překročení limitu spotřeby

1.  Princip

·       Chybové zprávy z webu zákazníka chodí na jednu konkrétní emailovou schránku určenou zákazníkem ze systému EMIS. V předmětu zprávy jsou údaje o odběrném místě 

·       např. Subject: 65110-BN-3014341/I15BD087259/0000240273/21/02/2018/2

Kde  65110-BN-3014341  -  „číslo obce“-BN-„číslo odběru“

         /I15BD087259        - číslo vodoměru

        /0000240273            - partner

       /21/02/2018              - Datum incidentu

       /2                            - Reference typu upozornění (např.“1“ pro upozornění na únik ; „2“ pro upozornění na překročení limitu spotřeby)

 

 

·       Tuto emailovou schránku kontroluje v časovém intervalu (např. každou minutu) služba systému IMES.

·       V případě, že služba zachytí email, tak ho zpracuje. Přečte jednotlivé údaje viz výše. Tyto údaje doplní o další informace z databáze vodného IS IMES. Tyto údaje služba vyhodnotí a odešle email/SMS/obojí zákazníkovi, dle nastavení. Toto se děje v reálném čase.

·         Do databáze IS IMES si poznamenáme informace o odeslání a příchozí i odchozí e-mail zarchivujeme

·         Existuje přehled a sestavy pro vyhodnocení a kontrolu

 

1.1.       Nastavení způsobu komunikace u partnera

·         Nastavuje se na kartě partnera v modulu partneři

·         Nastavením alespoň jedné řádky s parametrem S (Smartmetering) se odesílání aktivuje

·         V záložce kontakty:    Typ dokladu - S smartmetering

                                      Druh komunikace    E - email

                                                                  S - SMS

·         V případě, že chcete nastavit email i SMS tak musí být vyplněno dvěma řádky.

 

·         Přednastavili jsme kontakty pro smartmetering a označili je Typem dokladu X - příprava pro smartmetering. Pro zprovoznění stačí z kódu X změnit na S.

 

 

 

·         Sloupce obec a odběr jsou k rozlišení kontaktu v rámci partnera až na jednotlivé odběry. Využití k zasílání kontaktů odpovědné osobě. Budou se nastavovat jen výjimečně.

·         Možnost nastavovat libovolný počet kontaktů na jednoho partnera i jednotlivý odběr.

·         Pokud má partner více kontaktů na jednotlivé odběry, tak je možno nastavit i kontakt bez odběru a ten dostává zprávy ke všem odběrům 

 

1.2.       Nastavení POP účtu pro příjem emailů a rozlišení textů

·         Číselník C09MAILNAST – řádka se SYSKOD = 0 (Smartmetering)

·         V číselníku je možno nastavit více typů upozornění s různým kódem volných textů. Rozlišené údajem Typ (TYPKOD) viz poslední parametr předmětu - Reference typu upozornění (např. 1 pro upozornění naúnik, 2 pro upozornění na překročení limitu spotřeby)

·         Na každý typ upozornění bude stejně vyplněný řádek. Lišit se bude pouze typem a kódem volných textů.

 

1.3.       Nastavení obsahu emailu, SMS

·         Email předmět a zpráva se načítá z číselníku C0932 od kódu textů

·         Přiřazení k SMS a emailu se děje nastavením kodu textů do příslušných sloupců V číselníku C09mailnast

Pokud potřebujeme více typů předmětů nebo textů emailu/SMS, tak zduplikujeme řádku C0932 a nový kod přiřadíme další řádce V C09mailnast. Do typu nastavíme jednotlivou Referenci typu upozornění  (viz. Subject)

·         Obsah SMS se načítá z číselníku C0932 od kodu textů SMS

Je možno použít tyto makra:

Obec                - %OBEC%

Odběr               - %ODBE%

Vodoměr           - %VODOMER%

Partner             - %PARTNER%

Datum incidentu    - %DATUM%

Ulice, čp.              - %ULICE%

Místo                   - %MISTO%

 

Údaje z licence:

Název firmy        - %LIC_NAZEV%

Ulice, čp.            - %LIC_ULICE%

Místo                 - %LIC_MISTO%

Telefon1            - %LIC_TELEFON1%

Telefon2            - %LIC_TELEFON2%

Email                 - %LIC_EMAIL%

URL                   - %LIC_URL%

 

2.  Ukládání emailů

·         Došlé emaily se ukládají do t09mail. PRIJATYODESLANYMAIL = 1

·         Vystavené emaily se ukládají do t09mail. PRIJATYODESLANYMAIL = 0

·         K uživatelskému prohlížení slouží přehled v partnerech záložka Pošta viz. obr.

·         Chybové stavy jsou vidět v prohlížeči červeně. Podrobnosti v logu – sestava číslo SMM/01 chybové zprávy

 

 

 

3.  Služba IS IMES

·         Slouží k hlídání emailového účtu a řídí odesílání. Je možno zde nastavit až 3 emaily na které se budou odesílat chyby v odesílání.

3.1.       Možnosti nastavení

Údaj

Fyzicky

Popis

Název

NAZEVIMESSLUZBA

Název služby

Spustit A/N

SPUSTIT

Spouští se A/N

Spustit Od

SPUSTITOD

Časové omezení spouštění Od

Spustit Do

SPUSTITDO

Časové omezení spouštění Do

Typ intervalu

TYPINTERVALU

MM - minuty

HH - hodiny

D - dny

T - týden

M - měsíc

R - rok

Interval

INTERVAL

1,2,3,4,5,…….

Př.

Při typu intervalu D - denně

1 - denně

2 - jednou za dva dny

atd.

 

Při typu intervalu M - měsíčně

1 - 1x za měsíc

2 - jednou za dva měsíce

atd.

Datum/čas

DATUM_TEXT

Nastavení konkrétního datumu a času spouštění

Chyba

CHYBATEXTPOSLEDNI

 

Popis

POPIS

 

Email chyba1

EMAILCHYBA1

Když vznikne chyba, tak posílá email na email, posílá se max. 1 mail za jednou za hodinu

Email chyba2

EMAILCHYBA2

Když vznikne chyba, tak posílá email na email, posílá se max. 1 mail za jednou za hodinu

Email chyba3

EMAILCHYBA3

Když vznikne chyba, tak posílá email na email, posílá se max. 1 mail za jednou za hodinu

Start

DATUMSTARTPOSLEDNIHOSPUSTENI

Informace kdy se úloha spustila (vyplňuje se automaticky)

Stop

DATUMSTOPPOSLEDNIHOSPUSTENI

Informace kdy se úloha ukončila (vyplňuje se automaticky)

Příští spuštění

CASPRISTIHOSPUSTENI

Informace o datumu příštího spuštění (vyplňuje se automaticky)

Spustil

SPUSTILPOSLEDNI

Informace kdo spustil (vyplňuje se automaticky)

Poslední OK

OKPOSLEDNI

Informace o výsledku (vyplňuje se automaticky)

 

 

4.  Odesílání SMS

·       SMS se generují hardwarovou sms bránou. Přes API rozhraní

·       Do sms/voip brány, dodá zákazník jednu SIM kartu s tarifem pro odesílání SMS

 

5.  Ukládání chybových zpráv z webu zákazníka

·         Chybové zprávy se uloží v tabulce t09mail a jejich status je zaznamenáván podle následujících pravidel:  

·         Příznak (PRIZNAKZPRAC je specifický pro zprávu a určuje v jakém stavu se zpráva nachází.) Pokud se v průběhu zpracování, nebo rozesílání SMS zpráv narazilo

0 - zpráva ke zpracování
1 - zpráva zpracována, čeká se na potvrzení rozeslaných zpráv
2 - zpráva zpracována
3 - chyba, pokud je například neexistující partner

 

 

·         Chyba (na chybu, pak je číslo této chyby zaznamenáno ve sloupečku ERROR. Ve sloupečku CHYBA pak nalezneme textovou podobu této chyby.)

0 - zpráva byla úspěšně odeslána
1 - čekání na potvrzení doručení zprávy
2 - zprávu se nepodařilo doručit
3 - chyba v předmětu zprávy
4 - Žádná z odesílaných SMS/Email zpráv se nepodařila odeslat
5 - vypršel časový limit pro zpracování zpráv
6 - neplatný formát předmětu zprávy

Obrázek 1: Příklad ukládání chybových zpráv z webu zákazníka

·         Na obrázku je vidět (viz obrázek 1 - 1 řádek tabulky) příklad správného zpracování zprávy s úspěšným odesláním SMS zpráv. Do tohoto stavu se zpráva dostane pokud alespoň jedna zpráva byla úspěšně doručena na kontakt uvedený u partnera. Pokud by se nedoručila ani jedna ze zpráv pak by zpráva dopadla viz obrázek 1 - 2 řádek tabulky. Při zadání neplatného partnera do předmětu zprávy bude stav viz obrázek řádek 4. V případě takto zadané zprávy se její zpracovávání ukončí po 60 minutách a nastane u ni chyba viz obrázek 1 - 3 řádek tabulky. Pokud bychom před uplynutím této doby partnera založili zprávy se na tohoto partnera odešlou (při příštím spuštění služby smart metering).