Změny IMES (mimo mzdy)- verze 2016

1.  Úvod

Předkládáme Vám novou programovou verzi podnikového informačního systému IMES, která přináší řadu nových funkčností, optimalizací původních a samozřejmě i opravy chybných stavů. Ve verzi je připravena návaznost na legislativu platnou od ledna 2016. Z důležitých legislativních změn vybíráme např.:

·         Podpora Kontrolního hlášení DPH

·         Automatické doplnění nových účtů (2016) do předkontací modulů majetku, zásob, NV a zvířat 

·         Změny legislativy ve mzdách (viz. samostatný dokument)

Kromě běžného vývoje ve vazbě na legislativu a požadavky uživatelů (či dealerů) jsme se důsledně zabývali stabilitou IMESu. Kromě opravy nahlášených chybových stavů jsme doplnili v tomto směru dvě úlohy. Po haváriích (výpadek sítě nebo IMESu) už nedojde ke ztrátě rozpořízených dokladů - po opakovaném vstupu do IMESu Vám program rozpořízený doklad nabídne k pokračování v práci. Neméně důležitou novinkou stability IMESu je i programová podpora v řešení neočekávaných chybových stavů.  

2.  Reinstalace

2.1.       Uživatelská doporučení po reinstalaci 

·         Kontrola a případné úpravy změn účtového rozvrhu - viz dále bod. 4

·         Kontrolní hlášení

·         Pro potřeby kontrolního hlášení je třeba upravit nastavení  parametru „6.4. VS shoda s fa“  v C0300 popř. v C0302. Uživatelé, kteří zapisují fa vystavené odběratelem (masna, mlékárna ..) musí mít pro tyto doklady samostatnou číselnou řadu a u ní v C0302 hodnotu 0 (VS jiný než č.fa), v ostatních případech musí být hodnota 2 tj. shoda  VS s fa – vysvětlení důvodu viz. dále bod Kontrolní hlášení 

·         Pokladna

·         Doporučujeme zvážit a případně upravit zastavování na šablonách paragonů pro daňové doklady na sloupcích VS, partner a DIČ (ve vazbě na KH – paragony nad 10000,- Kč) 

·         Vzhledem k programové povinnosti vyplnění partnera (bez ohledu na částce) v daňových paragonech běžného daňového dokladu a přenesené daňové povinnosti doporučujeme:

·         zvážit zastavování na partnerovi – vyplnění partnera, DIC a VS je nutné pro paragony nad 10000,- (KH)

·         doplnit do vybraných šablon hodnotu skupinového partnera

·         Pro uživatele, které nevyužívají vzorové struktury č. dokladu v některých modulech (např. v KF  z důvodu velkého počtu číselných řad) je možno naplnit u těchto řad nový sloupec Maska v číselníku C0301 Číselné řady dokladů – viz. podrobný popis i s příklady dále v bodu 11.

·         V souvislosti s rozšířením hlaviček pořizovacích formulářů modulů KF, zásob, operativy majetku doporučujeme upravit šířku sloupců gridových řádků (reinstalace automaticky nemění, šířku sloupců v řádku lze upravit myší jejich rozšířením a upravený stav uložit funkcí na pravé tlačítko Nastavení gridové tabulky/Uložit změny zobrazení v tabulce)

·         Možnost nastavit práva na číselníky (čtení a editace) - implicitně nastavena práva na všechny číselníky

·         Možnost samostatně nastavit práva na ceník (oddělení od položek) – rozlišení na čtení a editace (nově modul 06). Implicitně se nastavují práva stejně jako dříve - kdo má práva na položky má i na ceník)

2.2.       Automatická

·         Změna implicitní velikosti pořizovacího okna z 800 x 600 na 1024 x 700 (šířka x výška) – v návaznosti na tuto změnu se postupně upravují pořizovací formuláře (zatím je upravená jen hlavička dokladů v modulech KF, ZV, MA, OB). Výše uvedená hodnota se doplní jen, pokud je původní hodnota nižší, vyšší hodnoty zůstávají.

·         Do hlavičky fa a stálých plateb doplněn nový sloupec Doklad KH – doklad pro kontrolní hlášení, který se vyplňuji za určitých podmínek (viz. dále bod Hlavička dokladů)

·         Do C0300 Skupiny dokladů modulu KF, vystavené fa nastavena hodnota 2 do parametru „6.4. VS shodný s fa“ a to za podmínky, že se v datech 01.2015-12.2015 (podmínka je z důvodu, že instalace verze může časově zasahovat ještě do pořízení fa r. 2015). Konečné nastavení parametru se bude řešit v průběhu ledna. 

·         Pokladna  - úprava  šablon paragonů 

-       zrušeno skrýt u sloupce partner, DIČ a VS (u paragonů s druhem platby O platby mimo úhrad Fa)

-       v příjmové pokladně nastaveno automatické doplňování č. dokladu do variabilního symbolu (doklad do kontrolního hlášení nad 10000 Kč)

3.  Kontrolní hlášení DPH (KH)

·         Zákonem č. 360/2014Sb. byla s účinností od 1.1.2016 zavedena do zákona o dani z přidané hodnoty povinnost plátců DPH podávat kontrolní hlášení (dále jen „KH“).

·         Právnické osoby budou podávat každý měsíc (pouze elektronicky) – první kontrolní hlášení do 25.2.2016.

·         V IS IMES je tvorbu a odeslání elektronického souboru xml KH pomocí daňového portálu připravená, na uživatelích zůstává jen správné vyplnění daňových dokladů (především nad 10 000 Kč) – tj. :

·         U přijatých daňových dokladů uvádět správně DIČ a číslo dokladu dodavatele. Číslo daňového dokladu u daňových dokladů na vstupu se vyplňuje takto (stejně tak je přebíráno do KH):

a.     Ve faktuře - do var.symbolu (VS), pokud jsou v něm písmena tak do nového sloupce Doklad KH.

b.     V pokladně, obecném účtování a BV (výdajové doklady) – do variabilního symbolu 

·         U vystavených daňových dokladů se číslo dokladu do KH přebírá takto:

a.     U faktur a stálých plateb v KF

1.     Ze sloupce „číslo faktury/dokladu“ – jen pokud je v hodnotě parametru v C0300, popř. C0302 nastavena shodnost VS s č. fa (ve sloupci 6.4. VS shodný s fa

2.     Přednostně z nového sloupce Doklad KH (pokud je hodnota vyplněna), jinak z VS

b.     U pokladních dokladů, BV a obecného účtování (výdajové doklady) se č. daňového dokladu do kontrolního hlášení přebírá takto: 

-        z var. symbolu – uživatel vyplňuje v případě, pokud je daňový doklad zapisován z jinak vystaveného daňového dokladu (ručně nebo na jiném programu). U paragonů písmena v čísle dokladu IMES nepředpokládáme. Vyplněný var.symbol se do kontrolního hlášení přebírá přednostně před číslem daňového dokladu. 

-       Z č. daňového dokladu – nově složená hodnota (č. pokladního dokladu + 3 poslední pozice č. paragonu tj. 13 pozic). Tato hodnota se zobrazuje nově na paragonech a stvrzenkách tištěných z pokladny.   

·         Sestavy s vazbou na kontrolní hlášení budou doplněny během ledna 2016.

·         Podrobný popis kontrolního hlášení v IMESu v menu Dokumentace/DPH/5. Kontrolní hlášení.

4.  Změna účtové osnovy

4.1.       Legislativa

·         Z novely vyhlášky č. 250/2015 Sb. pro účtování podnikatelů dále vyplývá:

·         Mimořádné náklady a výnosy (účty 58x. 68x) se ruší, dále se rozlišují pouze provozní a finanční náklady a výnosy.

·         Původní náplň účtů 58x se ruší a účty 58x budou v r. 2016 nově využívány pro zachycení změn zásob vlastní výroby a aktivace majetku (nahradí dosavadní účty 61x a 62x) – viz § 22 vyhlášky.

 

Původní účet do r. 2015

Nový účet od r. 2016

Název účtu

611

581

Změna stavu nedokončené výroby

612

582

Změna stavu polotovarů

613

583

Změna stavu výrobků

614

584

Změna stavu zvířat

621

585

Aktivace materiálu a zboží

622

586

Aktivace vnitropodnikových služeb

623

587

Aktivace dlouhodobého nehmotného majetku

624

588

Aktivace dlouhodobého hmotného majetku

 

4.2.       Přiřazení nových účtů 

4.2.1.  Zrušení náplně účtů 58x – manka a škody

·         Zrušenou náplň účtů 58x (manka a škody …) jsme se rozhodli konvertovat takto: 581xxx->568990, 582xxx->549990, 584xxx->574990, 588xxx->568990. Výše uvedené zrušení účtů 58x pro r. 2016 provede program automaticky (bez zásahu uživatelské obsluhy). Konverze provedena vzdáleným přístupem od nás i v programové verzi r. 2015

4.2.2.  Nové účty pro změnu stavu (výrobky, zvířata), NV a aktivaci

·         Změna přiřazení nových účtů je připravena uživatelsky s podrobným návodem. Provedení samozřejmě nabízíme formou dodavatelské služby (2-3fa hodiny). Při uživatelském provedení doporučujeme pečlivě pročíst podrobný postup (v samostatném dokumentu!) a před provedením i po provedení změn provést řádnou kontrolu – kontrolní sestavy!! Kontroly jsou opět popsány v podrobném popisu. Nejdůležitější je provést změnu v době jistoty, že se nebudou pořizovat doklady r. 2015 !!!     

·         Změny účtů se týkají účtování operací v modulech, u kterých jsou přiřazovány účty automaticky (dle nastavení v číselnících) – jde o zásoby, majetek, NV a zvířata.

·         Nové SU naleznete i v původní programové verzi IMES ve sloupci Můstek v účtovém rozvrhu - C0100) – doplnění vzdáleným přístupem od nás i v programové verzi r. 2015. AU zůstal původní, upraven byl jen SU podle výše uvedené tabulky. 

·         Pro účel transformace SU v číselnících zajišťujících přiřazení účtů (C0121 a C0131) i pro zařazení do účtového rozvrhu jsou ve výše uvedených agendách připraveny úlohy (v menu příslušných modulů Údržba/Uživatelské úlohy/xx.Změna účtů ve vazbě na legislativu 2016, kde xx je označení modulu). 

Na uživatelích je:

-            zkontrolovat automaticky doplněné nové účty v účtovém rozvrhu (c0100) ve sloupci  „Můstek“

-            spustit úpravu číselníků C0121 a C0131 v příslušném modulu v čase, kdy je to potřebné (informace viz. výše)

·         Popis pro obsluhu naleznete zde.

4.2.3.  Ostatní

·         Změny výpočtu výsledků na konci sestavy Obratová předvaha budou doplněny průběžně v r. 2016

·         Podpora změn účtů v rozborech  -  informace leden 2016

5.  Obecné změny

5.1.       Uživatelská práva

·         Doplněna práva na číselníky - implicitně nastavena práva na všechny číselníky (možnost nastavit právo na čtení a editaci)

·         Práva na modul položky nově rozdělena – na práva na položky a práva na ceník (moduly 05 a 06). Reinstalace defaultně nastavuje práva na ceník stejná jako na položky

5.2.       Velikosti pořizovacích oken a komprese    

·         Změna implicitní velikosti pořizovacího okna z 800 x 600 na 1024 x 700 (šířka x výška) – v návaznosti na to úprava hlaviček pořizovacích formulářů (KF,OB,ZA,MA,ZV) a karta položky, ostatní formuláře budou upraveny v další verzi

·         Možnost nastavit kompresi tabulek – Uživatelské úlohy/Server a databáze/ Nastavení Compress tabulek

-          Nastavuje automatickou kompresi tabulek na úrovni SQL serveru.

-          Na začátku zjišťuje jestli edice serveru podporuje a jestli již není nastavena

·         Výsledkem komprese je menší databáze o cca ½ a - rychlejší diskový přístup k datům

·         Omezení - umi jen edice Enterprise, Datacenter a Developer pro 2008,2008R2,2012,2014

·         Změněn formát Backup instalační databáze. Nyní je backup s compressed (úspora času při kopírování na servery a rychlejší obnova instalační databáze u zákazníků).

5.3.       Sestavy

·         Pokud je v sestavě www stránka nebo email funguje proklik

·         Sestavy  -  výpočty v rtm jsou v čitelné formě DFM souborů delphi/lze zeditovat a hledat.

5.4.       Prohlížeče – uživatelské označování dokladů

·         možnost uživatelského označování dokladů a řádků číselníků

·         uživatelské označování dokladů/řádek – jen v první úrovni prohlížečů tlačítko pro uživatelské označování dokladů /řádek.

Pod pravým tlačítkem možnost navolit libovolnou barvu, zavolat číselník BarvaStyl. Defaultně se označuje výchozí barva.

5.5.       Fulltextové vyhledávání

·         V prohlížečích a číselníkách nové Fulltextové vyhledávání, Ctrl+F.

·         Interaktivní vyhledávání dle řetězce ve všech sloupcích a řádcích

·         Výsledky se zobrazují automaticky dle zapsané podmínky

-           více slov oddělené mezerou -  v přehledu označí vyhledávaný řetězec

Příklady: 

·         odvod jednatel -  hledá odvod nebo jednatel (operátor nebo)

·         pokud se má hledat řetězec obsahující mezeru musí být zapsáno v uvozovkách např. “sleva na osobu“

·         pokud hledat řetězec a současně druhý řetězec (AND) tak použít např. odvod +jednatel

·         Vyloučení řetězce. Použiji –odvod a filtr vyloučí řádky s tímto řetězcem

·         Vyhledání řetězce s libovolným znakem. Když použiji m_síční tak místo ě bude hledat jakýkoliv znak, případně %XXXX nebo %XXXX%

6.  Exporty do excelu

·         Exporty do XLSX z prohlížečů a číselníků – nižší spotřebu paměti

·         Nová verze exportu do Excelu (formulář v2)

-          Výhodnější grafika, ale slučování některých buňek  - jak uživatelsky sloučení eliminovat

-          Pro rozdělení sloučených buněk stačí v Excelu označit všechny buňky CTRL+A a v menu na kartě domů zvolit na tlačítku „sloučit a zarovnat na střed“ volbu oddělit buňky a jednotlivé sloupce si roztáhnout podle potřeby.

·         Slučování je možno vypnout rovnou při exportu do Excelu, ale mohou se některé sloupce rozházet více, než když je slučování zapnuté:

-          Zvolíme tisk, zaškrtnout tisk do souboru. Typ nastavit XLS, zaškrtnout advanced option a z menu vybrat volbu Merge Adjacent Cells a odškrtnout (nebude se slučovat). Případně je možno na uživatelské sestavě nastavit přímo na úpravě sestavy

         2015_c5

7.  Modul Partneři

7.1.       Kontrolní mechanizmy partnerů

·         Pro potřeby kontrolního hlášení je hlavním identifikátorem partnera jeho DIČ. Již rok funguje v IS IMES kontrola na databázi DIČ finančních úřadů – kontrola existence DIČ, stažení registrovaných bankovních účtů a kontrola na db nespolehlivých plátců.

·         Tyto kontroly, by měly pomoci zajistit, že pořízené DIČ je správné. Správnosti údajů o obchodních partnerech pomáhá i důsledné pořízení nových obchodních partnerů přes šablonu ARES.

·         Do nové verze IS IMES jsme doplnili několik kontrolních mechanizmů, které zajistí vysokou pravděpodobnost správnosti údajů o obchodním partnerovi. Např. kontrolní sestavy, které tyto partnery vypisují. Pro kontrolní hlášení doporučujeme projít sestavu 02 – Chybná DIČ. Ostatní sestavy a mechanismy není nutno řešit ihned, ale průběžně.

7.1.1.  Hromadná kontrola partnerů dle ARES

·         V partnerech je možno prověřit všechny partnery s IC v databázi ARES. Provádí se označením partnerů v prohlížeči modulu partneři a zvolením menu na pravé tlačítko Hromadné doplnění údajů z ARES. Volba prověřuje službou ARES jednoho partnera po druhém. Nově jsme přidali možnost jen kontroly na existenci bez přepisování hodnotových údajů.

·         Ministerstvo financí omezuje možnost přístupu k www službě na tyto počty dotazů:

·         max 1000 dotazů v době od 8:00 hod. do 18:00 hod.,

·         max 5000 dotazů v době od 18:00 hod. do 8:00 hod. rána následujícího dne

·         Toto pravidlo je třeba respektovat (při nerespektování může dojít k blokaci služby na IP adresu) a větší počty partnerů kontrolovat po částech např. přes noc.

·          Úloha doplnění údajů z ARES – zkontroluje údaje s databází ARES dle IČa a změní případné rozdíly.

·         Výsledky je možno zkontrolovat přes sloupec AREKONTROLA v prohlížeči partnerů a filtru

·         Hodnota ARESKONTROLE  nabývá hodnot:

·           Nekontrolováno

·         Zkontrolováno, ale IČ neexistuje v databázi ARES

·         Zkontrolováno a partner odpovídá databázi ARES

·         Zkontrolováno – IČ existuje, ale neaktualizovány údaje (kromě DIČ)

 

7.1.2.  Automatická kontrola partnerů dle ARES při pořízení partnera v KF

·         Nově je možnost automatické kontroly v hlavičce fa.  Je to z důvodu, že kontrolovat údaje všech partnerů najednou je problémem. A takto bude program postupně upozorňovat na chybné partnery a obsluha opraví průběžně.

·         Nastavení C0300 případně C0302 parametr 13.b ARES kontrola v číselníku C0300  (hodnota 2 – Ano, 0 – Ne) - defaultně nastaveno kontrolovat jen v modulu KF přijaté fa

·         Kontrola je jednorázová tj. program provedenou kontrolu zaznamenává do číselníků partnerů  do sloupce „ARES kontrola“ takto:

·         V případě nenalezení IČ v ARES se zobrazí upozorňující hláška. Při pořízení hlavičky fa se kontrolují na ARES jen partneři, kteří mají ve sloupci „ARES kontrola“ hodnotu 0.

·         IČ existuje -  hodnota 3 - je v Aresu a DIČ se shoduje nebo je aktualizováno (jen DIČ)

·         IČ neexistuje – hláška: IČ není v registru ARES,  zapsán kód  1 - zkontrolováno, ale IČ neexistuje v databázi ARES, po odkliknutí hlášky se pokračuje v pořízení

7.1.3.  Nové  kontroly v číselníku partnerů

·         Při pořízení partnera doplněna upozorňující hláška na duplicitu DIČ a IČ

-          upozorňující hláška se zobrazuje jen v případě, že shodné IČ nebo DIČ je nalezeno u záznamu s rozdílným číslem partnera, při nalezení shody na záznamu se stejným číslem partnera se považuje zápis za pořízení další provozovny, a proto se upozorňující hláška nezobrazuje)

 

·         Do partnerů doplněno menu na pravé tlačítko – Kontrola na ARES bez doplnění údajů mimo DIČ – spuštěná kontrola v ARES dané IČ nalezne nebo nenalezne a na základě těchto skutečností nastaví k partnerovi parametr ARESKONTROLA:

- 3 - zkontrolováno – IČ existuje, ale neaktualizovány údaje (kromě DIČ), tzn., že se aktualizovalo pouze DIČ, ale záznamy o adrese se k partnerovi nepromítly nebo

- 1- zkontrolováno, ale IČ neexistuje v databázi ARES

7.1.4.  Kontrolní sestavy partnerů

·         Skupina sestav Kontrolní

03 - Chybná IČ 

- vypíše chybu, že IČ není nalezeno v registru ARES

- vypíše upozornění, když IČ neodpovídá DIČ (nemusí být chyba)

02 – Chybná DIČ

- vypíše chybu, že DIČ nenalezeno v registru FÚ

- vypíše upozornění, že DIČ u partnera se zemí CZ nezačíná CZ

 

05 – Duplicity

-       vypíše duplicitu v DIČ

-       vypíše duplicitu v IČ

-       vypíše duplicitu v názvu partnera

7.1.5.  Opravy – sloučení partnerů

·         Vlastní slučování se provádí v modulu Partneři na prohlížeči a to  jednotlivě po párech duplicitních partnerů  s tímto postupem:

-          Při sloučení duplicitních partnerů se do filtru sloupce Partner zadají oba partneři s oddělovacím znakem středník  à vyberou se 2 partneři, které budeme slučovat

-          Myší se postavíme na partnera „nechtěného“ a spustíme menu Sloučení partnerů (kláves F7)

-          Zobrazí se  formulář pro editaci partnera aktivního (na kterého budeme převádět)

-          Číslo partnera „nechtěné“ se přepíše č. partnera, kterého chcete nechat v adresáři jako aktivního a to ve všech datech napříč celým IMESEM (tj. i v saldokontě)

-          Řádka s partnerem nechtěným se v adresáři partnerů (C0204 a dalších navázaných číselnících – viz. záložky formuláře partnera) vymaže

-          Jelikož proces sloučení je uživatelsky nevratný, je třeba postupovat obezřetně a zadání si kontrolovat

-          slučování může provádět jen obsluha s plným přístupem do systému, pro ostatní uživatele není úloha funkční!

 

7.1.6.  Ostatní změny modulu Partneři

·         Volný text – k partnerovi lze zadat poznámku do údaje Volný text – údaj nově zobrazen na hlavní záložce (bílé okno na konci formuláře) a i v záložce Adresy – hodnotu lze editovat jak na hlavní záložce, tak v záložce Adresy

·         Nová funkce na pravé tlačítko Mapa – zobrazuje mapy s označením sídla partnera dle zadané adresy v číselníku partnerů, možná volba druhu map pře ikonku Mapy, možnost tisku trasy – ze sídla uživatele (adresa z licence) do sídla zvoleného partnera

·         Nové hodnoty v oddíle Dodavatel a Odběratel

-          Dodavatel: měna

-          Odběratel: měna

-          Zadává se hodnota měny, kterou lze nabízet od partnera do hlavičky dokladu (šablona hlavičky dokladu – u údaje Měna nastaven způsob doplnění 2)

·         Nový sloupec a v oddíle Odběratel: Kasa - zvýhodněná cena (2) (KARTASLEVA):  Ano – kód 2 - zvýhodněná cena kategorie 02 i bez slevové karty /Ne – kód  0 - bez slevové karty běžná cena

8.  Obnova dat

·         Systémově je nastavena obnova do 4 hodin po rozpořízení dokladu. Pokud obsluha vstoupí do IMESu po více než 4 hodinách, rozpořízený dokladů se k pokraÚdaj, který říká, jak dlouho má nechat program v pracovních tabulkách rozpořízený doklad po výpadku je INTERVALOBNOVY v tabulce C09501I. Implicitně nastaveno 240 - údaj je v minutách (4 hodiny).

·         Počítá se nejvyšší čas v údajích vytvořeno, změněno v WT20KFh, WT20KFR, WT10URT, WT42PRP nebo v tabulce T09OBNOVA, do které se zapíše datum při vstupu do imesu nebo době nečinnosti uživatele (zivespojeni).

 

·         Nově IS IMES umí zachraňovat data, kdy uživatel přijde o spojení se serverem nebo nějak jinak neukončí rozpořízený doklad. Pokud neočekávaně uživatel vypadne z rozpořízeného dokladu (například při chybě nebo výpadku sítě), tak po novém přihlášení do modulu ve kterém došlo k výpadku, program otestuje jestli nezůstal rozpořízený doklad. V případě, že rozpořízený doklad existuje, zobrazí se následující dotaz

 

 Ano        -  program uživatele přepne do editace rozpořízeného dokladu a uživatel pokračuje

Ne          -  program rozpořízený doklad vymaže

·         Rozpořízený doklad se nabídne jen uživateli, který doklad pořizoval před výpadkem

·         Doklad uložený v režimu obnovy dat zapsán do tabulky T20log s kódem Akce=OBN (stejná tabulka jako pro záznam vymazaných dokladů – kód Akce=V)

9.  Odesílání chyb – řízení neočekávaných chyb programu

·         Dříve byla jen hláška Access violation …. a tlačítko OK. O chybách jsme se jako výrobci programu velmi často nedozvídali, nebo z nich nebylo patrné, proč vznikly (nedali se znovu navodit)  a proto se nemohly řešit

·         Nově jsou v celém IS IMES 2 typy chybových hlášek pro neočekávané chyby.

1.     Standardní hláška pro neočekávanou chybu IMES

2.     Hláška chyby mimo IMES  (její zobrazení na základě typu chyby EFCreateError – operační systém zakázal vytvořit soubor – špatná cesta, soubor REANDONLY)

 

Pokud neočekávaný chybový stav při Vaší práci v IMESu nastane, zobrazí se rámeček s upozorněním a několika tlačítky. Prosíme o odmáčknutí volby odeslat. Každou došlou chybou se zabýváme a řešíme ji. 

 

Popis výše uvedených formulářů

·         Číslo identifikace chyby – pod tímto číslem nalezneme u nás v emailu text

·         Odeslat – (defaultně nastaven kurzor). Z důvodů řešení problémů - prosíme o odesílání chyb přes toto tlačítko. Odesílá email na adresu imeschyba@softok.cz. Ve zprávě je příloha s obrázkem  aktuální obrazovky, dále je tam příloha se zip souborem, ve kterém je popis, jak a chyba stala. Dále jsou tam podrobné infomace o edici Windows, aktivních knihovnách a  posloupnost aktivních formulářů.

·         Vzdálená pomoc – Zavolá se TeamViewer.

·         Detail – Vypíše se na obrazovku co se bude odesílat mailem o aktuální chybě.

·         Ukončit IMES – program se pokusí natvrdo ukončit sám sebe. To se hodí v případě, kdy se volá chyba pořád do kola a nejde se dané chyby zbavit. Nahrazuje spuštění správce úloh na ukončení IMESu.

 

10.              Schvalování dokumentů

·         Nová funkčnost využitelná při oběhu a schvalování objednávek a faktur

http://www.softok.cz/help/podklad/Work_flow201408141036/Work_flow201408141036.htm

11.              Přechod na nový účetní rok – nastavení číselné řady

·         V této verzi umožňujeme automatické nastavení číselných řad nového roku i u nevzorově nastavených uživatelských čísel dokladů a to prostřednictvím uživatelské náplně nového sloupce Maska v číselníku C0301 

C0301 – číselné řady

·         Nový parametr Maska -  využití pro založení číselné řady na nový rok, při otevření prvního období nového roku. Dle sloupce maska se zakládá nové číslo aktuální, minimální a maximální. 

·         Dříve se automaticky měnila hodnota roku, která byla standardně na 5. a 6. pozici zleva – při jiném nastavení se číslování neměnilo a muselo se nastavit ručně

·         nově je možno pomocí masky konstanty měnit na jakémkoli místě dokladu

·         maska čísla může obsahovat:

·         číselnou konstantu  (např. 2600)

·         rok  RRRR     - při tvorbě čísla se vymění hodnoty RRRR za celé označení roku – např. 2016

                      RR         - při tvorbě čísla se vymění hodnoty RR za poslední 2 místa roku – např. 16

·         C až CCCCCCCCCC - vlastní číselná řada

- u minčísla a aktčísla se mění na nulu a poslední C na 1

- u maxčísla na devítky

·         reinstalací se maska nedoplní – tzn., pokud není maska naplněna obsluhou ručně, tak zůstává dosavadní stav – doplnění dle masky je funkční jen když je maska naplněna

·         je možno kombinovat řady s maskou a bez masky

Příklady možnosti práce s maskou

Řada

Nový rok

Maska

MINCISLO

MAXCISLO

2117

2016

2117RRCCCC

2117160001

2117169999

2120

2016

17RRRRCCCC

1720160001

1720169999

2012

2016

CCCCCCCCCC

0000000001

9999999999

2060

2016

RR2016CCCC

1620160001

1620169999

 

12.              Položky a ceník

·         Nově do práv zařazen modul 06 – Ceník (dosud pouze modul Položky a ceník – 05) – reinstalace k modulu 06 překopíruje práva dle nastavení modulu 05

·         Na nastavení práv modulu 06 nyní reaguje pouze samostatný Ceník přes nabídku Operace (záložka Ceník je stále napojena na práva modulu 05 – bude řešit a další verze)

 

12.1.   Záložka Ceník

·         Nová pravidla pro zobrazování sloupců v záložce Ceník - prvotně dle nastavené šablony gridu (C05011G), která je načítána ze šablony ceníku z inspektora údaje – Šablona gridu, při nevyplnění šablony gridu je ponechán stávající stav - dle nastavení skrýt Ano/Ne v šabloně ceníku

·         Doplněná šablona gridu ceníku se zobrazí na liště nad záložkou Ceník a tato hodnota je již platná pro všechny zápisy (řádky) v ceníku, její editace (oprava) se opět promítne do pořízení pro všechny zápisy

·         Šablona gridu ceníku v záložce Ceník ignoruje nastavení hodnot:

-          Šablona - hodnota vždy zobrazená

-          Skupina skladu, Položka a Název položky – hodnoty vždy nezobrazené

 

13.              Hlavička dokladu (modul KF, MA, ZA, OB, ZV) 

·         nové uspořádání údajů z důvodu rozšíření formuláře – důvodem je implicitní zvětšení pořizovacího okna (dříve 800 x 600 – nově 1024 x 700  - šířka x výška), odstranění zkratek názvů sloupců a doplnění názvů. V souvislosti s úpravou změněn font na Arial 11.

·         Nový údaj – Doklad KH (PARTNERPORCISLO) – vyplnění hodnoty čísla dokladu partnera pro kontrolní hlášení v případě, že se údaj neshoduje s variabilním symbolem

-       Způsob doplnění – 0 – bez doplnění, 2 – z variabilního symbolu

-       Reinstalace – ve všech modulech skrýt – mimo KF – neskrýt, nezastavovat a způsob doplnění 0

·         Měna – rozšířen způsob doplnění – 2 – od partnera z C0204, jinak ze šablony, vystavené doklady od partnera z údaje Odběratel – měna a u došlých dokladů z údaje Dodavatel – měna

·         Datum změny (DATOPER) – nový způsob kontroly dle nastavení parametru u SD (V0302) Období/Datum změny – hodnota 8 – datum změny musí být rovno nebo větší než datum zápisu v hlavičce dokladu – využití v modulu Objednávky, kde se datum změny využívá jako datum dodání

·         Způsob úhrady – nový kód 3 – od zdrojového dokladu, partnera, šablony – využití pro interaktivní generování dokladu KF a DL z OB – na došlé OB je zvolen způsob úhrady, který se přenese do interaktivně generovaného dokladu KF – vystavená fa  nebo Za – dodací list (není funkční v dávkovém generování)

·         Stálé platby (SD s druhem dokladu = 1 a 91) např. leasing

– vyplnění údaje Částka vč. DPH (CASTKAPOZAST), kde se udává celková částka vč.DPH za celý daňový doklad (součet všech splátek) – uvedená hodnota testována na limit běžného daňového dokladu, který ovlivňuje vstup do kontrolního hlášení DPH do příslušné věty – sumárně nebo jednotlivě dle čísla dokladu

-       Vyplnění hodnoty před generováním splátek ovlivní výši poslední splátky, která je vždy vypočtená, a v ní se dorovná částka, aby uvedená hodnota Celkem vč. DPH v hlavičce byla sumou všech splátek

 

14.              Obecné účtování, Pokladna, Banka

·         Kontrola na povinné vyplnění údaje partner u dokladů daňových s hodnotou Doklad DPH 0,F,G,H,I (běžný daňový doklad a přenesená daňová povinnost)

15.              Saldokonto

·         Výchozí prohlížeč modulu saldokonto – 1 úroveň hodnoty zůstatku – z druhé úrovně se nově nezapočítává hodnota obratu neúčetního zápisu 3 (stejně jako zápis 4) a tím nevstupuje ani do vyčíslení zůstatku (jsou započítávány jen účetní zápisy)

·         Skupina sestav  8UUNP – ve všech sestavách rozšířen filtr o možnost načítání dat i z archivu

16.              Kniha faktur

16.1.   Tisk faktury

·         Lze zobrazit QR kód s možností platby přes mobilní aplikace

·         Nutno mít nastaven IBAN u vlastního účtu na který se platí

16.2.   Kontrola partnera na existenci v ARES – jen při existenci IČ

·         Nastavení C0300 případně C0302 parametr 13.b ARES kontrola v číselníku C0300  (hodnota 2 – Ano, 0 – Ne) - defaultně nastaveno kontrolovat jen v modulu KF přijaté fa

·         Kontrola je jednorázová tj. program provedenou kontrolu zaznamenává do číselníků partnerů  do sloupce „ARES kontrola“ takto:

·         V případě nenalezení IČ v ARES se zobrazí upozorňující hláška. Při pořízení hlavičky fa se kontrolují na ARES jen partneři, kteří mají ve sloupci „ARES kontrola“ hodnotu 0.

·         IČ existuje -  hodnota 3 - je v Aresu a DIČ se shoduje nebo je aktualizováno (jen DIČ)

·         IČ neexistuje – hláška: IČ není v registru ARES,  zapsán kód  1 - zkontrolováno, ale IČ neexistuje v databázi ARES, po odkliknutí hlášky se pokračuje v pořízení

16.3.   Odečet záloh na zúčtovacích fa (záložka zálohy)

·         Nové menu na pravé tlačítko k vyplnění hodnoty Odpočet (odečítaná částka zálohy) – přesouvá se hodnota úhrady a to u to v rámci daného VS nebo na všech řádcích záloh

-       Odečet všech uhrazených záloh daného VS

-       Odečet všech uhrazených záloh

16.4.   Přijaté a vystavené zálohy (daňové i nedaňové) pořízené formou splátkového kalendáře

·         Pořízení je kombinace dokladu stálé platby a zálohy - na základě přidělení nového druhu dokladu 71 – Záloha – stálá platba nedaňová, 91 – Záloha – stálá platba daňová.

Doklady pořizované na nových SD:

Skupina dokladu                                                        

Druh dokladu

250S - Přij. zálohy - stálé platby

71

25ZV - Přij. zálohy daňové - stálé platby

91

28ZS - Vyst.záloha - stálá platba

71

28ZV - Vyst.zálohy daňové - stálé platby

91

 

-       Pod jedním dokladem vzniká rozpis stálých záloh dle zvoleného počtu splátek – (pořízení dokladu shodné s pořízením stálých plateb, ale účtování nastaveno dle režimu nedaňových nebo daňových záloh)

·         zápisy do salda - druh zápisu 3 – neúčetní předpis zálohy a 2 – účetní zápis daně,  dle splatností se nabízejí do zúčtovacích fa k odečtu a u došlých záloh i do PP

16.5.   Nové možnosti tvorby vystavené proformy faktury (záloha)

·         V modulu KF – ruční pořízení hlavičky dokladu i řádek dokladu (demo – vzorová šablona 840)

·         V modulu KF - pořízení hlavičky a generováním řádek z přijatých objednávek (šablona 841)

·         V modulu OB – menu na pravé tlačítko - Nový doklad / Nový doklad odvozený -  proforma faktura – viz.popis Objednávky)

·         V modulu KF – Operace / Hromadné generování (GDHMFA ) – vytváří se proforma z vybraných přijatých objednávek hromadně

16.5.1.1.     Pořízení hlavičky dokladu v KF s generováním řádek z přijatých objednávek (interaktivní generování GOBFV1)

·         Generování řádek na základě nastavení kódu v šabloně hlavičky – inspektor – údaj generování řádek  – kód  51– Nabízení prodejů z přijatých objednávek (generování GOBFV1, nelze použít interaktivní generování  – generování řádek – kód 56 - GDHMFI – zde pouze generování vystavené fa z OB)

·         Kód generování používán jak ke vzniku vystavené fa tak k vytvoření vystavené proforma – rozhoduje o tom druh dokladu u vytvářeného dokladu –  u proproforma – druh dokladu 6,

·         Do T20KFV vzniká nová vazba Z763 (u vystavené fa vazba G763)

·         do tvorby proformy se nabízejí pouze přijaté objednávky, ze kterých nebyla vytvořena vystavená fa nebo DL (neexistuje vazba G763 – interaktivní vystavení fa z objednávky + interaktivní vystavení DL z objednávky v modulu Za, G1M  - dávkové vystavení fa – GDHMFA a G1MI – interaktivní vystavení fa GDHMFI – generování řádek 56) a dále nebyla vytvořena proforma (neexistuje vazba Z763, která vzniká z interaktivního pořízení – GOBFV1 i z hromadného pořízení - GDHMFA)

·         není podporováno postupné vykrývání (prováděn test pouze na existenci vazby bez ohledu na množství a počet řádků)

·         vystavení proformy neblokuje editaci přijaté objednávky jako je tomu u vystavené fa

·         u proformy (dle druhu dokladu 6) vznikají dva základní kódy Dokladu DPH dle zadaného partnera odběratele a to:

·         R – proforma  - základ s 0 % DPH - pro odběratele s typem plátce v C0204 -  U - vývoz do EU plátci a Z -  vývoz mimo unii

·         P – proforma – základ navýšen o konkrétní % DPH - pro odběratele tuzemsko a vývoz do unie neplátci – odběratel s typem plátce v C0204 rozdílným od U a Z

·         generování řádek doplňuje nový typ DPH a to na základě přiřazeného kódu Doklad DPH (P nebo R) a dle C0726 - odvozené typy DPH

·         pro správné doplnění typu DPH dokladu proforma (91115 – 15%, 91121 – 21%, 91110 – 10%, 98000 – 0%) je nutné mít toto nastavení číselníků (reinstalace doplňuje neexistující řádky dle dema):

·         C0725 – povolen typ DPH 98000 pro doklad DPH R (v C0724 je prvotně přiřazen pro doklad DPH P)

·         C0726 – převod původního typu daně na nový typ DPH proformy pro doklad DPH P a pro R – vzorové nastavení demo, které je možno rozšířit dle potřeb uživatele:

 

Doklad DPH 

Původní Typ 

Nový typ

P – proforma s %DPH

01110

91110

P – proforma s %DPH

01115

91115

P – proforma s %DPH

01121

91121

P – proforma s %DPH

02000

98000

P – proforma s %DPH

09100

98000

P – proforma s %DPH

30115

91115

P – proforma s %DPH

30121

91121

R – proforma s 0%DPH

32000

98000

 

R – proforma s 0%DPH

38000

98000

 

R – proforma s 0%DPH

01115

98000

 

R – proforma s 0%DPH

01121

98000

 

R – proforma s 0%DPH

03000

98000

 

R – proforma s 0%DPH

03100

98000

 

 

16.5.1.2.     Hromadné generování z přijatých objednávek – pořízení v modulu KF, menu Operace

·          generují se hlavičky dokladu i řádky dokladu z přijatých objednávek (demo, KF, šablona hlavičky 841)

·         Pořízení s použitím hromadného generování GDHMFA – uživatelské nastavení v šabloně hlavičky KF inspektor Hromadné generování – zadán kód  GDHMFA – nabízení dokladů z modulů Za, ME, MH, OB, MA, ZV - generováním opět vzniká vystavená fa nebo proforma dle druhu dokladu výsledného dokladu vzniká shodná vazba Z763 do T20KFV jako u interaktivního generování (u vystavené fa vazba G1M). Nabízení přijatých objednávek a pravidla tvorby hlaviček (dokladu DPH P nebo R) a řádků shodné s interaktivním generováním

16.5.1.3.     Vystavení proformy – pořízení hlavičky i řádek

-          Pořízení bylo funkční již na stávajících verzí – v nové verzi pouze změny v automatickém přiřazení nového údaje – doklad DPH R a automatické doplnění typu DPH

1.     přiřazení dokladu DPH a to hodnoty P nebo R dle pořízeného partnera

2.     přiřazení typu DPH na základě přiřazené hodnoty dokladu DPH a na základě nastavení v C0726 – převod původního typu DPH od položky na nový typ DPH pro proforma fakturu

·          

17.              Zásoby

17.1.    Přeprava nebezpečných látek podle ADR

·          Jde o tzv. přepravu nebezpečných věcí, kterou upravuje "Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR)"

·          Při převozu musí mít dopravce kromě jiného přepravní doklad - např. Nákladní list, CMR atd, kde má být uveden:

   Název nebezpečných věci, Kód UN, Počet kusů-obalů,  množství, bezpečnostní třída a obalová skupina

17.1.1.   Číselník nebezpečných látek  C05070A

 

·         Kód UN je přiřazen k položce

·         Nová sestava

     - sestavu 2D/14b - Přepravní list ADR

           

18.              Majetek

·         Hromadné změny – základní nástroj pro kontrolu hledisek a jejich opravy

·         Odepisování TZ nehmotného majetku – nový způsob 9 reflektující specifika tohoto druhu majetku

·         Nově možnost doplňování historie odpisů

-          karty, prohlížeče, sestavy – editací číselníku T60OPDISYPH, případně importem dávky 9920

·         Změny

o    Slučování majetku omezeno pouze na neodepisovaný majetek (využití hlavně pro pozemky)

o    Rozdělení majetku

o    Vyřazení s vrácením na 022

o    Neúčetní rozdělení

 

19.              Rozbory a kalkulace

19.1.   Rozbory

·         Integrace standardního prohlížeče z jiných modulů. To má za následek:

o    Sjednocení filtrování

o    Zrušení univerzálního filtru

o    Uchování historie použitých filtrů v rámci 1 relace a během práce s jedním rozborem

o    Multitřídění

o    Zarovnání sloupců

o    Export a interpretace čísel (Ctrl+V vs. Export přes menu)

o    Sjednocení zpracování

·         Kontingenční tabulka

o    Stejná funkčnost jakou disponují kontingenční tabulky v Excelu

o    Možnost exportu dat ve tvaru připravené kontingenční tabulky

·         Komunikace IMES vs. formuláře XLS

o    Publikace dat ze zpracovaného rozboru v prostředí připraveného formuláře Excelu se zachováním všech vlastností připraveného formuláře (formáty, vzorce, uzamčení buněk,…)

o    Možnost zpracování až 6 XLS souborů a neomezeného počtu listů v nich najednou

o    Využití:

§  Zpracování pokročilých kalkulací (např. kalkulace vody)

§  Zpracování složitějších rozborů tam kde je potřeba integrovat data z různých systémů

o    Bližší podrobnosti v případě zájmu rádi poskytneme na vyžádání

 

 

20.              KASA

20.1.   Nové nastavení

·         Nově lze uživatelsky ovlivnit vzhled formuláře – šířku a názvy sloupců – nastavení v C0850 – skupina údajů Formulář – šířka sloupců a Formulář – název sloupců

·         Jedná se o údaje Položka/EAN, Název položky, Množství, Cena/MJ, %slevy a %DPH

·         Reinstalace údaje v číselníku C0850 ponechává prázdné, při nenalezení vyplněné hodnoty je název a šířka sloupce zobrazen dle implicitního nastavení, což je dosavadní stav

·         Nově lze uživatelsky ovlivnit počet zobrazovaných desetinných míst – nastavení v C0850 – skupina údajů Desetinná místa – Množství, Cena1, Cena2, Sleva

·         Všechny tyto údaje mají max. počet 4 desetinná místa, nastavení zobrazení nezabrání pořízení jiných počet míst – do max. 4, které se uloží, ale nezobrazí

·         Reinstalace nastavuje hodnoty Množství, Cena1, Cena2 na 2 desetinná místa a Sleva na 0 desetinných míst – dle původního implicitního nastavení

·         Nové klávesové zkratky k funkcím – Změna množství = F5, Kombinovaná platba = F2

·         Nová možnost nastavení editace a zastavování na údajích – Množství a Sleva – nastavení v C0853 (neplatí pro řádek slevy v % - pro tento řádek je zastavování a editace %slevy nastavována v číselníku C0476 – slevové kupóny

·         Nová možnost pořízení prodeje s dopořízením %slevy (není nyní k dispozici tisk paragonu)

20.2.   C0850 – Kasa – nové parametry

·         Skupina parametrů – Desetinná místa - určuje zobrazení počtu desetinných míst – dříve natvrdo 2 deset.místa, i když se fyzicky ukládal jiný počet míst (max. 4)

Množství (MNOZDES)

Cena1 (CENADES) -

Cena2 (CENA2DES)

Sleva (SLEVADES)

·         Reinstalace nastaví původní stav – hodnotu 2 mimo %slevy hodnotu 0

·         U všech sloupců je možné nastavení 0 až 4 deset. místa

·          

·         Skupina parametrů – Formulář – šířka sloupců – nově lze nastavit šířku sloupců v rámci zvoleného editoru

Množství (MNOZSIRKASL)

Cena1 (CENASIRKASL)

Cena2 (CENA2SIRKASL)

Položka (POLOZEANSIRKASL) – jedná se o údaj položka nebo čárový kód (EAN), v editoru nastaveno jedno nebo druhé (nelze součastně)

Název (NAZEVSIRKASL)

Sleva (SLEVASIRKASL)

DPH (DPHSIRKASL)

·         Reinstalace nechává sloupce nevyplněné, při nevyplnění je šířka sloupce nastavena na základní hodnotu, která byla v programu přidělena „natvrdo“ (stav před změnou – možností nastavení)

 

Skupina parametrů – Formulář – název sloupců – nově lze nastavit název sloupců v rámci zvoleného editoru

Množství (MNOZNAZ)

Cena1 (CENANAZ)

Cena2 (CENA2NAZ)

Položka (POLOZEANNAZ) – jedná se o údaj položka nebo čárový kód (EAN), v editoru nastaveno jedno nebo druhé (nelze součastně)

Název (NAZEVNAZ)

Sleva (SLEVANAZ)

DPH (DPHNAZ)

·         Reinstalace nechává sloupce nevyplněné, při nevyplnění je název sloupce nastavena na základní hodnotu, která byla v programu přidělena „natvrdo“ (stav před změnou – možností nastavení)

20.3.   C0853 - Uživatel – úlohy, opravy v rámci kasy

·         Nová skupina parametrů 4b – Množství – nově umožněno nastavit zastavování a editace údaje Množství (dříve změna implicitního množství 1 jen přes vyvolaný editor nebo klávesy + a -)

Editace (AMNOZ)

Zastavování (ZMNOZ)

·         Nová skupina parametrů 4c – Sleva% - umožněno nastavit zastavování a editace údaje (mimo řádky kupón slevy – zde parametry editace a zastavování  v C0476 – Aslevprproc – editace a Zslevprproc – zastavení)

·         Editace (ASLEVA)

·         Zastavování (ZSLEVA)

·         Opravena funkce – Kopie řádku – nebylo funkční

 

21.              Modul Objednávky

·         Nová funkce na pravé tlačítko Nový doklad / Nový doklad odvozený -  proforma faktura  - při označení 1 nebo více přijatých objednávek se shodným partnerem v prohlížeči a zvolení funkce - program přepíná do modulu KF a zobrazuje pořizovací formulář s předvyplněnou šablonou vystavení proforma, kterou načítá ze šablony hlavičky objednávky – inspektor – Nový doklad odvozený – šablona / Proformafa

            - následné pořízení hlavičky probíhá shodně jako pořízení v modulu KF s tím rozdílem, že do hlavičky je předvyplněný partner z OB a  zobrazený filtr pro výběr OB má

předvyplněné hodnoty – Partner a Doklad, do Dokladu se dosadí čísla označených OB z   prohlížeče, vygenerují se řádky dokladu a doklad se uloží, program vrací uživatele do modulu OB

            - podrobný popis generování řádek a jeho pravidla popsán v kapitole Kniha faktur – interaktivní generování proformy (GOBFV1)

·         Období – nově možnost nastavit nový způsob doplnění období a to ze systémového datumu (MM.RRRR) na základě způsobu doplnění v šabloně hodnoty 1 (0 – běžné doplnění od řady z C0301)

·         Aktualizace Disponibilního stavu (T70STAVY) – opraveny chybové stavy spojené s výmazem došlé faktury ( i jednotlivých řádek) s generováním ihned do Za a tvorbou řádek generováním z OB – nedošlo k aktualizaci T70stavy a následné ruční vykrytí objednávky způsobilo minusový stav v disponibilním stavu

21.1.   Objednávky vystavené přes formulář vystavené objednávek

Pořízení vystavené objednávky (hromadně i jednotlivě) přes formulář vystavených objednávek – formulář rozšířen o nové údaje, funkce na pravé tlačítko a  nové oddíly Ceník (C05005) a Položky partnera (C05042) – viz. podrobně dokumentace

·         Filtr – nové údaje:

·         Počet dní – výdej2 – zadává se počet dní, za které má program zjistit výdeje dané položky – výslednou hodnotu pak ukládá do nového údaje Množsví výdejů – za interval 2

·         Skupina položky 1 až 3

·         Zrušeno – Množství disp. stavu, Položka partnera, Přijaté objednávky – SD a řada

·         Potvrzení filtru – nově se testuji vyplněné hodnoty filtru položka, typ položky, skupina položky, skupina 1 až 3, partner, sortiment - v případě, že není ani jedna hodnota vyplněna, zobrazuje se upozorňující dotaz – Výběr může být časově náročný, ve filtru jste nezadali žádné omezení. Chcete pokračovat? V případě pokračování je nutné se přesunout na Ano, při Ne je výběr přerušen

·         Nové údaje ve formuláři:

- Množství objednat návrh

- Množství výdejů  - za interval 1 (původně bylo jen Množství prodejů)

- Množství výdejů – za interval 2

- Množství přijatých poptávek

- Množství vystavených poptávek

- Počet výdejů – za interval 2

- Množství v přij.i vyst. obj.,poptáv.,jiných výdejích je 0 – zatrhávátko (hodnota Ano/Ne) – Ano v případě nulové hodnoty ve všech těchto sloupcích: Množství přijatých poptávek, Množství vystavených poptávek, Množství objednávek přijatých, -    Množství objednávek vystavených, Množství výdejů za interval 1, Množství výdejů za interval 2

- Zkratka MJ

- Dostupnost

- Skupina 1, 2 a 3

·         Nové naplnění hodnoty – Měna – přednostně se doplní měna od doplněného partnera z C0204, DZ nebo hlavičky, při doplnění cizí měny se pak doplní kurz z kurzovního lístku

·         Editace údaje Partner a podpartner – na změnu nově reagují údaje Cena/MJ nákupní, název partnera, měna

·         Nové funkce na pravé tlačítko

- Objednat návrh – způsoby naplnění kopírují možnosti sloupce Objednat

- Objednat/objednat návrh (do údaje objednat se přesouvá hodnota z údaje Objednat návrh, ale před vlastním přesunem ještě dotaz zda opravdu přesunout)

- Objednat/ disponibilní stav – optimum2 - výpočet hodnoty= (disponibilní stav – optimum2)* (-1)  - přebírají se jen kladné hodnoty, výpočet optimum2= množství výdejů za interval2 děleno dny výdeje2 krát dny výdeje 1 zaokrouhleno na celé číslo nahoru

- Objednáno dle partnerů F10 – zobrazení formuláře, ve kterém je z hromadné objednávky za partnera vysčítána hodnota objednaného zboží, a z číselníku parterů se k danému partnerovi zobrazuje Volný text – poznámka a adresa internetových stránek

- Tisk – na funkci tisk je napojena sestava, která za partnera vytiskne položkově objednávku s označením položky, názvu položky, položky partnera, množství, cenu jednotkovou a cenu celkem – součtový řádek za partnera se součtem ceny celkem   do hlavičky k partnerovi se tiskne volný text z C0204. Sestava je určena k tisku před vytvořením řádek objednávky, slouží ke kontrole a lze tak předcházet chybovým stavům, které se zjistily až po vytištění uložených objednávek, a ty se musely následně opravovat

·         Doklad objednávky bez vytvořených řádek lze uložit, následně provést kontrolu vytištěné sestavy, následné opravy provést znovu do formuláře přes editaci uloženého dokladu bez řádek a z opraveného formuláře dát generovat řádky a uložit objednávky

·         ikonka Vyhledávání přes filtr – zobrazí se filtr – hodnoty položka a název položky – vždy řetězec – zadání filtru zablokuje pohyb kurzoru pouze po řádkách filtru odpovídajícím

·         Pohyb a nastavení kurzoru mezi 3 oddíly formuláře – pomocí klávesových zkratek nebo funkcí na pravé tlačítko v oddíle řádek objednávek Přesun na/ řádky, ceník, partneři:

- Ctrl+ Up (šipka nahoru) – nastavení kurzoru do oddílu řádek položek objednávek

- Ctrl+Left (levá šipka) – nastavení kurzoru do oddílu Ceník

-  Ctrl +Right (pravá šipka) – nastavení kurzoru do oddílu Partneři

·         Nové oddíly  – Ceník (hodnoty z C05005) a Položky partnera (hodnoty C05042) - vždy se zobrazují hodnoty k položce v první úrovni

 Ceník:

·         K dané položce se zobrazují hodnoty ceníku (číselník C05005) – stejný princip jako v modulu Položky a ceník záložka Ceník

·         Zobrazené hodnoty určuje šablona gridu ceníku, která se prvotně načítá ze šablony hlavičky vystavené objednávky – inspektor - Šablona gridů formulářů/Ceník, šablonu gridu je možné změnit na novou v údaji Šablona, který se zobrazuje nad názvy sloupců (je zde výběr ze šablon ceníku – grid)

·         Možná editace a dopořízení nových hodnot do ceníku – probíhají standardní kontroly na duplicitu řádku

·         Pořízení nové řádky – přes ikonku Nová řádka – i když se kurzor nenachází v oddíle Ceník, zvolená funkce založí novou řádku a kurzor je přesunut na první údaj

·         Prvotní naplnění údaje šablona řádku – ze šablony hlavičky vystavené objednávky – inspektor - Šablony řádků/Ceník, možná editace na jinou hodnotu

·         Šablona gridu ceníku a šablona řádky ceníku je načítána ze šablony objednávky pouze při spuštění modulu OB, v případě opravy údajů na šabloně hlavičky objednávky je nutné modul uzavřít a znovu spustit, aby byla změna promítnuta

·         Nové údaje – Cena výchozí pro přepočet jiné ceny (CENAVYCHOZI) – zatrhávátko Ano/Ne  a Procento pro přepočet z ceny výchozí (PROCPREPOCET) – zadání hodnoty procenta

·         Využití – označení ceny (např. nákupní) - zatrhávátkem, z které se provede výpočet nové ceny (např.prodejní) navýšením o zadané procento

·         V ceníku se založí nový řádek pro novou cenu (i oprava již stávající ceny za MJ na uloženém řádku), v údaji %Přepočet se zadá hodnota procenta a výpočet se spustí malým tlačítkem, které se objevuje v údaji %Přepočet nebo se může využít klávesy F4 – program provede výpočet z označené výchozí ceny a hodnotu dosadí do údaje Cena/MJ se zaokrouhlením na požadovaný počet míst dle nastavení v C05542 u skupiny položky – parametr Ceník C05005/ZaokPC (C05005ZAOKPC)

·          Opravená nákupní cena v ceníku nebo nová nákupní cena lze do formuláře vystavených objednávek k dané položce promítnout přes ikonku Nákupní cena

·         Možno nastavení práv na modul Ceník (číslo modulu 06) – bez práva (nelze číst ani editovat – záložka ceník se nezobrazuje), jen číst (bez editace – řádky v záložce ceník jsou šedivé), číst i editovat

Položky partnera:

·         Zobrazení číselníku C05042 – položky partnera (odpovídá záložce Partneři v modulu Položky a ceník)

·         možná editace a dopořízení nových hodnot do číselníku

·         zobrazení sloupců a zastavování řídí šablona, která se načítá ze šablony gridu řádku OB (inspektor – název údaje Šablona C05042), je to hodnota šablony číselníku C05042, při nevyplnění v šabloně se načítá šablona výchozí označená u číselníku, při vyplnění má přednost hodnota ze šablony

·         prvotně načtená šablona má aut. zakryté údaje Skupina skladu a Položka, v případě změny šablony editací pod formulářem již program zobrazuje sloupce přesně dle šablony

·         nastavení šablony probíhá v číselníku C05042, při opravě šablony je nutné spustit znovu modul Objednávky, aby byly změny načteny

 

Nové možnosti tvorby generování řádek z hromadného formuláře:

·         Nově se řádky hromadného formuláře přesunuté (vygenerované) do řádku dokladu z formuláře (T60VYSTOBJED) nemažou, takže je možné znovu nabídnout původní formulář a generování řádek opakovat nebo jen dogenerovat nové řádky – k tomu slouží nové funkce – ikonky na prostřední liště:

-       Vytvořit nové řádky (původní nemazat) – všechny řádky z formuláře s vyplněnou hodnotou Objednat se vygenerují do řádek a připojí se k již existujícím

-       Vytvořit řádky přepisem původních -  všechny řádky z formuláře s vyplněnou hodnotou Objednat se vygenerují do řádek a již existující řádky se vymažou

 

Vytvořené záznamy v hromadném formuláři (T60VYSTOBJED) zůstávají uloženy s pořadovým číslem (PORCISLO), které bylo prvotně přiděleno hromadnému dokladu, z kterého pak na základě uložení objednávek vznikly další doklady dle partnerů a měny (tyto nové čísla se zpětně k daným řádkům do formuláře neukládají) – to ovlivňuje následnou editaci uložených dokladů:

            -uložený doklad s přiděleným prvním číslem objednávky v editaci zobrazuje hromadný formulář bez prvotní nabídky filtru, protože toto číslo je ve formuláři uloženo a program k němu ve formuláři nalezne existující řádky a nechává na uživateli, zda si vyvolá nový filtr, který původní záznamy přemaže, nebo zda je vyvolán filtr pouze pro přidání nových řádek

- u ostatních dokladů je před zobrazením hromadného formuláře zobrazen filtr, protože číslo objednávky není uloženo v hromadném formuláři a tudíž k této objednávce neexistují žádné záznamy a filtrem se vybírají

- je důležité si uvědomit při editaci dokladu, který je uložen v hromadném formuláři a který se vyvoláním objeví, že jsou zde uchovány i řádky s partnery, které byly přesunuty při prvotním uložení do jiných objednávek a nový pokyn na uložení řádek (generování) přidá nebo přemaže dle volby všechny řádky dokladu řádkami převzatými z formuláře s vyplněným údajem Objednat bez rozdílu uloženého partnera, a proto je důležité ponechat vyplněnou hodnotu Objednat pouze u těch řádek, které chceme do dokladu přidat